Κάμερες "βλέπουν" παραβάσεις: Πού θα τοποθετηθούν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη;
Ένα νέο, ψηφιακό σύστημα οδικής ασφάλειας βρίσκεται σε εξέλιξη, με την έγκριση των Περιφερειών Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας για την δοκιμαστική τοποθέτηση οκτώ καμερών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Οι κάμερες, εξοπλισμένες με τεχνητή νοημοσύνη, αναμένεται να τοποθετηθούν στην Αττική μέχρι το τέλος Νοεμβρίου, σύμφωνα με πληροφορίες.
Πρόκειται για οκτώ υπερσύγχρονες κάμερες με ενσωματωμένο AI chip (έξι στην Αττική και δύο στη Θεσσαλονίκη), οι οποίες θα τοποθετηθούν σε συγκεκριμένα σημεία. Αυτές θα καταγράφουν αυτόματα τους οδηγούς για παραβάσεις που αφορούν το όριο ταχύτητας, τη χρήση κινητού τηλεφώνου, τη χρήση ζώνης/κράνους, καθώς και την παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, όπου υπάρχει.
Στην Αττική, η Τροχαία Αττικής επέλεξε συγκεκριμένα σημεία εγκατάστασης, όπου έχει παρατηρηθεί κατ' επανάληψη παραβίαση των διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), καθιστώντας τα σημεία άμεσης και αναγκαίας παρέμβασης.
Τα σημεία αυτά είναι:
-Κάμερα Νο1: Φανάρι στο ύψος της πλατείας Συντάγματος, πριν από τη διασταύρωση Αμαλίας – Πανεπιστημίου (Βενιζέλου).
-Κάμερα Νο2: Φανάρι στη Μεσογείων πριν από τη διασταύρωση με τη λεωφόρο Χαλανδρίου.
-Κάμερα Νο3: Φανάρι στη λεωφόρο Ποσειδώνος (με κατεύθυνση προς Γλυφάδα) στη διακλάδωση με τη λεωφόρο Αλίμου.
-Κάμερα Νο4: Συγγρού, στην κατεύθυνση προς Αθήνα στο ύψος της Νέας Σμύρνης.
-Κάμερα Νο5: Συγγρού, στην κατεύθυνση προς Αθήνα στο ύψος της διακλάδωσης με τη λεωφόρο Χαροκόπου.
-Κάμερα Νο6: Συγγρού, στην κατεύθυνση προς Πειραιά στο ύψος της Σκρα.
Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι, κατά τη διάρκεια των επόμενων ημερών, οι κάμερες θα εγκατασταθούν και θα εντοπίζουν τις παραβάσεις, αλλά οι κλήσεις δεν θα βεβαιώνονται ακόμη. Αυτό το πρώτο πιλοτικό στάδιο θα επικεντρωθεί στην τροφοδότηση και την «εκπαίδευση» του μοντέλου τεχνητής νοημοσύνης.
Ο απώτερος στόχος είναι οι κάμερες, μαζί με τις υπόλοιπες που θα εγκατασταθούν στην Αττική, να συνδεθούν με την Οδική Υπηρεσία Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας (ΟΔΥΣΕΑΣ), η οποία θα αναλάβει την «επίβλεψη» των καμερών και τη βεβαίωση των κλήσεων. Ο εν λόγω φορέας θα λειτουργήσει και ως παρατηρητήριο οδικής ασφάλειας, επιτρέποντας παρεμβάσεις και ελέγχους όπου απαιτείται.
Σε κάθε περίπτωση, θα τοποθετηθούν διπλές κάμερες για την καταγραφή τόσο της μπροστινής όσο και της πίσω όψης των οχημάτων. Επιπλέον, θα υπάρχει η δυνατότητα εξακρίβωσης του οδηγού που διέπραξε την παράβαση, αποφεύγοντας αμφισβητήσεις σχετικά με τον κάτοχο της αποστολής της παράβασης. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Μεταφορών, το λογισμικό AI θα αναγνωρίζει την παράβαση και θα φωτογραφίζει το αυτοκίνητο, αλλά η έκδοση της κλήσης θα γίνεται από την Οδική Υπηρεσία Εποπτείας και Ασφάλειας. Βάσει νόμου, ο οδηγός θα έχει το δικαίωμα υποβολής ένστασης.
Οι έξι κάμερες με τεχνητή νοημοσύνη που θα τοποθετηθούν στην Αθήνα είναι οι πρώτες, εν αναμονή των συνολικά 388 καμερών που θα τοποθετηθούν σταδιακά από την Περιφέρεια Αττικής, με την τοποθέτηση να ξεκινά τον Δεκέμβριο.
Σε εθνικό επίπεδο, προβλέπεται η εγκατάσταση 2.000 σταθερών καμερών για τον έλεγχο παραβάσεων ερυθρού σηματοδότη, κατάληψης λωρίδας λεωφορείων και υπέρβασης ορίου ταχύτητας, καθώς και 500 κινητών συστημάτων εντός λεωφορείων.