Οι δασμοί των ΗΠΑ στρέφουν Temu και Shein στην Ευρώπη

Temu και Shein: Επιβραδύνουν οι ρυθμοί ανάπτυξης, αλλά η Ευρώπη παραμένει πεδίο δόξης.

Οικονομία
Δημοσιεύθηκε  · 3 λεπτά ανάγνωση

Οι δημοφιλείς κινεζικές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου Temu και Shein αναμένεται να επιβραδύνουν τους ρυθμούς ανάπτυξής τους μέχρι το 2026, σύμφωνα με αναλυτές αγοράς. Η εξέλιξη αυτή συνδέεται κυρίως με την αναμενόμενη μείωση των πωλήσεων στις ΗΠΑ, λόγω των δασμών που επέβαλε η κυβέρνηση Τραμπ, καθώς και με την κατάργηση από τον Μάιο του κανόνα de minimis, που αφορούσε την απαλλαγή από δασμούς και φόρους για εισαγωγές προϊόντων από Κίνα και Χονγκ Κονγκ αξίας κάτω των 800 ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εξειδικευμένης εταιρείας έρευνας αγοράς ECDB, η ακαθάριστη αξία των πωληθέντων εμπορευμάτων μέσω της Temu αναμένεται να διαμορφωθεί σε 72,7 δισ. δολάρια το 2025, από 53,9 δισ. δολάρια το 2024, σημειώνοντας αύξηση περίπου 35%. Για το 2026, προβλέπεται ότι θα φθάσει στα 82,4 δισ. δολάρια, ενισχυμένη κατά 13,4%. Αξίζει να σημειωθεί ότι την περίοδο 2022-2025 η Temu σημείωσε μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 530%!

Όσον αφορά τη Shein, η ίδια εταιρεία εκτιμά ότι η ακαθάριστη αξία πωληθέντων εμπορευμάτων θα διαμορφωθεί φέτος σε 65,7 δισ. δολάρια και το 2026 σε 70 δισ. δολάρια, από 58,7 δισ. δολάρια. Έτσι, από έναν μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 74,5% στη διάρκεια της περιόδου 2016-2025, αυτός θα υποχωρήσει σε 6,5%.

Εκ πρώτης όψεως, το παραπάνω στοιχείο μοιάζει ενθαρρυντικό για τις λιανεμπορικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα και σε ολόκληρη την Ευρώπη, που δέχονται ισχυρό πλήγμα από την «εισβολή» των κινεζικών πλατφορμών. Ωστόσο, μετά την επιβολή των περιορισμών από τις ΗΠΑ, η Ευρώπη καθίσταται πλέον κύρια αγορά-στόχος για τις εν λόγω πλατφόρμες, ειδικά καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση καθυστερεί τη λήψη μέτρων για τον περιορισμό της διείσδυσης των Temu και Shein. Αυτά τα μέτρα περιλαμβάνουν την επιβολή τέλους δύο ευρώ σε κάθε δέμα χαμηλής αξίας (κάτω των 150 ευρώ) και την ενίσχυση των τελωνειακών ελέγχων.

Το πρώτο εξάμηνο του 2025, η Temu είχε κατά μέσον όρο 115 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες ανά μήνα στην Ε.Ε., ενώ η Shein 145 εκατομμύρια. Για τις δύο πλατφόρμες, αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση περίπου 12% σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία των εκθέσεων διαφάνειας που υποχρεούνται να καταρτίζουν και να δημοσιεύουν οι δύο πλατφόρμες, ο μέσος όρος μηνιαίων χρηστών το πρώτο εξάμηνο του 2025 έφθασε τα 2,7 εκατομμύρια σε κάθε μία από αυτές, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2024 ο μέσος όρος μηνιαίων χρηστών στην Temu ήταν 2,1 εκατομμύρια και στη Shein 2,56 εκατομμύρια.

Δεν είναι τυχαίο ότι η Shein, προκειμένου να αντιμετωπίσει μέτρα περιορισμού στα προϊόντα που παραγγέλνονται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, προχώρησε στις αρχές Νοεμβρίου στην ίδρυση φυσικού καταστήματος στο κέντρο του Παρισιού. Επιπλέον, προχωρά και στη δημιουργία αποθηκών εντός του ευρωπαϊκού εδάφους. Σημειώνεται ότι στη Γαλλία η πλατφόρμα Shein λειτουργεί εδώ και μερικές ημέρες υπό στενή κυβερνητική εποπτεία, μετά τη δικαστική εντολή για αφαίρεση από τα διατιθέμενα είδη «κούκλας του σεξ» με παιδικά χαρακτηριστικά και όπλων.

Η πρόταση που έγινε πρόσφατα από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και εμπορικούς συλλόγους της χώρας για την επιβολή εθνικού τέλους επτά ευρώ ανά δέμα χαμηλής αξίας δεν φαίνεται να βρίσκει ευήκοα ώτα. Η Κομισιόν καθυστερεί να ενεργοποιήσει τα μέτρα που έχουν συζητηθεί για αναχαίτιση της εισβολής μικροδεμάτων.