
Καύσωνας στη Βουλγαρία: Το κλίμα αλλάζει δραματικά, προειδοποιούν οι ειδικοί
Οι υψηλές θερμοκρασίες ρεκόρ έχουν γίνει πλέον συνηθισμένο φαινόμενο στη Βουλγαρία τα τελευταία 7-8 χρόνια. Ο κλιματολόγος Συμεών Μάτεφ δήλωσε στο BTA ότι η υψηλότερη θερμοκρασία που έχει καταγραφεί μέχρι στιγμής αυτό το καλοκαίρι στη χώρα είναι 43,5°C στη Μοντάνα, στη βορειοδυτική Βουλγαρία.
Ο κ. Μάτεφ εξήγησε ότι "από ορισμένες απόψεις, το κλίμα μας έχει αρχίσει να μοιάζει με αυτό της βόρειας Ελλάδας, όπως μπορεί να φανεί στο Σαντάνσκι, στο Χάσκοβο και στο Κάρτζαλι, όπου η μέση θερμοκρασία είναι παρόμοια με αυτή στις ελληνικές πόλεις πριν από 30-40 χρόνια". Πρόσθεσε ότι η Σόφια έχει πλέον μέση ετήσια θερμοκρασία παρόμοια με αυτή του Μπλαγκόεβγκραντ, ενώ το Μπλαγκόεβγκραντ έχει μέση ετήσια θερμοκρασία παρόμοια με αυτή του Σαντάνσκι.
Παρότι οι θερμοκρασίες στη χώρα δεν έφτασαν σε απόλυτο ρεκόρ φέτος το καλοκαίρι, ο κλιματολόγος προειδοποιεί ότι τα κύματα καύσωνα διαρκούν περισσότερο: "Γινόμαστε μάρτυρες μιας σειράς ημερών όπου η θερμοκρασία δεν πέφτει κάτω από τους 35-40°C".
Επισήμανε ότι κατά τη διάρκεια ενός τέτοιου καύσωνα, οι νυχτερινές θερμοκρασίες είναι επίσης υψηλές και συχνά δεν πέφτουν κάτω από τους 20°C, φαινόμενο γνωστό ως "τροπικές νύχτες". Ο κλιματολόγος υπογράμμισε ότι το σώμα δεν είναι σε θέση να ρίξει σωστά τη θερμοκρασία του, δεν ξεκουράζεται και τα κύματα καύσωνα είναι εξαντλητικά, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι να γίνονται πιο ευάλωτοι σε ασθένειες και η παραγωγικότητά τους να μειώνεται.
Ορισμένα επαγγέλματα είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στη ζέστη, όπως οι οδηγοί των τραμ. Στη Σόφια, έχει προγραμματιστεί να εξοπλιστούν 11 τραμ με κλιματιστικά στην καμπίνα του οδηγού μέχρι το τέλος του 2025, και άλλα 40 θα εξοπλιστούν μετά τον εκσυγχρονισμό τους μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2030.
"Αν είναι 40°C έξω, η θερμοκρασία μπορεί να φτάσει έως και 55°C μέσα, και το ρεκόρ που έχουμε μετρήσει είναι 62°C", είπε ο Μάτεφ.
Σύμφωνα με πληροφορίες της Δημόσιας Εταιρίας Ηλεκτρικών Μεταφορών JSC της Σόφιας, συνολικά 67 βαγόνια είναι εξοπλισμένα εργοστασιακά με συστήματα κλιματισμού τόσο στην καμπίνα του οδηγού όσο και στον θάλαμο επιβατών. Όλα τα ηλεκτρικά λεωφορεία και τα τρόλεϊ είναι 100% κλιματιζόμενα. Ο οδηγός Αλεξάντερ Τριφόνοφ δήλωσε ότι μερικές φορές οι άνθρωποι αισθάνονται άρρωστοι και ορισμένα από τα παλιά τραμ έχουν κλιματισμό μόνο στην καμπίνα του οδηγού.