Ψηφιακή οδική ασφάλεια: Πράσινο φως από τη Βουλή – Τι αλλάζει;
Με ευρεία πλειοψηφία, η Ολομέλεια της Βουλής ενέκρινε το νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την ψηφιοποίηση της οδικής ασφάλειας, συμπεριλαμβάνοντας και διατάξεις για το Κτηματολόγιο. Η Νέα Δημοκρατία υποστήριξε το νομοσχέδιο, ενώ το ΠΑΣΟΚ δήλωσε «παρών». Τα κόμματα της ελάσσονος αντιπολίτευσης καταψήφισαν.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, τόνισε τη σοβαρότητα της οδικής ασφάλειας, επισημαίνοντας το βαρύ ανθρώπινο κόστος, με περίπου δύο ζωές να χάνονται καθημερινά στους ελληνικούς δρόμους. Παρά τη βελτίωση που έχει επέλθει, χάρη σε νέα μέτρα και οδικούς άξονες, ο υπουργός δήλωσε ότι «όσο ένας άνθρωπος χάνεται σε τροχαίες συγκρούσεις, δεν πρέπει να σταματήσουμε».
Σύμφωνα με τον κ. Παπαστεργίου, η εγκατάσταση καμερών σε επικίνδυνα σημεία και η δημιουργία του νέου «Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων» αποτελούν ουσιαστικές παρεμβάσεις για την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Επιπλέον, υπογράμμισε ότι οι κύριες αιτίες ατυχημάτων, όπως η χρήση κινητού, η παραβίαση προτεραιότητας, η υπερβολική ταχύτητα και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, απαιτούν άμεσα τεχνικά μέτρα, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «η κοινωνία θέλει ασφάλεια, από κάμερες που θα είναι εκεί έξω και θα λειτουργούν».
Δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, με τον υπουργό να διαβεβαιώνει ότι το νέο πλαίσιο είναι απόλυτα συμβατό με το ευρωπαϊκό και εθνικό δίκαιο. Η τελική ευθύνη για τη βεβαίωση των παραβάσεων ανήκει πάντα σε άνθρωπο, και όλες οι τεχνικές προδιαγραφές θα ελεγχθούν από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Το νέο σύστημα προσφέρει σημαντικές βελτιώσεις σε σχέση με το προηγούμενο, που βασιζόταν σε ξεπερασμένο εξοπλισμό. Η ειδοποίηση για παράβαση γίνεται άμεσα και ψηφιακά, η διαδικασία ένστασης απλοποιείται και η πληρωμή των προστίμων γίνεται ηλεκτρονικά. Ο υπουργός τόνισε ότι «δεν είναι ένα εισπρακτικό μέτρο», αλλά στοχεύει στην πρόληψη των παραβάσεων μέσω της διαφάνειας και της παρουσίας των καμερών.
Σχετικά με τα έσοδα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο κ. Παπαστεργίου διαβεβαίωσε ότι παραμένουν ακέραια στους δήμους και θα γίνεται πλέον πραγματική είσπραξή τους, καθώς το νέο πλαίσιο βελτιώνει σημαντικά την εισπραξιμότητα, η οποία μέχρι σήμερα ήταν ιδιαίτερα χαμηλή.
Για τη διαφάνεια και τη λογοδοσία, το νέο πληροφοριακό σύστημα θα παρέχει ανοικτά και ανωνυμοποιημένα δεδομένα, προσφέροντας σε φορείς, ερευνητές και την τοπική αυτοδιοίκηση πρόσβαση σε σημαντικές πληροφορίες για τον σχεδιασμό πολιτικών οδικής ασφάλειας. Ο υπουργός υπογράμμισε τη σημασία της γνώσης των σημείων και των συνθηκών όπου γίνονται παραβάσεις, ώστε να λαμβάνονται αποτελεσματικά μέτρα.
Ο κ. Παπαστεργίου τόνισε ότι η μεταρρύθμιση αυτή δεν είναι απλώς μια τεχνική ή διοικητική αλλαγή, αλλά μια απάντηση σε μια ουσιαστική κοινωνική ανάγκη για μείωση των συγκρούσεων και διάσωση ζωών. Συνεργάστηκαν τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη για τη δημιουργία του νομοσχεδίου, το οποίο, όπως ανέφερε, αποτελεί «ένα ολοκληρωμένο και απολύτως λειτουργικό εργαλείο» για την αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Αναφορικά με την εναρμόνιση των ορίων εκπομπής ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ο υπουργός τόνισε ότι οι συζητήσεις πρέπει να βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα, προσθέτοντας ότι οι κεραίες κινητής τηλεφωνίας εκπέμπουν πολλαπλάσια χαμηλότερη ακτινοβολία σε σχέση με τα ίδια τα κινητά τηλέφωνα, ιδίως όταν αυτά λειτουργούν με αδύναμο σήμα.
Ολοκληρώνοντας, ανέφερε ότι η εναρμόνιση με τον ευρωπαϊκό κανονισμό είναι απαραίτητη για την εξασφάλιση της ποιότητας των επικοινωνιών και την κάλυψη των αυξανόμενων αναγκών συνδεσιμότητας των πολιτών, και κάλεσε σε απομάκρυνση από αδικαιολόγητες φοβίες που δεν επιβεβαιώνονται από την επιστημονική κοινότητα.