Στο 2% ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο

Ράλι Τιμών τον Οκτώβριο: Ποιες Κατηγορίες Εκτοξεύτηκαν, Τι Έπεσε

Οικονομία
Δημοσιεύθηκε  · 5 λεπτά ανάγνωση

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο Οκτώβριος του 2025 φέρνει μια αύξηση 2,0% στον Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2024. Η άνοδος αυτή έρχεται ως συνέχεια μιας προηγούμενης αύξησης 2,4% που είχε καταγραφεί μεταξύ Οκτωβρίου 2024 και Οκτωβρίου 2023, υποδηλώνοντας μια συνεχιζόμενη πίεση στις τιμές. Πιο βραχυπρόθεσμα, ο ΔΤΚ του Οκτωβρίου 2025 σημείωσε οριακή αύξηση 0,1% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, σε αντίθεση με τη μηδενική μεταβολή που είχε παρατηρηθεί την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Η μέση αύξηση του ΔΤΚ για το δωδεκάμηνο Νοεμβρίου 2024 – Οκτωβρίου 2025 έφτασε το 2,5%, έναντι 2,9% το προηγούμενο δωδεκάμηνο, υποδηλώνοντας μια μικρή επιβράδυνση στον μέσο ετήσιο ρυθμό αλλά όχι οπισθοχώρηση.

**Η εικόνα του μήνα: Οκτώβριος 2025 έναντι Σεπτεμβρίου 2025**

Η μηνιαία σύγκριση, Οκτώβριος 2025 προς Σεπτέμβριο 2025, αποκαλύπτει συγκεκριμένες τάσεις που διαμόρφωσαν την οριακή αύξηση του 0,1%. Οι τιμές εκτοξεύτηκαν σε μοσχάρι, αρνί, κατσίκι και φρούτα, ενώ οι μεγαλύτερες μειώσεις παρατηρήθηκαν στα αεροπορικά εισιτήρια και τη διαμονή.

**Αυξήσεις που «τσούζουν» στην τσέπη:**

Η μεγαλύτερη άνοδος παρατηρήθηκε στην ομάδα **Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά** με 0,9%. Εδώ, οι τιμές εκτοξεύτηκαν σε άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, μοσχάρι, χοιρινό, αρνί και κατσίκι, νωπά φρούτα και νωπά λαχανικά. Ωστόσο, μέρος αυτής της πίεσης μετριάστηκε από μειώσεις σε νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα και καφέ.

Στα **Αλκοολούχα ποτά και καπνό** καταγράφηκε αύξηση 0,5%, κυρίως λόγω των αλκοολούχων ποτών (μη σερβιριζόμενα). Η **Στέγαση** είδε άνοδο 0,4%, με τα ενοίκια κατοικιών και τον ηλεκτρισμό να ανεβαίνουν, αν και το πετρέλαιο θέρμανσης παρουσίασε μείωση. Τα **Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες** αυξήθηκαν κατά 1,1%, ωθούμενα από έπιπλα και είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.

Στον τομέα της **Υγείας**, η άνοδος ήταν 0,4%, με τις ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, καθώς και τη νοσοκομειακή περίθαλψη, να είναι οι κύριοι παράγοντες. Οι **Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες** αυξήθηκαν κατά 0,6% λόγω των πολιτιστικών δραστηριοτήτων, ενώ τα **Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια** είδαν άνοδο 0,8%, με τα εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία, καφενεία και κυλικεία να ανεβάζουν τις τιμές τους, ενώ τα ξενοδοχεία, μοτέλ και πανδοχεία παρουσίασαν μειώσεις. Τέλος, στην ομάδα **Άλλα αγαθά και υπηρεσίες**, υπήρξε αύξηση 0,3% που αποδίδεται κυρίως στα κομμωτήρια και τις υπηρεσίες προσωπικής φροντίδας.

**Ανάσα σε συγκεκριμένους τομείς:**

Αντίθετα, η **Ένδυση και υπόδηση** παρουσίασε σημαντική μείωση 2,0% λόγω της πτώσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης. Οι **Μεταφορές** σημείωσαν μείωση 1,9%, χάρη στην πτώση των τιμών σε καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), άλλες υπηρεσίες προσωπικής μεταφοράς και κυρίως στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Οι **Επικοινωνίες** είδαν τις τιμές τους να πέφτουν κατά 0,3% λόγω των τηλεφωνικών υπηρεσιών.

