
Ηλικία και εγκέφαλος: Πότε αποδίδουμε καλύτερα; Νέα επιστημονικά δεδομένα
Για χρόνια, η επιστήμη αναζητούσε μια ενιαία «χρυσή ηλικία» για τις γνωστικές μας ικανότητες. Ωστόσο, οι πιο πρόσφατες έρευνες αποκαλύπτουν μια πολύ πιο σύνθετη πραγματικότητα: δεν υπάρχει «μία» ηλικία στην οποία ο άνθρωπος διαθέτει τις καλύτερες διανοητικές του ικανότητες, αλλά μια σειρά κορυφώσεων, κατανεμημένων καθ’ όλη τη διάρκεια της ενήλικης ζωής.
Το 2014, μια μελέτη από ερευνητές του Πανεπιστημίου Simon Fraser στον Καναδά, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό PLOS One, προκάλεσε αίσθηση. Η μελέτη κατέληγε στο συμπέρασμα ότι στην ηλικία των 24 ετών οι γνωστικές μας ικανότητες φτάνουν στο αποκορύφωμά τους. Οι επιστήμονες βασίστηκαν στις επιδόσεις 3.305 ατόμων ηλικίας 16 έως 44 ετών, που έπαιζαν το StarCraft 2, ένα παιχνίδι στρατηγικής σε πραγματικό χρόνο που απαιτεί συγκέντρωση, δεξιοτεχνία, στρατηγική και ταχύτητα.
Σύμφωνα με την ανάλυσή τους, μετά τα 24 η γνωστική ταχύτητα και οι επιδόσεις μειώνονται. Μεταξύ ενός παίκτη 39 ετών και ενός 24 ετών, η διαφορά ταχύτητας μπορούσε να φτάσει τα 30 δευτερόλεπτα σε μια παρτίδα διάρκειας 15 λεπτών - μια σημαντική απόκλιση για ένα τέτοιο παιχνίδι. Ωστόσο, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία παίκτες, αν και πιο αργοί, ήταν αυτοί που κατάφερναν να αναπτύξουν στρατηγικές και «κόλπα» για να αντισταθμίσουν αυτή τη μείωση της ταχύτητας. Οι ερευνητές τόνιζαν ότι η απόδοση είναι το αποτέλεσμα της συνεχούς αλληλεπίδρασης ανάμεσα στην αλλαγή και την προσαρμογή του εγκεφάλου, ο οποίος αναζητά νέους τρόπους αποτελεσματικότητας.
Έτσι, η γνωστική πτώση πρέπει να ιδωθεί με σχετικότητα: ένας καλά εξασκημένος εγκέφαλος μπορεί να αντισταθμίσει τη μείωση των «ακατέργαστων» επιδόσεων με νέες στρατηγικές λειτουργικότητας. Αυτή η μελέτη οδήγησε πολλούς να πιστέψουν ότι η νοημοσύνη μπορεί να αποτυπωθεί σαν καμπάνα: φτάνει στο ανώτερο σημείο της κάποια στιγμή και μετά αναπόφευκτα φθίνει. Η πραγματικότητα όμως είναι πιο περίπλοκη.
Μεταγενέστερες έρευνες έδειξαν ότι δεν υπάρχει «μία» ηλικία μέγιστων διανοητικών ικανοτήτων, αλλά πολλές, ανάλογα με το είδος της ικανότητας. Μια μεγάλη μελέτη με 48.537 συμμετέχοντες, δημοσιευμένη το 2015 στο περιοδικό Psychological Science, έδειξε ότι ορισμένες δεξιότητες, όπως η ταχύτητα συλλογισμού και η βραχυπρόθεσμη μνήμη, κορυφώνονται στην αρχή της ενήλικης ζωής (18-20 ετών). Αντίθετα, άλλες δεξιότητες - όπως το λεξιλόγιο, η γενική κουλτούρα και η κατανόηση της γλώσσας - συνεχίζουν να αναπτύσσονται έως τη δεκαετία των 40 ή ακόμη και των 50.
Αυτή η «ασυγχρονία» έχει επιβεβαιωθεί από πιο πρόσφατες έρευνες. Το 2025, μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Science Advances έδειξε ότι οι δεξιότητες γραμματισμού (ικανότητα ανάγνωσης, κατανόησης και χρήσης γραπτών πληροφοριών στην καθημερινή ζωή) και αριθμητισμού (ικανότητα εφαρμογής, ερμηνείας και επικοινωνίας μαθηματικών πληροφοριών) αυξάνονται έως περίπου τα 40 έτη, σταθεροποιούνται και κατόπιν μειώνονται σταδιακά.
Ομοίως, μια μετα-ανάλυση 39 ερευνών νευροαπεικόνισης για τον γνωστικό έλεγχο, δημοσιευμένη το 2024 στο περιοδικό NeuroImage, κατέληξε ότι οι λειτουργίες διαχείρισης της προσοχής και αντίστασης στις παρεμβολές φτάνουν στο μέγιστο ανάμεσα στα 27 και 36 έτη. Η γνωστική πορεία, ωστόσο, διαφέρει σημαντικά από άτομο σε άτομο. Γενετικοί παράγοντες, επίπεδο εκπαίδευσης, επαγγελματικό υπόβαθρο, συνήθειες ζωής, φυσική και ψυχική υγεία - όλα επηρεάζουν την ταχύτητα εξέλιξης των γνωστικών λειτουργιών.
Η ιδέα ενός σταθερού, κοινόχρονου «καλύτερου ηλικιακού σημείου» φαίνεται πλέον ξεπερασμένη. Οι επιστήμονες προτιμούν να μιλούν για «περιόδους μέγιστης απόδοσης», που διαφέρουν ανάλογα με το άτομο και το είδος της ικανότητας. Τα καλά νέα είναι ότι αυτές οι πορείες δεν είναι προκαθορισμένες. Οι νευροεπιστήμονες επιμένουν εδώ και χρόνια στη σημασία της λεγόμενης «γνωστικής εφεδρείας» - δηλαδή της ικανότητας του εγκεφάλου να αντισταθμίζει τις απώλειες μέσω άσκησης, μάθησης και πνευματικής διέγερσης.
Η τακτική σωματική άσκηση, η ισορροπημένη διατροφή, η πνευματική περιέργεια (ιδίως μέσω μακροχρόνιων σπουδών) και η πλούσια κοινωνική ζωή αποτελούν ισχυρούς παράγοντες που μπορούν να καθυστερήσουν την ηλικία της γνωστικής πτώσης και να μειώσουν τον κίνδυνο εμφάνισης νευροεκφυλιστικών ασθενειών όπως το Αλτσχάιμερ. Έτσι, δεν υπάρχει «μία» ηλικία μέγιστων νοητικών ικανοτήτων, αλλά μια ακολουθία κορυφώσεων καθ’ όλη τη διάρκεια της ενήλικης ζωής.
Αντί για μία μοναδική καμπύλη, η νοημοσύνη μας μοιάζει περισσότερο με μια οροσειρά, όπου κάθε κορυφή αντιπροσωπεύει ένα διαφορετικό στάδιο της ζωής και φτάνει στο μέγιστο σε διαφορετική στιγμή.