Δεύτερη ημέρα καθυστερήσεων στο «Ελ. Βενιζέλος» – Μπρα ντε φερ για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας

Χάος στα αεροδρόμια: Καθυστερήσεις πτήσεων και αντιδράσεις ελεγκτών

Ταξίδια
Δημοσιεύθηκε  · 5 λεπτά ανάγνωση

Σημαντικές καθυστερήσεις, που έφτασαν έως και τη μιάμιση ώρα, σημειώθηκαν σήμερα σε πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ανάλογη είναι η κατάσταση και στη Θεσσαλονίκη, όπου για δεύτερη συνεχόμενη ημέρα, εκατοντάδες πτήσεις καθυστερούν στο αεροδρόμιο «Μακεδονία». Χθες, Παρασκευή, πάνω από 250 πτήσεις πραγματοποιήθηκαν με καθυστέρηση, ενώ υπάρχουν φόβοι για περαιτέρω προβλήματα τις επόμενες ημέρες.

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), από την περασμένη Πέμπτη, εφαρμόζει νέους κανόνες χωρητικότητας, μέσω του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, για λόγους ασφάλειας και βελτίωσης της διαχείρισης του εναέριου χώρου. Αυτό έχει ως άμεσο αποτέλεσμα τη μείωση της ροής των πτήσεων. Συγκεκριμένα, ο αριθμός των πτήσεων που μπορούν να ελέγχονται ανά ώρα μειώθηκε από 36 σε 28.

Κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, οι ελεγκτές είχαν συμφωνήσει να διαχειρίζονται έως 28 πτήσεις ανά ώρα, αλλά στην πράξη ο αριθμός έφτανε τις 34 με 36. Οι ελεγκτές ζητούν πλέον συνάντηση με το υπουργείο.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, δήλωσε στην ΕΡΤ ότι υπάρχει ένα σχέδιο δράσης που ήδη υλοποιείται και προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη μετατροπή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου. «Έτσι θα υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ευελιξία, μειώνονται οι δομές, άρα αποκτάει σύγχρονη διοίκηση», ανέφερε ο κ. Δήμας.

Ο υπουργός τόνισε ότι οι απολαβές των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας είναι ιδιαίτερα υψηλές για τα ελληνικά δεδομένα: «Ένας ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας με σημαντική εμπειρία μπορεί να παίρνει και πάνω από 120.000 ευρώ ετησίως (σ.σ. μεικτές αποδοχές). Είναι απολαβές που προφανώς φορολογούνται και που δικαιούνται σύμφωνα με τον κανονισμό, ωστόσο φαίνεται πως ζητούν και επιπλέον απολαβές».

Η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας έχει εκφράσει την αντίθεσή της στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση της ΥΠΑ. Ζητά από τη διοίκηση της Υπηρεσίας και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να ενσωματωθούν οι προτάσεις που οι ίδιοι έχουν καταθέσει.

Οι ελεγκτές επισημαίνουν ότι «οι προτάσεις αυτές, σε πολλές περιπτώσεις, συμπίπτουν με εκείνες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για τον νέο νόμο της ΥΠΑ», και ζητούν να επιδειχθεί «η απαραίτητη εκτίμηση και ο σεβασμός στο έργο του Ελεγκτή Εναέριας Κυκλοφορίας».

Σε ανακοίνωσή τους, οι ελεγκτές αναφέρουν: «Με αίσθημα ευθύνης, θα θέλαμε να ενημερώσουμε το επιβατικό κοινό ότι όλοι οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας (Ε.Ε.Κ.) εξυπηρετούν καθημερινά με ασφάλεια όσο το δυνατόν περισσότερες πτήσεις, εργαζόμενοι σε καθεστώς ακραίας υποστελέχωσης και έλλειψης σύγχρονου εξοπλισμού. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί ο όγκος της εναέριας κυκλοφορίας, ο οποίος κάθε χρόνο σημειώνει νέο ρεκόρ, οι E.E.K. έχουν αποδεχθεί να εργάζονται την καλοκαιρινή περίοδο με μειωμένες ημέρες ανάπαυσης, ώστε να μπορεί να αντεπεξέλθει το σύστημα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας που είναι ένας από τους πυλώνες στήριξης του τουρισμού στη χώρα. Έχοντας συναίσθηση του καθήκοντός μας απέναντι στη χώρα και το επιβατικό κοινό και όντας προσηλωμένοι στην αδιαπραγμάτευτη διατήρηση των επιπέδων ασφαλείας, έχουμε απαιτήσει από τη Διοίκηση της ΥΠΑ και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να αναλάβουν και εκείνοι τις ευθύνες τους για την εξυγίανση της ΥΠΑ».

