Πώς τα φάρμακα κατά της παχυσαρκίας αναγκάζουν τη βιομηχανία τροφίμων να αλλάξει τακτική

Φάρμακα αδυνατίσματος: αλλάζουν τα δεδομένα στη βιομηχανία τροφίμων!

Επιστήμη
Δημοσιεύθηκε  · 3 λεπτά ανάγνωση

Η βιομηχανία τροφίμων αναγκάζεται να επανασχεδιάσει τα προϊόντα της, καθώς η δημοτικότητα της νέας γενιάς φαρμάκων κατά της παχυσαρκίας αυξάνεται ραγδαία. Το αλάτι και η ζάχαρη περιορίζονται, ενώ οι μερίδες μικραίνουν αισθητά.

Αναλυτές εκτιμούν ότι οι εταιρείες συσκευασμένων τροφίμων και οι αλυσίδες ταχυφαγείων θα αναγκαστούν να αλλάξουν περαιτέρω το μενού τους το 2026, όταν θα κυκλοφορήσουν στην αγορά φάρμακα GLP-1 σε μορφή χαπιού. Η συγκεκριμένη εξέλιξη αναμένεται να φέρει ακόμα περισσότερους ασθενείς με παχυσαρκία πιο κοντά στις θεραπείες, καθώς οι σημερινές ενέσεις είναι ακριβότερες και πολλοί διστάζουν να τις χρησιμοποιήσουν.

Πριν από λίγες ημέρες, η αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων ενέκρινε το χάπι σεμαγλουτίδης που ανέπτυξε για την παχυσαρκία η δανέζικη Novo Nordisk, ενώ το αντίστοιχο χάπι της αμερικανικής Eli Lilly αναμένεται τον Ιανουάριο. Οι κολοσσοί της βιομηχανίας τροφίμων, όπως η Nestle, ήδη προσπαθούν να προσαρμοστούν σε μια στροφή των καταναλωτών σε προϊόντα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη. Τοποθετούν σε κάποια προϊόντα ετικέτες "GLP-1 friendly" και αναζητούν νέες μεθόδους μάρκετινγκ σε συνεργασία με μεγάλα σουπερμάρκετ.

«Βλέπουμε ότι ο κόσμος περιορίζει τα αλμυρά σνακ, το αλκοόλ, τα αναψυκτικά και τα προϊόντα ζύμης και εστιάζεται στην πρωτεΐνη και τις φυτικές ίνες. Περιμένουμε επομένως από τις εταιρείες τροφίμων και τα εστιατόρια να ανταποκριθούν στις προτιμήσεις ενός κοινού που αυξάνεται» σχολίασε στο Reuters ο Τζέι Πι Φρόσαρντ, αναλυτής της εταιρείας Rabobank. Παράλληλα, πρόσθεσε: «Θα δούμε να διευρύνεται η πρόσβαση σε αυτά τα φάρμακα και να μεγαλώσει η αγορά για προϊόντα που σχεδιάζονται λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των χρηστών GLP-1».

Την ίδια γνώμη έχει και ο Άντριου Ρόκο της Zacks Investment Research, ο οποίος εκτίμησε πως «άφθονη πρωτεΐνη, μικρότερες μερίδες και καινοτομίες στα λειτουργικά τρόφιμα θα είναι αναγκαίες αλλαγές».

Οι αγωνιστές GLP-1 (Γλυκαγονόμορφο Πεπτιδίου 1) μιμούνται τη δράση της ομώνυμης ορμόνης που εκκρίνεται από το έντερο μετά την κατανάλωση τροφής και βοηθά στη ρύθμιση του σακχάρου. Δρουν παράλληλα και στο κέντρο επιβράβευσης του εγκεφάλου που ελέγχει την επιθυμία για φαγητό.

Σύμφωνα με κυβερνητικά δεδομένα, περίπου το 40% των Αμερικανών είναι παχύσαρκοι, ενώ σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση του οργανισμού KFF, το 12% των ενηλίκων στις ΗΠΑ δηλώνει ότι χρησιμοποιεί αγωνιστές GLP-1.

Αμερικανική μελέτη που δημοσιεύεται στο Journal of Marketing Research διαπιστώνει ότι τα νοικοκυριά με χρήστες GLP-1 μειώνουν τις δαπάνες για τρόφιμα κατά 5,3% και τις δαπάνες για εστιατόρια κατά 8% κατά μέσο όρο. Αύξηση καταγράφηκε σε ελάχιστες κατηγορίες, ανάμεσά τους το γιαούρτι, το οποίο προωθείται ως υγιεινή επιλογή πλούσια σε πρωτεΐνη. Η μελέτη, η οποία πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 150.000 νοικοκυριών, έδειξε, πάντως, ότι οι μειώσεις αυτές εξαφανίζονται όταν οι ασθενείς σταματούν τη θεραπεία.

Όπως σχολίασε η Σίλβια Χριστάκεβα του Πανεπιστημίου Κορνέλ, μέλος της ερευνητικής ομάδας, η κυκλοφορία αγωνιστών GLP-1 σε μορφή φθηνών χαπιών θα διευρύνει τη χρήση και θα μειώσει τις δαπάνες για τρόφιμα σε μια μεγαλύτερη μερίδα του πληθυσμού. Επιπλέον, η ευκολία χρήσης των χαπιών σε σχέση με τις ενέσεις μπορεί να ενθαρρύνει περισσότερους ασθενείς να συνεχίσουν τη θεραπεία για περισσότερο χρόνο.

Η γαλλική εταιρεία γαλακτοκομικών Danone, η οποία παράγει το ελληνικό γιαούρτι «Oikos Greek», ανέφερε ότι βλέπει διψήφια νούμερα αύξησης στις πωλήσεις πρωτεϊνούχων τροφίμων, μια τάση που επιταχύνθηκε με τη διάδοση των αγωνιστών GLP-1. Την ίδια ώρα, η ελβετική Neslte, η μεγαλύτερη βιομηχανία τροφίμων του κόσμου, λανσάρει τη σειρά κατεψυγμένων γευμάτων Vital Pursuit που απευθύνεται ειδικά σε χρήστες GLP-1. Τους τελευταίους μήνες, επίσης, αμερικανικές αλυσίδες εστιατορίων όπως η Olive Garden μικραίνουν τις μερίδες τους και ρίχνουν τιμές.