Μετρό Θεσσαλονίκης: Γιατί «έκλεισε»; Η απάντηση Ταχιάου και τα παραδείγματα άλλων πόλεων
Με ανάρτησή του, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, απαντά σε όσους αμφισβήτησαν την αναγκαιότητα του κλεισίματος του μετρό Θεσσαλονίκης για έναν μήνα, προκειμένου να πραγματοποιηθούν δοκιμές ενόψει της λειτουργίας της επέκτασης προς Καλαμαριά.
Στην ανάρτησή του, ο κ. Ταχιάος αναφέρεται σε περιπτώσεις ευρωπαϊκών πόλεων όπου επίσης διακόπηκε η λειτουργία του μετρό για δοκιμές νέων γραμμών. «Δεν έχει κλείσει πουθενά μετρό επειδή θα προστεθεί επέκταση, κάνουν δοκιμές που δεν είχαν κάνει πριν τη λειτουργία της βασικής γραμμής Ορίστε, λοιπόν», γράφει, παραθέτοντας συγκεκριμένα παραδείγματα.
Αναφέρει την περίπτωση της Κοπεγχάγης, όπου, όπως σημειώνει, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Metroselskabet, Henrik Plougmann Olsen, σε ανακοίνωση προς τον Τύπο στις 13 Δεκεμβρίου 2019, είχε δηλώσει: «Πολλοί άνθρωποι έχουν αγκαλιάσει πολύ γρήγορα τη γραμμή M3 και έχει γίνει μέρος της καθημερινότητας πολλών. Αυτό μας χαροποιεί ιδιαίτερα και γνωρίζω ότι θα απογοητεύσουμε αρκετό κόσμο, όταν θα χρειαστεί να διακόψουμε πλήρως τη λειτουργία της γραμμής M3 για δύο εβδομάδες τον Ιανουάριο, προκειμένου να δοκιμάσουμε τη νέα γραμμή μετρό προς Nordhavn, τη γραμμή M4». Το γεγονός αυτό αφορούσε το κλείσιμο της επιβατικής λειτουργίας της γραμμής M3 για 15 ημέρες, από τις 12 έως τις 26 Ιανουαρίου 2020, για τις δοκιμές της σύνδεσης M3 με την επέκταση M4 προς το Nordhavn.
Επιπλέον, ο κ. Ταχιάος αναφέρεται στο Μιλάνο, όπου, σύμφωνα με τον Διευθυντή λειτουργιών της ATM και Διευθύνοντα Σύμβουλο της M4, Amerigo Del Buono, σε δηλώσεις του στην Corriere Della Sera στις 14 Φεβρουαρίου 2024, «… Σήμερα τρέχουμε 14 τρένα και πρέπει να δοκιμάσουμε και τα 47 τρένα του στόλου σε ολόκληρη τη γραμμή. Για να πραγματοποιηθούν αυτές οι εργασίες με ασφάλεια, η γραμμή πρέπει να κλείσει επειδή οι δοκιμές απαιτούν ολόκληρη τη δομή και τα συστήματα…». Στην αυτόματη γραμμή M4 του Μιλάνου, επιλέχθηκε μια διαφορετική προσέγγιση, με διαλειμματικές διακοπές για μερικές ημέρες κάθε φορά από τον Μάρτιο έως τον Ιούλιο του 2024, με αποτέλεσμα την απώλεια 30 ημερών επιβατικής λειτουργίας.
Όσον αφορά τη Θεσσαλονίκη, ο υφυπουργός εξηγεί ότι «Κάθε επέκταση αυτόματου δικτύου απαιτεί διαφορετική στρατηγική» και ότι στην περίπτωση της Καλαμαριάς υπάρχουν «Νέος κλάδος που προστίθεται στην βασική γραμμή (δηλαδή όχι γραμμική επέκταση), διαφορετικές συμβάσεις (6 στην περίπτωση της Καλαμαριάς), διαφορετικά συστήματα, 15 νέοι (αναβαθμισμένοι σε σχέση με τους πρώτους 18) συρμοί, οι 6 από τους οποίους πρέπει να έχουν (για λόγους αποπληρωμής από το #ΕΣΠΑ) παραληφθεί και τεθεί σε λειτουργία μέχρι 31/12/25, υποχρέωση εκ νέου πιστοποίησης όλου του δικτύου». Αυτές οι παράμετροι, όπως αναφέρει, επέβαλαν την επιλογή της διακοπής σε δύο φάσεις, με μέγιστη διάρκεια καθεμιάς, ενός μηνός. Κλείνοντας, σημειώνει ότι η φωτογραφία από τα monitors του Κέντρου Ελέγχου αποδεικνύει το τι δοκιμάζεται.