Οι ελεγκτές καταγγέλλουν ότι η διοίκηση της ΥΠΑ δεσμεύτηκε εγγράφως από τον Μάιο του 2024 για την υλοποίηση προγράμματος σταδιακής αντικατάστασης του εξοπλισμού επιτήρησης, επικοινωνιών φωνής και αεροναυτιλίας, καθώς και για την αναβάθμιση της αξιοπιστίας και της διαθεσιμότητας του υπάρχοντος εξοπλισμού με την προμήθεια όλων των κρίσιμων ανταλλακτικών, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει υπογράψει καμία από τις κρίσιμες συμβάσεις για την προμήθεια νέου συστήματος ραντάρ και των συστημάτων επικοινωνιών.

Αναφέρουν επίσης ότι το περιστατικό στις 19/8/2025, με την αστοχία ενός κρίσιμου ανταλλακτικού και την απώλεια της εικόνας του τερματικού ραντάρ και των εφεδρικών συχνοτήτων της προσέγγισης Αθηνών στον λόφο Μερέντα, αποδεικνύει ότι από πέρσι η ΥΠΑ δεν έχει φροντίσει να προμηθευτεί ένα ανταλλακτικό, με αποτέλεσμα η χώρα να διασυρθεί διεθνώς.

Από την άλλη πλευρά, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεσμεύτηκε έναντι και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να φτιάξει έναν νόμο που να αναδιοργανώνει την ΥΠΑ, μετατρέποντάς την σε έναν σύγχρονο πάροχο υπηρεσιών αεροναυτιλίας που να πληροί τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς. Οι ελεγκτές δηλώνουν ότι έχουν συναντηθεί με τον εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ότι έχουν κοινές απόψεις για την εξυγίανση της ΥΠΑ.

Επισημαίνουν ότι το υπουργείο επέλεξε να μην αποδεχθεί ούτε τις δικές τους παρατηρήσεις, αλλά ούτε και της Ευρωπαϊκής επιτροπής και παρουσίασε χθες στη δημόσια διαβούλευση ένα σχέδιο νόμου χειρότερο και από αυτό που τους έδωσε αρχικά. Θεωρούν ότι το νομοσχέδιο περιέχει διατάξεις που όχι μόνο δεν συμφωνήθηκαν ποτέ, αλλά ούτε καν συζητήθηκαν.

Οι ελεγκτές τονίζουν ότι από την αρχή του καλοκαιριού εξυπηρετούν σε όλες τις μονάδες εναέριας κυκλοφορίας μεγαλύτερο όγκο κυκλοφορίας από τον ήδη αυξημένο που έχει συμφωνηθεί και ότι δεν θα εξυπηρετούν πλέον κυκλοφορία πάνω από τα ήδη αυξημένα συμφωνηθέντα επίπεδα.

Καταλήγοντας, καλούν τις Διοικήσεις της ΥΠΑ και του υπουργείου να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να μην ψάχνουν δικαιολογίες κατηγορώντας τους Ε.Ε.Κ., και ζητούν να υλοποιήσουν όσα έχουν δεσμευτεί, να αξιολογήσουν και να ενσωματώσουν τις προτάσεις τους για το νέο νόμο της ΥΠΑ και να δείξουν την απαραίτητη εκτίμηση και σεβασμό στο έργο του Ελεγκτή Εναέριας Κυκλοφορίας.