MyStreet: Η εφαρμογή που φέρνει την αλλαγή στις πόλεις – Τι πρέπει να ξέρετε
Η εφαρμογή MyStreet, η νέα ψηφιακή πλατφόρμα με στόχο τη διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα των κοινόχρηστων χώρων και την απρόσκοπτη προσβασιμότητα σε αυτούς, έχει ήδη ξεπεράσει τις 33.000 λήψεις. Η εφαρμογή δίνει έμφαση στην εξυπηρέτηση των ανθρώπων με αναπηρία, των γονέων με καροτσάκια και των παιδιών. Βασισμένη στα πρότυπα της επιτυχημένης εφαρμογής MyCoast, η MyStreet στοχεύει στην οργάνωση και διαχείριση των κοινόχρηστων χώρων, διασφαλίζοντας τη διαφάνεια και την υπευθυνότητα των αρμόδιων φορέων.
Μέχρι στιγμής, έχουν εισαχθεί δεδομένα από 99 Δήμους, με συνολικά 7.324 παραχωρήσεις, εκ των οποίων οι 6.674 είναι πλέον ορατές στους πολίτες. Ο συνολικός αριθμός των ενεργών παραχωρήσεων είναι 7.298, ενώ έχουν υποβληθεί πάνω από 4.350 αναφορές πολιτών, εκ των οποίων οι 4.053 αναμένουν έλεγχο. Από αυτές, οι 976 έχουν ήδη δημοσιευθεί, προσφέροντας μια σαφή εικόνα της κατάστασης των παραχωρήσεων στον δημόσιο χώρο.
Ωστόσο, η εικόνα δεν είναι ομοιόμορφη. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο Δήμος Αθηναίων και ο Δήμος Θεσσαλονίκης κατέχουν τις περισσότερες δημοσιευμένες παραχωρήσεις, με 1.991 και 1.227 αντίστοιχα. Στη λίστα περιλαμβάνονται και μικρότεροι δήμοι, όπως των Τρικάλων, του Βόλου και της Νέας Προποντίδας. Αντίθετα, μεγάλες πόλεις όπως η Πάτρα, το Ηράκλειο Κρήτης και η Σπάρτη εμφανίζουν ελάχιστες ή μηδενικές καταχωρήσεις. Επιπλέον, ορισμένοι δήμοι έχουν εισαγάγει δεδομένα, αλλά δεν τα έχουν δημοσιοποιήσει, περιορίζοντας την πρόσβαση των πολιτών στην πληροφορία.
Το ΑΠΕ-ΜΠΕ παρουσιάζει τους Δήμους με τις περισσότερες δημοσιευμένες παραχωρήσεις, αυτούς που δεν έχουν δημοσιεύσει τα δεδομένα τους, καθώς και τις μεγάλες πόλεις με μηδενικές καταχωρίσεις:
Δήμοι με τις περισσότερες δημοσιευμένες παραχωρήσεις:
• ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ 1991
• ΔΗΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 1227
• ΔΗΜΟΣ ΤΡΙΚΚΑΙΩΝ 308
• ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ 267
• ΔΗΜΟΣ ΝΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΤΙΔΑΣ 185
• ΔΗΜΟΣ ΚΩ 162
• ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ 143
• ΔΗΜΟΣ ΠΑΡΟΥ 141
• ΔΗΜΟΣ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ 129
Δήμοι με τις λιγότερες ή καθόλου δημοσιευμένες παραχωρήσεις ή μηδενικές καταχωρίσεις:
• ΔΗΜΟΣ ΓΛΥΦΑΔΑΣ: Παραχωρήσεις 54 Δημοσιευμένες Παραχωρήσεις: 5
• ΔΗΜΟΣ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ: Παραχωρήσεις 38 Δημοσιευμένες Παραχωρήσεις: 1
• ΔΗΜΟΣ ΙΩΑΝΝΙΤΩΝ: Παραχωρήσεις 1 Δημοσιευμένες Παραχωρήσεις: 0
• ΔΗΜΟΣ ΠΑΤΡΕΩΝ: Παραχωρήσεις 0 Δημοσιευμένες Παραχωρήσεις: 0
• ΔΗΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ: Παραχωρήσεις 0 Δημοσιευμένες Παραχωρήσεις: 0
• ΔΗΜΟΣ ΣΠΑΡΤΗΣ: Παραχωρήσεις 62 Δημοσιευμένες Παραχωρήσεις: 0
Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης, Δημήτρης Παπαστεργίου, έχει δηλώσει ότι η πλατφόρμα MyStreet αποτελεί ένα εργαλείο με τεράστιες δυνατότητες προσβασιμότητας και διαφάνειας, υπό την προϋπόθεση ότι οι Δήμοι θα αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές της. Η ρύθμιση και η δημοσίευση των παραχωρήσεων σε κοινόχρηστους χώρους συμβάλλει στην καταπολέμηση της παράνομης κατάληψης και στην προστασία των δικαιωμάτων των ευάλωτων ομάδων.
