Νέο αεροδρόμιο Καστελλίου: Πότε απογειώνονται οι πρώτες πτήσεις;
Η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου προχωρά με ταχείς ρυθμούς, με τις εκτιμήσεις να συγκλίνουν ότι οι δοκιμαστικές πτήσεις θα ξεκινήσουν στις αρχές του 2027, σηματοδοτώντας την αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του. Κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής επίσκεψης στο εργοτάξιο, έγινε αναλυτική παρουσίαση του έργου, με την πρόοδο να ξεπερνά σήμερα το 65%. Στελέχη της ΤΕΡΝΑ, που έχει αναλάβει την κατασκευή, εκτιμούν ότι όλα θα έχουν ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2026, ώστε να παραδοθεί το αεροδρόμιο στην παραχωρησιούχο εταιρεία ΔΑΗΚ.
Σήμερα, τα έργα πολιτικού μηχανικού έχουν σε μεγάλο βαθμό ολοκληρωθεί όσον αφορά το κτίριο, και έχουν ξεκινήσει οι εργασίες τοποθέτησης των υαλοπινάκων και των πλακιδίων στο έδαφος. Παράλληλα, προχωρά η εγκατάσταση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, του συστήματος διαχείρισης αποσκευών και όλων των άλλων απαραίτητων λειτουργιών.
Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας, χωρίς καθυστερήσεις, θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί ιδανικά το 2027. Ωστόσο, εκκρεμούν προσφυγές στο ΣτΕ από συλλόγους αρχαιολόγων και τον Δήμο Μίνωα Πεδιάδας σχετικά με τη χωροθέτηση του ραντάρ στον λόφο Παπούρα. Εάν η αίτηση αναστολής απορριφθεί, το χρονοδιάγραμμα ίσως τηρηθεί εντός του 2027, αλλιώς η λειτουργία θα μετατεθεί για το 2028. Σε περίπτωση συνέχισης της δικαστικής διαμάχης, η έναρξη λειτουργίας εξαρτάται από την έκβαση των προσφυγών.
Ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, σε τοποθέτησή του στη Βουλή, προειδοποίησε ότι οι προσφυγές ενδέχεται να ανατρέψουν το χρονοδιάγραμμα και να οδηγήσουν σε αιτήματα αποζημιώσεων. Επίσης, τόνισε ότι η επιλογή του συγκεκριμένου σημείου για το ραντάρ έγινε ανάμεσα σε περίπου 200 εναλλακτικές τοποθεσίες.
Επιπλέον, η λειτουργία επηρεάζεται από τον χρόνο υλοποίησης του έργου εγκατάστασης συστημάτων αεροναυτιλίας, αρμοδιότητας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΔΑΗΚ, Νίκο Αθανασίου, υπάρχει επαρκής χρόνος και εναλλακτικές λύσεις για την έγκαιρη εγκατάσταση του ραντάρ, προκειμένου το αεροδρόμιο να λειτουργήσει εμπορικά εντός του 2027. Η μετάβαση από το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» στον νέο αερολιμένα θα γίνει χωρίς διακοπή στην εξυπηρέτηση των επιβατών.
Η εκτίμηση είναι ότι αρχικά το αεροδρόμιο θα εξυπηρετεί 11,5-12 εκατ. επιβάτες, ενώ σε βάθος 30ετίας σχεδόν 18 εκατομμύρια. Έχει προβλεφθεί μελλοντική επέκταση τόσο του τέρμιναλ όσο και των άλλων χώρων για να καλυφθεί η περαιτέρω αύξηση της επιβατικής κίνησης. Οι εγκαταστάσεις αναμένεται να διπλασιάσουν τη δυναμική ως προς τις κινήσεις των αεροσκαφών, οι οποίες θα ξεπεράσουν τις 40 ανά ώρα από 22 που είναι σήμερα.
Η οδική σύνδεση του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στην περιοχή της Χερσονήσου προχωρά με γοργούς ρυθμούς, με τα 15 από τα 18 χιλιόμετρα να έχουν πρακτικά ολοκληρωθεί, καθώς απομένει η τελική ασφαλτόστρωση. Ένα πρόβλημα που παρουσιάστηκε με την ανακάλυψη αρχαιοτήτων στην περιοχή του Πετριανού Λάκκου, λύθηκε με την κατασκευή σήραγγας μήκους 2.950 μέτρων. Μέχρι σήμερα έχουν διανοιχθεί 500 μέτρα και η ολοκλήρωση τοποθετείται εντός του Φθινοπώρου του 2028. Η κατασκευή της σήραγγας υλοποιείται ως πρόσθετο έργο. Παράλληλα, έχει επιλεγεί εναλλακτική πρόσβαση για το αεροδρόμιο, σε περίπτωση που η εμπορική λειτουργία ξεκινήσει νωρίτερα.
Σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου, ο ΔΑΗΚ θα διατηρήσει τις υφιστάμενες συνεργασίες και θα επεκτείνει το βλέμμα στις αγορές των ΗΠΑ και του Καναδά, επιδιώκοντας παράλληλα την επέκταση της τουριστικής σεζόν σε συνεργασία με ξενοδόχους και αεροπορικές εταιρείες. Στόχος του ΔΑΗΚ είναι η δημιουργία μιας αεροδρομιακής κοινότητας με συμπληρωματικές δράσεις γύρω από το αεροδρόμιο.
Βάσει των όρων της σύμβασης παραχώρησης, εάν η απόδοση ιδίων κεφαλαίων ξεπεράσει το 14%, το επιπλέον έσοδο θα αποδίδεται στο δημόσιο. Το κόστος του έργου ανέρχεται μέχρι σήμερα συνολικά στα 625 εκατ. ευρώ (520 εκατ. ευρώ η αρχική σύμβαση, συν 105 εκατ. από την επέκταση των χώρων), ωστόσο σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου η συνολική επένδυση στη διάρκεια της παραχώρησης θα ξεπεράσει το 1,5 δισεκατομμύριο.