Νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου: Μετράει αντίστροφα για τις πρώτες πτήσεις!
Ένα βήμα πριν την ολοκλήρωσή του βρίσκεται το νέο διεθνές αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλλι, ένα έργο που υπόσχεται να μεταμορφώσει τις αεροπορικές μεταφορές στην Κρήτη. Στόχος είναι να αποτελέσει έναν από τους πλέον σύγχρονους αερολιμένες στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησαν ο CEO της ΤΕΡΝΑ, κ. Χρήστος Παναγιωτόπουλος, και ο αντιπρόεδρος της ΤΕΡΝΑ, κ. Βαγγέλης Μασούρας, οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις έχουν προγραμματιστεί για το 2027. Αυτό σηματοδοτεί την έναρξη της τελικής ευθείας για τη λειτουργία του, καθώς οι εργασίες βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο.
Το έργο υλοποιείται από την εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης (ΔΑΗΚ)», στην οποία συμμετέχουν το ελληνικό Δημόσιο με 45,9%, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με 32,46% και ο ινδικός όμιλος GMR με 21,64%. Την κατασκευή έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ Α.Ε., ο κατασκευαστικός βραχίονας του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σύμφωνα με την επίσημη παρουσίαση, η πρόοδος των εργασιών στις 31 Οκτωβρίου 2025 ξεπερνούσε το 65%, με τις κύριες κατασκευαστικές φάσεις να πλησιάζουν στην ολοκλήρωσή τους.
Το αεροδρόμιο, το οποίο θα καταλαμβάνει έκταση 6.030 στρεμμάτων, παίρνει πλέον μορφή, με την ολοκλήρωση των φερόντων οργανισμών του Πύργου Ελέγχου, του Αεροσταθμού και της πλειονότητας των κτιριακών εγκαταστάσεων. Η διάστρωση των ειδικών οδοστρωμάτων για τις ανάγκες προσγείωσης, απογείωσης και στάθμευσης αεροσκαφών έχει φτάσει στο 96%, ενώ το Terminal των 7 επιπέδων και συνολικής επιφάνειας 93.000 τ.μ., καθώς και ο Πύργος Ελέγχου, ύψους 44 μέτρων, βρίσκονται στο 60% της ολοκλήρωσης.
Παράλληλα, νέα οδική σύνδεση με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης προχωρά με ρυθμούς που αγγίζουν το 85%, με εξαίρεση ένα τμήμα όπου αποφασίστηκε η κατασκευή νέας σήραγγας μήκους 3 χιλιομέτρων.
Το νέο αεροδρόμιο έχει σχεδιαστεί για να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες του νησιού σε αερομεταφορές και τουρισμό, διαθέτοντας σύγχρονες υποδομές διεθνούς επιπέδου. Ο διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης, μήκους 3.200 μέτρων, είναι κατηγορίας ICAO 4E, ικανός να εξυπηρετήσει μεγάλα αεροσκάφη. Επιπλέον, προβλέπεται παράλληλος τροχόδρομος ίδιου μήκους και πλήθος συνδετήριων τροχοδρόμων για υψηλή λειτουργικότητα. Ο χώρος στάθμευσης αεροσκαφών θα μπορεί να φιλοξενήσει αεροσκάφη κατηγορίας Ε και μικρότερα, προσφέροντας ευελιξία, ενώ έχουν προβλεφθεί θέσεις για γενική αεροπλοΐα και ελικόπτερα.
Το Terminal Building, με 93.000 τ.μ. επιφάνεια, θα αποτελέσει την καρδιά του αεροδρομίου, με σύγχρονες υποδομές εξυπηρέτησης επιβατών και εμπορικούς χώρους. Ο Πύργος Ελέγχου, με ύψος 44 μέτρα, θα στεγάσει τα πιο σύγχρονα συστήματα εναέριας κυκλοφορίας. Δέκα εξειδικευμένες εγκαταστάσεις θα υποστηρίζουν τις λειτουργικές ανάγκες του αεροδρομίου, όπως πυροσβεστικός σταθμός, αστυνομία, εγκαταστάσεις συντήρησης, υποδομές ηλεκτρικής ενέργειας, βιολογικός καθαρισμός και υπόγειο σύστημα καυσίμων τύπου Hydrant.
Επιπλέον, έχουν προβλεφθεί χώροι στάθμευσης για 1.378 οχήματα, 206 μοτοσυκλέτες, 168 ταξί και 96 λεωφορεία, καθώς και μια εκτεταμένη εμπορική ζώνη 400 στρεμμάτων, η οποία αναμένεται να τονώσει την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.
Το έργο περιλαμβάνει οδικά έργα που συνδέουν το αεροδρόμιο με τον ΒΟΑΚ, με στόχο τη βελτίωση της συνδεσιμότητας της ευρύτερης περιοχής.
Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει έναν νέο κλειστό αυτοκινητόδρομο 18 χιλιομέτρων που θα συνδέει το αεροδρόμιο με τον ΒΟΑΚ στη Χερσόνησο, μια αρτηρία μήκους 6 χιλιομέτρων προς την οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννου, την περιμετρική οδό του Καστελίου μήκους 1,5 χλμ. και την αναβάθμιση 20 χιλιομέτρων υφιστάμενων οδών.
Τα οδικά έργα που συνδέουν το αεροδρόμιο έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 85%, ενώ σύντομα αναμένεται να ολοκληρωθεί και η δίδυμη σήραγγα, μήκους 3 χλμ, στο σημείο Πετριανού Λάκκου. Όπως δήλωσε ο κ. Νίκος Αναστασίου, CEO του ΔΑΗΚ, στόχος είναι το νέο αεροδρόμιο να αποτελέσει ένα αεροπορικό Hub για ολόκληρη την περιοχή, με νέες συνεργασίες.
Εκτίμησε επίσης ότι η μετάβαση για την εμπορική λειτουργία από το παλαιό αεροδρόμιο θα γίνει ομαλά και χωρίς διακοπή των πτήσεων. Κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας αναμένεται να εξυπηρετηθούν περίπου 11 εκατομμύρια επιβάτες, αριθμός που προβλέπεται να διπλασιαστεί μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 2030.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 625 εκατ. ευρώ (520 εκατ. ευρώ η αρχική σύμβαση συν 105 εκατ. από την επέκταση των χώρων του αερολιμένα). Δεδομένου ότι η Κρήτη αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς της Μεσογείου, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι αναβαθμίζει τις αεροπορικές υποδομές του νησιού. Με τις πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις το 2027, το νέο διεθνές αεροδρόμιο αναμένεται να αποτελέσει μια σύγχρονη πύλη εισόδου, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή για τις μεταφορές, την οικονομία και τον τουρισμό στην Κρήτη και σε ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο.