Νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου: Έρχεται το 2027, αλλά υπάρχουν καθυστερήσεις!
Με μεγάλες προσδοκίες να αποκτήσει συστήματα ανώτερα από αυτά του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και να εδραιώσει τη δεύτερη θέση στην αεροπορική κίνηση πανελλαδικά, η ΤΕΡΝΑ συνεχίζει τα έργα στο νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης, στο Καστέλλι, με στόχο να τα ολοκληρώσει εντός του 2026.
Ωστόσο, η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του νέου διεθνούς αερολιμένα παραμένει αβέβαιη, καθώς εκκρεμεί η εγκατάσταση των συστημάτων αεροναυτιλίας που είχαν προβλεφθεί στον λόφο Παπούρα, όπου ανακαλύφθηκαν σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα. Το πρόβλημα δεν περιορίζεται στην εξεύρεση νέας θέσης για τα συστήματα, αλλά και στην καθυστέρηση προμήθειάς τους, καθώς ο σχετικός διαγωνισμός δεν έχει ακόμη προκηρυχθεί από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα για την ομαλή λειτουργία του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης (ΔΑΗΚ) είναι η πρόσβαση των εκατομμυρίων επιβατών. Η πρόσβαση αυτή είχε σχεδιαστεί να εξυπηρετείται από έναν αυτοκινητόδρομο δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση, με αφετηρία βόρεια, στο ύψος της Χερσονήσου. Ωστόσο, και σε αυτό το έργο υπήρξαν καθυστερήσεις, καθώς είχε αρχικά σχεδιαστεί να διέρχεται από μια ρεματιά εξαιρετικού κάλλους, τον Πετριανό Λάκκο, όπου επίσης ανακαλύφθηκαν αρχαιότητες. Έτσι, ενώ η σύμβαση παραχώρησης για το νέο αεροδρόμιο έχει ενεργοποιηθεί από τον Φεβρουάριο του 2020, τον Αύγουστο του 2025 αποφασίστηκε η διάνοιξη μιας σήραγγας 3 χιλιομέτρων για την παράκαμψη της περιοχής.
Η κατασκευή της σήραγγας αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2028. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν το νέο αεροδρόμιο ξεκινήσει να λειτουργεί το 2027, οι επιβάτες θα πρέπει να χρησιμοποιούν εναλλακτικές διαδρομές, επιβαρύνοντας τις γύρω περιοχές.
Χθες, οι υπεύθυνοι της κατασκευαστικής ΤΕΡΝΑ και του ΔΑΗΚ πραγματοποίησαν ξενάγηση σε δημοσιογράφους, παρουσιάζοντας την πρόοδο των εργασιών στο Καστέλλι, που έχει πλέον ξεπεράσει το 65%, ενώ ο διάδρομος προσγείωσης έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Σύμφωνα με την ενημέρωση των υπευθύνων του έργου:
● Οι δοκιμαστικές πτήσεις θα ξεκινήσουν μέσα στο 2027 και ο πύργος ελέγχου ύψους 44 μέτρων θα έχει ολοκληρωθεί από την άνοιξη του 2026.
● Όσον αφορά την εγκατάσταση ραδιοβοηθημάτων αεροναυτιλίας στον λόφο Παπούρα, δίπλα από το χωριό Ευαγγελισμός, σύλλογοι αρχαιολόγων και ο Δήμος Μινώα Πεδιάδας έχουν καταθέσει προσφυγή στο ΣτΕ. Η προσφυγή στρέφεται κατά της απόφασης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για τη διατήρηση των αρχαιοτήτων στον λόφο Παπούρα μαζί με τα συστήματα αεροναυτιλίας (ραντάρ). Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΔΑΗΚ, Νίκο Αθανασίου, αν υπάρξει σύντομα απορριπτική απόφαση για την προσφυγή, υπάρχει η δυνατότητα να προχωρήσουν τα έργα και να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του αερολιμένα μέσα στο 2027.
● Η έναρξη λειτουργίας του αεροδρομίου στο Καστέλλι θα σημάνει την ταυτόχρονη παύση λειτουργίας του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο. Η μετάβαση από το ένα αεροδρόμιο στο άλλο θα πρέπει να γίνει μέσα σε μία νύχτα και για τον σκοπό αυτό απαιτούνται μήνες προετοιμασίας.
● Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται συνολικά στα 625 εκατ. ευρώ (520 εκατ. ευρώ η αρχική σύμβαση, συν 105 εκατ. από την επέκταση των χώρων του αερολιμένα) και η συνολική επένδυση στη διάρκεια της παραχώρησης θα ξεπεράσει το 1,5 δισεκατομμύριο. Από αυτά, η συμμετοχή του Δημοσίου ανέρχεται ήδη στα 265 εκατομμύρια ευρώ.
● Η πρόβλεψη της επιβατικής κίνησης για τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του νέου αερολιμένα είναι στα 11,5 εκατ. επιβάτες. Το υφιστάμενο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» φέτος θα ξεπεράσει για πρώτη φορά στην ιστορία του τα 10 εκατ. επιβάτες.
● Η Παπούρα, σύμφωνα με τους μελετητές, προσφέρει την καλύτερη θέαση για την παρακολούθηση των αεροσκαφών.
● Η κίνηση στο εργοτάξιο με τους πάνω από 1.100 εργάτες είναι συνεχής. Η χθεσινή παρουσίαση έγινε στο μελλοντικό κτίριο της Αστυνομίας, το οποίο είναι και το πιο ολοκληρωμένο.
● Πέραν των 3 χιλιομέτρων της σήραγγας που ξεκίνησε τον περασμένο Αύγουστο, τα υπόλοιπα 15 χιλιόμετρα (από τα 18 μεταξύ Χερσονήσου-Καστελλίου) έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί.
● Στον ΔΑΗΚ συμμετέχουν το ελληνικό Δημόσιο κατά 45,9%, ο όμιλος ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ (32,46%) και η ινδική GMR (21,6%).
● Τα συστήματα ελέγχου των αποσκευών θα είναι νεότερης τεχνολογίας σε σχέση με εκείνα του «Ελευθέριος Βενιζέλος», ενώ το κτίριο κατασκευάζεται σύμφωνα με το περιβαλλοντικό πρότυπο LEED. Το κάπνισμα θα επιτρέπεται στα 7,5 μέτρα από την εξωτερική περίμετρο των κτιρίων.