Είναι σαφές ότι η στάση ορισμένων Δήμων που καθυστερούν ή αποφεύγουν να καταχωρίσουν όλα τα δεδομένα αποτελεί εμπόδιο στην πλήρη εφαρμογή του συστήματος, θέτοντας σε διαπραγμάτευση την επιτυχία του MyStreet σε εθνικό επίπεδο.
Όλοι οι Δήμοι έχουν ενημερωθεί αναλυτικά για τη διαδικασία καταχώρισης δεδομένων στο Μητρώο Καταχώρισης Αδειών Χρήσης Κοινόχρηστων Χώρων από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το Υπουργείο Εσωτερικών και την ΚΕΔΕ.
Οι πολίτες μπορούν να κατεβάσουν δωρεάν το MyStreet από το App Store και το Play Store. Η εφαρμογή διασφαλίζει την πρόσβαση όλων των πολιτών στους κοινόχρηστους χώρους και προσφέρει τη δυνατότητα στους πολίτες να συμμετέχουν ενεργά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη τους, ενώ παράλληλα δίνει στους Δήμους τη δυνατότητα να ελέγχουν τις μισθώσεις εύκολα και γρήγορα.
Μέσω του MyStreet, οι πολίτες ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο για τις ενεργές μισθώσεις κοινόχρηστων χώρων, όπως τα τραπεζοκαθίσματα καφετεριών και εστιατορίων, μέσω ενός διαδραστικού χάρτη. Σε περίπτωση που διαπιστώσουν παραβάσεις, μπορούν να τις καταγγείλουν μέσω της εφαρμογής, ενισχύοντας τη διαφάνεια και τη συμμόρφωση στη διαχείριση του δημόσιου χώρου.
Επιπλέον, οι πολίτες μπορούν να περιηγηθούν σε χάρτες με "Σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων" και "Ασφαλή σημεία συγκέντρωσης" για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, όπως σεισμοί. Σύντομα θα ενσωματωθούν οι "Θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ" και το "Εθνικό Μητρώο Απινιδωτών".
Για να υποβάλουν καταγγελίες, οι πολίτες:
⦁ Ανοίγουν το MyStreet στο κινητό τους.
⦁ Επιλέγουν ένα σημείο μίσθωσης στον διαδραστικό χάρτη ή πατούν παρατεταμένα στο σημείο που υπάρχει πρόβλημα.
⦁ Εμφανίζεται ένα παράθυρο με πληροφορίες για τη μίσθωση ή γεωγραφικές πληροφορίες αν δεν υπάρχει μίσθωση. Επιλέγουν "Υποβολή Αναφοράς" και ανοίγει η φόρμα καταγγελίας.
⦁ Επιλέγουν τον τύπο καταγγελίας από μια λίστα με βάση την παραβίαση (π.χ. υπέρβαση ορίων τραπεζοκαθισμάτων, παρακώλυση πρόσβασης ΑμεΑ) και συμπληρώνουν μια περιγραφή.
⦁ Επιλέγουν αν η καταγγελία θα είναι ανώνυμη ή επώνυμη (μέσω TaxisNet).
⦁ Πατούν "Αποστολή" για να υποβάλουν την καταγγελία. Οι επώνυμες καταγγελίες αποθηκεύονται στο προφίλ των πολιτών.
Οι καταγγελίες μπορούν να υποβληθούν μόνο για σημεία που βρίσκονται σε απόσταση 500 μέτρων από την τρέχουσα τοποθεσία του χρήστη και κάθε χρήστης μπορεί να υποβάλει έως τρεις καταγγελίες ανά ημέρα και ανά τύπο.
Οι καταγγελίες αποστέλλονται αυτόματα στην ψηφιακή πλατφόρμα του Μητρώου Καταχώρισης Αδειών Χρήσης Κοινόχρηστων Χώρων, την οποία διαχειρίζεται ο Δήμος, επιτρέποντας τη γρήγορη αξιολόγηση και παρέμβαση των αρμόδιων αρχών. Οι πολίτες ενημερώνονται για την εξέλιξη των καταγγελιών μέσω της εφαρμογής.