Κ. Χατζηδάκης: Συμφωνία για 23 νέους σιδηροδρομικούς συρμούς έως το 2027

Νέος σιδηρόδρομος: 23 υπερσύγχρονοι συρμοί αλλάζουν τα δεδομένα στις μετακινήσεις!

Ταξίδια
Δημοσιεύθηκε  · 3 λεπτά ανάγνωση

Μια νέα εποχή ξεκινά για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, με την υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ της Hellenic Train και της Alstom για την προμήθεια 23 νέων σιδηροδρομικών συρμών, οι οποίοι αναμένονται έως το 2027. Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Στον σιδηρόδρομο επιχειρούμε να κάνουμε μια νέα αρχή, διορθώνοντας παθογένειες δεκαετιών. Πρόκειται για την πρώτη παραγγελία καινούργιων τρένων εδώ και δύο δεκαετίες, με το κόστος να καλύπτεται εξ ολοκλήρου από την ιταλική Ferrovie dello Stato (σ.σ. μητρική της Hellenic Train)».

Η αναθεωρημένη σύμβαση του ελληνικού Δημοσίου με την Hellenic Train περιλαμβάνει συνολικές επενδύσεις ύψους 420 εκατ. ευρώ. Από αυτά, τα 308 εκατ. ευρώ αφορούν τα νέα τρένα, ενώ τα 112 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για νέα αμαξοστάσια, αναβαθμίσεις και ψηφιακά συστήματα. Η σύμβαση περιλαμβάνει επίσης ρήτρες υπέρ του Δημοσίου για καθυστερήσεις, νέο πλαίσιο προστασίας επιβατών με διπλασιασμό αποζημιώσεων και αυστηρότερους κανόνες συντήρησης.

Από την 1η Ιανουαρίου 2026, θα εφαρμοστεί νέο πλαίσιο ποινών για ακινητοποιήσεις συρμών λόγω βλαβών. Το Δημόσιο θα έχει το δικαίωμα να καταγγείλει τη σύμβαση εάν διαταραχθεί άνω του 10% των ετήσιων δρομολογίων, είτε για δύο συνεχόμενες ημέρες, είτε για πέντε ημέρες μέσα σε ένα μήνα. Προβλέπονται ποινές έως 1 εκατ. ευρώ και διπλασιασμός των αποζημιώσεων στους επιβάτες σε περιπτώσεις σοβαρών συμβάντων.

Σε περίπτωση μη τήρησης του χρονοδιαγράμματος δρομολόγησης των νέων τρένων, προβλέπεται εξάμηνο περιθώριο συμμόρφωσης. Μετά την πάροδο αυτού του περιθωρίου, το Δημόσιο μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση και να την αναθέσει σε άλλον πάροχο. Αντίστοιχα, αν δεν αποκατασταθεί έγκαιρα η υποδομή, το Δημόσιο θα αποζημιώσει τον πάροχο για ανεκτέλεστα δρομολόγια.

Οι νέοι ηλεκτροκίνητοι συρμοί Coradia Stream είναι σχεδιασμένοι για υπεραστικές και προαστιακές διαδρομές και διαθέτουν χαμηλό δάπεδο, αυξημένη χωρητικότητα (335 θέσεις για υπεραστικούς και 362 για προαστιακούς), μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, LED φωτισμό, ειδικούς χώρους για ποδήλατα και ενισχυμένη ηχομόνωση.

Σε επίπεδο ασφάλειας, ενσωματώνουν τα ευρωπαϊκά συστήματα ETCS και TCMS για τον έλεγχο κυκλοφορίας και την κεντρική διαχείριση των λειτουργιών, με συνεχή παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο.

Οι συρμοί έχουν μέγιστη ταχύτητα 160 χλμ./ώρα και μειωμένη κατανάλωση ενέργειας κατά 10%. Δώδεκα από τους 23 συρμούς θα εξυπηρετούν τον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και 11 τις προαστιακές γραμμές Αττικής και Θεσσαλονίκης.

Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη τα έργα υποδομής στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, ο οποίος από το καλοκαίρι του 2026 θα διαθέτει 100% σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και ETCS. Τα ίδια συστήματα θα εγκατασταθούν και στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, με παράδοση τον Απρίλιο του 2026. Επιπλέον, δημοπρατείται η ανακαίνιση του τμήματος Αχαρνές – Οινόη και προχωρούν τα έργα στον Δομοκό. Με την ολοκλήρωση των έργων και την ενσωμάτωση των νέων τρένων, το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα διαρκεί λιγότερο από 3,5 ώρες.

Έως το 2027, θα έχουν ολοκληρωθεί, επίσης, τα έργα ανάταξης των γραμμών στη Βόρεια Ελλάδα, η υλοποίηση των έργων στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και η επέκταση προς την Πάτρα. Πριν από τρεις εβδομάδες, υπεγράφη η συμφωνία για τον κάθετο άξονα Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας, που θα συμβάλει στις εξαγωγές και στην απεξάρτηση της Ευρώπης από τα στενά του Βοσπόρου.

Στις αρχές του 2026, ξεκινά η Α’ φάση ανακαίνισης των Σταθμών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, με ολοκλήρωση έως το φθινόπωρο του 2026. Δημοπρατείται, επίσης, η ανακαίνιση των σταθμών του Προαστιακού Αττικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης, ενώ παραδίδονται 4 νέοι σταθμοί στην Πελοπόννησο. Με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, 35 επιπλέον σιδηροδρομικοί σταθμοί θα αναβαθμιστούν σε όλη τη χώρα. Η Β’ φάση για τους κεντρικούς σταθμούς Αθηνών, Θεσσαλονίκης και Πειραιά βρίσκεται σε φάση αρχιτεκτονικών προτάσεων.