Αποκαλύπτεται αύξηση 2,8% για 2,5 εκατ. συνταξιούχους το 2027
Το προσχέδιο του κρατικού προϊδιασμού για το 2027 προβλέπει αύξηση 2,8% στις συντάξεις για 2,5 εκατομμύρια συνταξιούχους, ενώ ταυτόχρονα θα υλοποιηθεί νέα αύξηση του κατώτατου μισθού από την 1η Απριλίου, η οποία θα εφαρμοστεί και στις αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων.
Ο κατώτατος μισθός αναμένεται να αυξηθεί σε 1.000 ευρώ (1.300 ευρώ συνυπολογιζομένων των τριετιών) έως το 2028 από τα 920 ευρώ που ισχύουν σήμερα, μέσω δύο αυξήσεων που θα λάβουν χώρα τον Απρίλιο του 2027 και τον Ιανουάριο του 2028. Η αύξηση του Απριλίου 2027 αναμένεται να είναι 40 ή 50 ευρώ, με τον κατώτατο μισθό να διαμορφώνεται στα 960 ή 970 ευρώ, ενώ η νέα αύξηση του Ιανουαρίου 2028 θα τον φέρει στα 1.000 ευρώ.
Από την 1η Απριλίου 2027, οι ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα (κρατήσεις υπέρ ΔΥΠΑ) μειώνονται κατά 0,5 ποσοστιαία μονάδα. Το δημοσιονομικό κόστος της μείωσης ανέρχεται σε 163 εκατομμύρια ευρώ το 2027 και 218 εκατομμύρια ευρώ το 2028. Μετά την αλλαγή, το συνολικό ποσοστό εισφορών υποχωρεί στο 34,66%, από το οποίο το 12,87% αφορά τον εργαζόμενο και το 21,79% τον εργοδότη.
Η αύξηση του κατώτατου μισθού συνεπάγεται αύξηση και σε συνδεδεμένα επιδόματα και παροχές, όπως το επίδομα ανεργίας, το επίδομα μητρότητας και η αμοιβή των υπερωριών.
Στο δημόσιο τομέα, θεσπίζεται μόνιμο επίδομα εορτών Χριστουγέννων ύψους 500 ευρώ μικτά από τον Δεκέμβριο 2027 για περίπου 720.000 υπαλλήλους και λειτουργούς, με ετήσιο δημοσιονομικό κόστος 433 εκατομμύρια ευρώ. Το καθαρό ποσό του επιδόματος κυμαίνεται από 257 έως 389 ευρώ, ανάλογα με τα έτη υπηρεσίας, την ηλικία, το εισόδημα και τον αριθμό των προστατευόμενων τέκνων. Επιπλέον, ο ονομαστικός μισθός των δημοσίων υπαλλήλων αναπροσαρμόζεται οριζόντια, ακολουθώντας την αύξηση του κατώτατου μισθού, και η αύξηση στις μηνιαίες τακτικές αποδοχές από την 1η Απριλίου 2027 αναμένεται να είναι 40 ή 50 ευρώ.
Οι αυξήσεις κατά 2,8% στις συντάξεις θα πιστωθούν λίγο πριν από τα Χριστούγεννα με τις αποδοχές Ιανουαρίου 2027. Το δημοσιονομικό κόστος της αύξησης για το 2027 ανέρχεται σε 807 εκατομμύρια ευρώ.
Ενδεικτικά, για συνταξιούχους με τρέχουσα μικτή σύνταξη 1.230 ευρώ (καθαρά 1.078,10 ευρώ) η αύξηση είναι 34 ευρώ, φέρνοντας τη μικτή σύνταξη στα 1.264 ευρώ και την καθαρή στα 1.103,06 ευρώ από την 1η Ιανουαρίου 2027, με ετήσιο όφελος στα καθαρά 299,52 ευρώ. Για συνταξιούχους με μικτή σύνταξη 1.575 ευρώ (καθαρά 1.296,50 ευρώ) η αύξηση είναι 44 ευρώ, ανεβάζοντας τη μικτή σε 1.619 ευρώ και την καθαρή σε 1.327 ευρώ, με ετήσιο όφελος 374 ευρώ. Για συνταξιούχους με μικτή σύνταξη 2.626 ευρώ (καθαρά 1.892 ευρώ) η αύξηση είναι 74 ευρώ, με αποτέλεσμα τη μικτή να φτάνει στα 2.699 ευρώ και την καθαρή στα 1.938,18 ευρώ, ενώ το ετήσιο όφελος ανέρχεται σε 544,32 ευρώ.
Τέλος, καταργείται οριστικά ο κόφτης της προσωπικής διαφοράς, και 671.000 συνταξιούχοι που φέτος έλαβαν μισή αύξηση θα λαμβάνουν από το 2027 και κάθε χρόνο ολόκλερες τις αυξήσεις. Επιπλέον, 2,2 εκατομμύρια συνταξιούχοι θα λάβουν την ετήσια οικονομική ενίσχυση των 400 ευρώ πριν από τις αυξήσεις του 2027. Η ενίσχυση αυτή επεκτείνεται σε μόνιμη βάση στο σύνολο των συνταξιούχων ηλικίας άνω των 65 ετών, σε συνταξιούχους ηλικίας άνω των 60 ετών που λαμβάνουν σύνταξη λόγω θανάτου, καθώς και σε άτομα με αναπηρία ανεξαρτήτως ηλικίας και σε ανασφάλιστους υπερήλικες.