**Η ετήσια αναμέτρηση: Οκτώβριος 2025 έναντι Οκτωβρίου 2024**

Πιο μακροπρόθεσμα, η σύγκριση του Οκτωβρίου 2025 με τον Οκτώβριο του 2024 φανερώνει μια ευρύτερη αύξηση 2,0% στον Γενικό ΔΤΚ, με τις περισσότερες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών να κινούνται ανοδικά:

**Κύματα ακρίβειας σε όλους τους τομείς:**

Η **Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά** πρωτοστάτησε ξανά, με άνοδο 2,3%. Το ψωμί και τα δημητριακά, τα κρέατα (γενικά), τα νωπά ψάρια, τα γαλακτοκομικά και τα αυγά, τα φρούτα (γενικά), οι σοκολάτες, τα προϊόντα σοκολάτας, τα προϊόντα ζαχαροπλαστικής, ο καφές και οι χυμοί φρούτων είδαν τις τιμές τους να ανεβαίνουν. Ωστόσο, η αύξηση αυτή μετριάστηκε από την πτώση των τιμών στο ελαιόλαδο και τα λαχανικά (γενικά).

Τα **Αλκοολούχα ποτά και καπνός** αυξήθηκαν κατά 1,8% (αλκοολούχα ποτά μη σερβιριζόμενα, τσιγάρα), ενώ η **Ένδυση και υπόδηση** παρουσίασε ετήσια άνοδο 1,9%.

Η **Στέγαση** εμφάνισε αύξηση 1,4%, λόγω ενοικίων κατοικιών, επισκευής και συντήρησης κατοικίας, και υπηρεσιών που σχετίζονται με το σπίτι, αν και ο ηλεκτρισμός, το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο θέρμανσης σημείωσαν μειώσεις. Τα **Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες** αυξήθηκαν 0,7% λόγω οικιακών υπηρεσιών, μερικώς αντισταθμιζόμενη από μειώσεις σε οικιακές συσκευές και επισκευές. Στην **Υγεία**, η άνοδος ήταν 0,6%, με τις ιατρικές, οδοντιατρικές, παραϊατρικές υπηρεσίες και νοσοκομειακή περίθαλψη να ανεβαίνουν, ενώ τα φαρμακευτικά προϊόντα μειώθηκαν.

Οι **Μεταφορές** είδαν άνοδο 0,7%, επηρεαζόμενες από καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά και εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Αντίθετα, τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, τα καύσιμα και λιπαντικά μειώθηκαν. Οι **Επικοινωνίες** αυξήθηκαν 0,8% λόγω τηλεφωνικών υπηρεσιών.

Στις **Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες**, η άνοδος έφτασε το 1,0%, με διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, πολιτιστικές δραστηριότητες και πακέτα διακοπών να ανεβαίνουν, ενώ ο οπτικοακουστικός εξοπλισμός, οι υπολογιστές και οι επισκευές τους είχαν μειώσεις. Η **Εκπαίδευση** κατέγραψε εντυπωσιακή αύξηση 2,8%, κυρίως λόγω των διδάκτρων στην προσχολική, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Η μεγαλύτερη αύξηση, 6,5%, σημειώθηκε στην ομάδα **Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια**, με τα εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία, καφενεία και κυλικεία να ανεβάζουν σημαντικά τις τιμές τους, ενώ τα ξενοδοχεία, μοτέλ και πανδοχεία παρουσίασαν μειώσεις. Τέλος, στην ομάδα **Άλλα αγαθά και υπηρεσίες**, η άνοδος ήταν 0,5%, κυρίως λόγω κομμωτηρίων και καταστημάτων προσωπικής φροντίδας, ασφαλίστρων υγείας και άλλων υπηρεσιών, με τις μειώσεις σε άλλα είδη ατομικής φροντίδας και ασφάλιστρα οχημάτων να μετριάζουν την εικόνα.