Πώς επηρεάζει την αγορά η αναστολή λειτουργίας της Jetoil – Γιατί δημιουργείται πρόβλημα στην τροφοδοσία καυσίμων

"Σοκ" στην αγορά καυσίμων: Αναστολή λειτουργίας της Jetoil και επιπτώσεις

Auto & Moto
Δημοσιεύθηκε  · 3 λεπτά ανάγνωση

Περίπου 130 πρατήρια καυσίμων σε όλη την Ελλάδα, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα (περίπου 110), επηρεάζονται από την προσωρινή αναστολή λειτουργίας της «Jetoil», όπως αναφέρει η εταιρεία. Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), Θέμης Κιουρτζής, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, περιγράφει την κατάσταση ως σοκ για την αγορά, καθώς «ξύπνησαν το πρωί και ενημερώθηκαν ότι δεν θα γίνει ανεφοδιασμός».

Δεν επηρεάζονται μόνο τα πρατήρια με το σήμα της Jetoil. Η εταιρεία διέθετε μεγάλες εγκαταστάσεις δεξαμενισμού στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, τις οποίες μίσθωναν τουλάχιστον τρεις άλλες εταιρείες. Αυτές πλέον πρέπει να ανεφοδιάζονται από πιο απομακρυσμένες περιοχές, με αυξημένο κόστος και χρόνο.

Ο κ. Κιουρτζής εξηγεί ότι τα συνεργαζόμενα πρατήρια θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες μέχρι να αλλάξουν εμπορικό σήμα, μια διαδικασία που διαρκεί περίπου τρεις ημέρες. «Τις επόμενες ημέρες, οι πρατηριούχοι θα πρέπει να σκεπάσουν το εμπορικό σήμα της Jetoil, π.χ. με κάποια κουκούλα, αλλά όσοι το επιθυμούν θα μπορούν να λειτουργούν και έτσι (με σκεπασμένο σήμα) τα πρατήριά τους». Υπάρχουν επίσης θέματα πληρωμών, με το χειρότερο σενάριο να είναι η προπληρωμή καυσίμων που δεν παραδόθηκαν.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης (ΕΝΒΕΘ), Χρήστος Σταυράκης, επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η κατάσταση επηρεάζει και άλλες εταιρείες όπως οι «Shell», «Coral», «Avin» και «Ελίν». Η εγκατάσταση της Jetoil στη Θεσσαλονίκη είναι η μεγαλύτερη στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια. «Από τις εγκαταστάσεις της Jetoil περνούν οι αγωγοί άλλων εταιρειών, όπως της “Shell”». Πλέον, η τροφοδοσία των πρατηρίων «Shell» και «Coral» γίνεται από τη Νέα Καρβάλη, αυξάνοντας το κόστος και τον χρόνο μεταφοράς, ενώ για την Ήπειρο και τη Νότια Ελλάδα χρησιμοποιείται η Κόρινθος. Στη Θεσσαλονίκη, τα πρατήρια με το σήμα της Jetoil είναι 19, αλλά ο αριθμός των επηρεαζόμενων είναι μεγαλύτερος, καθώς πολλά πρατήρια αγόραζαν καύσιμα από την Jetoil.

Η «Cetracore-JetOil Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία Πετρελαιοειδών» ανακοίνωσε ότι προχώρησε σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας, λόγω του παγώματος των περιουσιακών της στοιχείων από την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες. Η αναστολή συνδέεται με τις διεθνείς κυρώσεις κατά της Ρωσίας λόγω της εισβολής στην Ουκρανία.

Στην ανακοίνωση τονίζεται ότι η αναστολή επιβλήθηκε «λόγω της προσθήκης του κ. Murtaza Ali Lakhani (πραγματικού δικαιούχου της Cetracore Jetoil) στην απόφαση 2025/2594 του Συμβουλίου της ΕΕ». Η εταιρεία συνεργάζεται με τις αρμόδιες αρχές για την άμεση επαναλειτουργία της. Λόγω της αναστολής, παραδόσεις και άλλες υπηρεσίες μπορεί να ανασταλούν ή να καθυστερήσουν, ενώ δεν θα γίνουν νέες συμφωνίες.

Η Jetoil ιδρύθηκε το 1968 από την οικογένεια Μαμιδάκη στην Κρήτη και είχε παρουσία σε Ελλάδα και Βαλκάνια. Το 2016 κατέθεσε αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα, λόγω προβλημάτων ρευστότητας. Οι υποχρεώσεις της έφθαναν τα 314 εκατ. ευρώ. Ο ιδρυτής της, Κυριάκος Μαμιδάκης, πέθανε λίγες ημέρες μετά την αίτηση πτώχευσης, με τον θάνατό του να αποδίδεται σε αυτοκτονία.

Στη συνέχεια, τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας πέρασαν στην Cetracore Energy, με χρηματοδότηση από την Credit Bank της Μόσχας.