Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης: Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας

Νέες κάμερες στους δρόμους: Όλα όσα αλλάζουν για την ασφάλειά μας!

Auto & Moto
Δημοσιεύθηκε  · 4 λεπτά ανάγνωση

Το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις» υπερψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή στην καταγραφή και διαχείριση των τροχονομικών παραβάσεων. Στόχος είναι η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας μέσω αξιόπιστων ψηφιακών διαδικασιών, με την εγκατάσταση καμερών σε σημεία υψηλού κινδύνου και την εφαρμογή ενός σύγχρονου πληροφοριακού συστήματος.

Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, υπογράμμισε τη σημασία του νομοσχεδίου, αναφέροντας ότι η οδική ασφάλεια αποτελεί μείζον πρόβλημα με σημαντικό ανθρώπινο κόστος. «Χάνουμε σχεδόν δύο ανθρώπους την ημέρα στο δρόμο», τόνισε, επισημαίνοντας ότι παρά τη βελτίωση της κατάστασης λόγω των μέτρων που έχουν ληφθεί και των νέων οδικών αξόνων, «όσο, όμως, έστω κι ένας άνθρωπος χάνεται σε τροχαίες συγκρούσεις, δεν πρέπει να σταματήσουμε».

Ο Υπουργός Παπαστεργίου εξήγησε ότι η εγκατάσταση καμερών και το νέο «Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων» δεν αποτελούν απλώς μια τεχνολογική αναβάθμιση, αλλά μια ουσιαστική παρέμβαση για την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Αναφέρθηκε στις κυριότερες αιτίες των ατυχημάτων, όπως η χρήση κινητού τηλεφώνου, η παραβίαση προτεραιότητας, η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η μη χρήση κράνους, τονίζοντας την επιτακτική ανάγκη για τη λήψη τεχνικών μέτρων. «Η κοινωνία θέλει ασφάλεια από κάμερες που θα είναι εκεί έξω και θα λειτουργούν», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Δίνοντας έμφαση στην προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ο Υπουργός διαβεβαίωσε ότι το νέο πλαίσιο είναι πλήρως εναρμονισμένο με το ευρωπαϊκό και εθνικό δίκαιο. Η τελική ευθύνη για τη βεβαίωση της παράβασης ανήκει πάντα σε άνθρωπο, ενώ η τεχνολογία λειτουργεί υποβοηθητικά. Επιπλέον, όλες οι τεχνικές προδιαγραφές των καμερών θα υποβληθούν στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για να διασφαλιστεί η πλήρης συμμόρφωση με τη σχετική νομοθεσία.

Ο Δημήτρης Παπαστεργίου περιέγραψε τις βελτιώσεις που εισάγει το νέο σύστημα σε σχέση με το παλαιό, το οποίο χαρακτηρίστηκε από παρωχημένο εξοπλισμό και καθυστερήσεις στην είσπραξη των προστίμων, που συχνά έφθαναν έως και τα δέκα χρόνια. Το νέο μοντέλο εξασφαλίζει άμεση και ψηφιακή ειδοποίηση για την παράβαση, απλοποιημένη διαδικασία ένστασης και ηλεκτρονική πληρωμή της κλήσης. «Δεν είναι ένα εισπρακτικό μέτρο. Οι κάμερες θα είναι εμφανείς, εμφανέστατες. Το θέμα είναι να αντιληφθούν οι πολίτες ότι οι κάμερες είναι εκεί και δουλεύουν, προκειμένου να μην περάσουν με κόκκινο ή να οδηγούν μιλώντας στο κινητό» τόνισε.

Επιπλέον, διαβεβαίωσε ότι τα έσοδα των δήμων παραμένουν ακέραια και θα εισπράττονται αποτελεσματικότερα, βελτιώνοντας την εισπραξιμότητα που σήμερα είναι κάτω από 10% κατά τον πρώτο χρόνο.

Σημαντική έμφαση δόθηκε στη διαφάνεια και τη λογοδοσία, με το νέο πληροφοριακό σύστημα να διαθέτει ανοικτά δεδομένα, ανωνυμοποιημένα, για να παρέχει πρόσβαση σε φορείς, ερευνητές και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ώστε να σχεδιάζουν αποτελεσματικές πολιτικές οδικής ασφάλειας. «Είναι κρίσιμο να γνωρίζουμε πού γίνονται οι παραβάσεις και υπό ποιες συνθήκες, ώστε να μπορούμε όλοι να δράσουμε αποτελεσματικά», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο Υπουργός κατέληξε τονίζοντας ότι η μεταρρύθμιση αυτή αποτελεί απάντηση στην κοινωνική ανάγκη για μείωση των τροχαίων συγκρούσεων και απώλειας ανθρώπινων ζωών. «Η κοινωνία περιμένει από εμάς αποτελεσματικές λύσεις και με αυτό τον σκοπό εργαστήκαμε με τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη για αυτό το νομοσχέδιο», υπογραμμίζοντας ότι το νέο σύστημα αποτελεί «ένα ολοκληρωμένο και απολύτως λειτουργικό εργαλείο» για την αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

Τέλος, αναφορικά με την εναρμόνιση των ορίων εκπομπής ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ο Δημήτρης Παπαστεργίου επισήμανε ότι η συζήτηση πρέπει να βασίζεται σε τεκμηριωμένα επιστημονικά δεδομένα, τονίζοντας ότι οι κεραίες κινητής τηλεφωνίας εκπέμπουν πολλαπλάσια χαμηλότερη ακτινοβολία σε σχέση με τα κινητά τηλέφωνα, και υπογράμμισε την ανάγκη εναρμόνισης με τον ευρωπαϊκό κανονισμό για τη διασφάλιση της ποιότητας των επικοινωνιών και τη στήριξη των αυξανόμενων αναγκών συνδεσιμότητας των πολιτών, δεδομένης της «αδικαιολόγητης τεχνοφοβίας» που έχει διαμορφωθεί.