Τούνελ Τεμπών: Οι κάμερες «έπιασαν» επτά στους 10 οδηγούς για υπερβολική ταχύτητα

Τέμπη: Αλλάζουν όλα! Αποκαλύπτεται το μυστικό με τις κάμερες

Auto & Moto
Δημοσιεύθηκε  · 3 λεπτά ανάγνωση

Σημαντική συμβολή στην αντιμετώπιση της υπερβολικής ταχύτητας φαίνεται πως έχει ένα σύστημα καμερών που λειτουργεί εδώ και περίπου έναν χρόνο στη σήραγγα των Τεμπών, στην Εθνική Οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης, στο ρεύμα προς Αθήνα, το οποίο εφαρμόζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, τα Τέμπη είναι το μοναδικό τούνελ στην Ελλάδα όπου παρακολουθούνται συνεχώς οι οδηγοί, καθώς κάμερες καταγράφουν την ώρα εισόδου και εξόδου κάθε οχήματος, υπολογίζοντας τη μέση ταχύτητα κατά τη διέλευσή του από τη σήραγγα.

Το σύστημα τέθηκε σε πιλοτική λειτουργία από την «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», την εταιρεία διαχείρισης του τμήματος Μαλιακός – Κλειδί της ΠΑΘΕ, τον Αύγουστο του 2024 και μολονότι δεν επιφέρει βεβαίωση παραβάσεων, έχει συνδράμει στην άντληση πολύτιμων στοιχείων για τη συμπεριφορά των οδηγών εντός των σηράγγων.

Το εν λόγω σύστημα αίρει το βασικό μειονέκτημα της παραδοσιακής μεθόδου επιτήρησης με μόνο μία κάμερα στην είσοδο των σηράγγων. Με τη συμβατική πρακτική ελέγχου της ταχύτητας, όταν οι οδηγοί αντικρίσουν τη συσκευή επιβραδύνουν και στη συνέχεια επιταχύνουν ξανά, κάτι το οποίο καθίσταται αδύνατο με τον μηχανισμό υπολογισμού της μέσης ταχύτητας.

Oπως αναφέρει στους 4Τροχούς ο διευθυντής Λειτουργίας της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Δημήτρης Μανδαλώζης, «ο οδηγός, γνωρίζοντας ότι υπόκειται σε έλεγχο καθ’ όλη τη διάρκεια κίνησης εντός της σήραγγας, προσαρμόζει ανάλογα την ταχύτητά του, μειώνοντας τις πιθανότητες να εμπλακεί σε ατύχημα».

Τα συλλεχθέντα στοιχεία δείχνουν ότι 7 στους 10 οδηγούς κινούνται με ταχύτητες άνω των 90 χλμ./ώρα, όταν το όριο ταχύτητας εντός της σήραγγας περιορίζεται σε 80 χλμ./ώρα.

Από τους παραβάτες, το 30% κινείται με ταχύτητες έως και 100 χλμ./ώρα, το 50% με 101-120 χλμ./ώρα, ενώ ένα 20% με ταχύτητες που υπερβαίνουν κατά πολύ τα 120 χλμ./ώρα, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την οδική ασφάλεια.

Παράλληλα, η μέση ταχύτητα των οδηγών εντός της σήραγγας ανέρχεται σε 108 χλμ./ώρα, όταν στην αριστερή λωρίδα ξεπερνάει τα 125 χλμ./ώρα. Και αν η μέση ταχύτητα στη δεξιά λωρίδα είναι οριακά μικρότερη των 100 χλμ./ώρα, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου επιλέγεται κυρίως από φορτηγά, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 30% των χρηστών της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου.

»Παρόλο που η αρμοδιότητά μας είναι η τεχνική και όχι τροχαία αστυνόμευση του οδικού άξονα, διερευνήσαμε λύσεις για την αποτροπή τέτοιου είδους φαινομένων. Μετά από ενδελεχή έρευνα καταφύγαμε στο σύστημα υπολογισμού της μέσης ταχύτητας που είναι το πρώτο και μοναδικό στην Ελλάδα».

«Είμαστε διαχειριστές της μεγαλύτερης σήραγγας στην Ελλάδα οπότε πρέπει να είμαστε προσεκτικοί. Χτυπάμε το καμπανάκι, επειδή οι οδηγοί δεν γνωρίζουν πώς πρέπει να κινούνται εντός των σηράγγων. Προσομοιάζουν αυτό το κλειστό περιβάλλον με το “ανοιχτό” τμήμα του οδικού δικτύου. Ενα λάθος, όμως, εντός ενός τούνελ μπορεί εύκολα να εξελιχθεί σε ένα δυσάρεστο οδικό συμβάν που θα επιφέρει τεράστια ταλαιπωρία σε χιλιάδες οδηγούς», καταλήγει ο κ. Δημήτρης Μανδαλώζης.