Στο κινητό η κάρτα για τις αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα

Εισιτήρια τέλος; Η κάρτα απεριορίστων διαδρομών στο κινητό σου!

Αθήνα
Δημοσιεύθηκε  · 3 λεπτά ανάγνωση

Οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας μπαίνουν στην ψηφιακή εποχή, κάνοντας τη ζωή των επιβατών πιο εύκολη. Μετά την υιοθέτηση της χρήσης τραπεζικής κάρτας, έρχεται μία ακόμα πιο σύγχρονη λύση: η ψηφιακή μορφή της προσωποποιημένης κάρτας στο κινητό. Η κίνηση αυτή αποτελεί μετεξέλιξη των σημερινών προσωποποιημένων εισιτηρίων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το «κλειδί» για την ψηφιακή μετάβαση είναι η εφαρμογή Ath.ena go. Μέσω αυτής, οι κάτοχοι προσωποποιημένης κάρτας (εξαμηνιαίας, ετήσιας, φοιτητικής, κάρτας αναπηρίας κ.λπ.) θα μπορούν να τη μετατρέψουν σε ψηφιακή, να την επαναφορτίσουν και να τη διαχειριστούν πλήρως (π.χ. δήλωση απώλειας, ιστορικό χρήσης). Επιπλέον, θα έχουν τη δυνατότητα να αγοράζουν προϊόντα μετακίνησης οποιαδήποτε στιγμή, χωρίς να περιμένουν σε ουρές στα εκδοτήρια. Στο μέλλον, η εφαρμογή ενδέχεται να επεκταθεί και σε άλλες υπηρεσίες, όπως τα ταξί και η ενοικίαση ποδηλάτων.

Η νέα υπηρεσία είναι συνέχεια των ανέπαφων πληρωμών με τραπεζική κάρτα (tap2ride), που ξεκίνησαν τον Ιανουάριο και κερδίζουν διαρκώς έδαφος. Όπως δήλωσε ο Γιώργος Σπηλιόπουλος, διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, στο 8ο συνέδριο υποδομών και μεταφορών ITC 2025, το 20% των ημερήσιων επιβατών χρησιμοποιεί ήδη τις ανέπαφες συναλλαγές – ένα ποσοστό που αναμένεται να ξεπεράσει το 50% σύντομα – και το 30% των επιβατών αεροδρομίου. Οι ανέπαφες συναλλαγές έχουν φτάσει τα 10 εκατομμύρια από τις αρχές του έτους. Ο κ. Σπηλιόπουλος τόνισε ότι κάθε ανέπαφη συναλλαγή ωφελεί το περιβάλλον και τις εταιρείες, καθώς το κόστος παραγωγής των χάρτινων εισιτηρίων είναι 10 λεπτά ανά τεμάχιο. Επιπλέον, η 24ωρη λειτουργία σε μετρό, τραμ και ορισμένες λεωφορειακές γραμμές τα Σάββατα έχει ενισχύσει σημαντικά αυτόν τον τρόπο πληρωμής.

Ένα σημαντικό «στοίχημα» για τις ΣΤΑΣΥ (μετρό, τραμ, ΗΣΑΠ) παραμένει η καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής. Παρόλο που το ακριβές μέγεθος της δεν έχει προσδιοριστεί, αποτελεί χρόνιο πρόβλημα. Η εταιρεία πραγματοποιεί 420.000 ελέγχους μηνιαίως, με στόχο να τους αυξήσει σε 550.000-600.000. Στελέχη της εταιρείας ανέφεραν στην «Κ» ότι αυτό θα επιτευχθεί με την ενίσχυση του προσωπικού και την αύξηση των ελέγχων. Το σώμα των ελεγκτών αποτελείται από 140 άτομα (μόνιμοι και μέσω ΔΥΠΑ), ενώ τον Οκτώβριο θα προστεθούν 30 μόνιμοι. Συνολικά, έως το τέλος του έτους θα προσληφθούν 370 άτομα σε όλες τις κρίσιμες ειδικότητες.

Στο πλαίσιο του επενδυτικού προγράμματος της εταιρείας, ύψους 300 εκατ. ευρώ (που περιλαμβάνει συμβασιοποιημένα έργα και έργα σε φάση δρομολόγησης σε μετρό, τραμ, ΗΣΑΠ), προβλέπεται η βελτίωση των υποδομών στις γραμμές 2 και 3. Επίσης, θα αναβαθμιστούν οι 12 συρμοί, οι λεγόμενοι γαλλικοί, που δεν διαθέτουν κλιματισμό. «Θα αλλάξουν κινητήρες, μηχανές κ.λπ., δεν πρόκειται για απλή αναβάθμιση», τονίζουν στελέχη. Η διαδικασία βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, εν αναμονή της κατάθεσης πρότασης χρηματοδότησης στο ΕΣΠΑ.

Τέλος, η σύμβαση για την ανάταξη πέντε συρμών του μετρό βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο. Επιπλέον, στα σχέδια της εταιρείας είναι η αντικατάσταση των κυλιόμενων σκαλών στο βασικό δίκτυο των γραμμών 2 και 3, καθώς και στον ΗΣΑΠ, λόγω των συχνών βλαβών.