
Κυβερνοεπίθεση «παρέλυσε» αεροδρόμια: Τι φοβούνται τώρα οι Ευρωπαίοι;
Η αρμόδια υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιβεβαιώνει ότι κυβερνοεπίθεση τύπου ransomware προκάλεσε το χάος στα αεροδρόμια του Λονδίνου, των Βρυξελλών και του Βερολίνου. Σύμφωνα με την Enisa, «ο τύπος του λυτρισμικού έχει εντοπιστεί και οι δυνάμεις επιβολής της τάξης έχουν ξεκινήσει έρευνα». Αυτή ήταν η πρώτη ανακοίνωση από το κέντρο κυβερνοασφάλειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την παράλυση των ηλεκτρονικών συστημάτων μεταφοράς επιβατών και αποσκευών στην κοινόχρηστη πλατφόρμα Muse του παρόχου Collins Aerospace.
Αν και η αρχική ανακοίνωση έκανε λόγο για κακόβουλο λογισμικό τύπου ransomware, που παραπέμπει σε λύτρα, το Reuters προχώρησε σε διόρθωση, αναφέροντας κυβερνοεπίθεση με άγνωστα προς το παρόν κίνητρα, προέλευση και ευθύνη.
Ο διεθνής Τύπος κάνει λόγο για υβριδική επίθεση και υπενθυμίζει ότι η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε αναφερθεί σε απειλή, συμπεριλαμβανομένης της κυβερνοεπίθεσης στη σιδηροδρομική σύνδεση στην Ισπανία.
Η ανταποκρίτρια του ΕΡΤnews στις Βρυξέλλες, Έλενα Αποστολίδου, επισημαίνει ότι ενώ εξομαλύνονται τα προβλήματα στο Χίθροου και στο Βερολίνο, το αεροδρόμιο των Βρυξελλών συνεχίζει να αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα, με μεγάλη αναμονή, παρά την ανακοίνωση για δεύτερη ημέρα ακύρωσης των πτήσεων, προκειμένου να αποτραπούν οι τεράστιες ουρές. «Και δεν είναι οποιοδήποτε αεροδρόμιο, αλλά το κομβικό της Ευρώπης», με 35.000 επιβάτες καθημερινά, μεταξύ των οποίων και οι εκπρόσωποι των ευρωπαϊκών θεσμών.
Οι βελγικές αρχές έχουν ζητήσει από τις αεροπορικές εταιρείες να ακυρώσουν σχεδόν 140 από τις 276 προγραμματισμένες πτήσεις για τη Δευτέρα, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων AP. Από το βράδυ της Παρασκευής έχουν ακυρωθεί περίπου 95 πτήσεις και αναμένεται να προστεθούν άλλες 35.
Η Έλενα Αποστολίδου επισημαίνει: «Είναι πολλά τα σενάρια και δεν είναι τυχαία και η ημερομηνία, Παρασκευή βράδυ, όταν ανακοινώθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση το ένατο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας και ταυτόχρονα ρωσικά αεροσκάφη παραβίαζαν τον εναέριο χώρο της Εσθονίας. Όλα συνδέονται στον διεθνή Τύπο, ενώ στον βελγικό Τύπο είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και ανήσυχοι για τον κίνδυνο διαρροής προσωπικών δεδομένων επιβατών».
Δύο παράλληλες έρευνες βρίσκονται σε εξέλιξη, μία από το αεροδρόμιο των Βρυξελλών και μία δεύτερη από το Διεθνές Κέντρο Κυβερνοεπιθέσεων του Βελγίου.
Ακόμα και όταν η ασφάλεια των πτήσεων δεν επηρεάζεται, η διαπίστωση ότι μπορεί να δεχτεί κυβερνοεπίθεση λογισμικό από εξωτερικό πάροχο, αλλά με κοινόχρηστη για τα αεροδρόμια πλατφόρμα (Muse) που χρησιμοποιείται για τον έλεγχο εισιτηρίων και επιβίβασης, με αποτέλεσμα να ακυρωθούν 44 πτήσεις μόνο την Κυριακή και σε άλλες τόσες να γίνει εκτροπή, προκαλεί δημόσια συζήτηση.
Στο Χίθροου οι επιβάτες συνεχίζουν να επιβιβάζονται «χρησιμοποιώντας στυλό και χαρτί», αντί ηλεκτρονικά συστήματα, όπως χαρακτηριστικά μετέδωσε το BBC, διευκρινίζοντας ότι το ηλεκτρονικό σύστημα παραμένει «μη αξιόπιστο».
Εκπρόσωπος του αεροδρομίου του Βερολίνου δήλωσε στο BBC ότι ορισμένες αεροπορικές εταιρείες εξακολουθούσαν να επιβιβάζουν επιβάτες χειροκίνητα και δεν είχε καμία ένδειξη για το πόσο ακόμη θα διαρκούσε αυτό. Στο αεροδρόμιο του Βερολίνου αναμένονται περισσότεροι από 92.000 ταξιδιώτες.
Ο αμερικανικός κολοσσός Collins Aerospace RTX έκανε λόγο για «διαταραχή που σχετίζεται με τον κυβερνοχώρο», αναφέροντας ότι βρίσκεται στα «τελικά στάδια της αποκατάστασης» της δυσλειτουργίας στο λογισμικό Muse, «ώστε να μπορέσουν οι αεροπορικές εταιρείες να επανέλθουν στις τυπικές ηλεκτρονικές διαδικασίες».
Κατά τραγική ειρωνεία, σύμφωνα με ευρωπαϊκά δημοσιεύματα, η Collins Aerospace, θυγατρική της RTX, που είναι ο πάροχος, αναφέρει στην ιστοσελίδα της ότι η τεχνολογία FlightAware Foresight προσφέρει «απαράμιλλη ακρίβεια για απρόσκοπτη ταξιδιωτική εμπειρία, καθώς αλγόριθμοι και δισεκατομμύρια σημεία δεδομένων εντοπίζουν κάθε πιθανή καθυστέρηση».
Ο αμερικανικός κολοσσός, που δραστηριοποιείται και στον χώρο της αμυντικής βιομηχανίας, υπέγραψε πρόσφατα συμβόλαιο με τη NATO Communications and Information Agency (NCIA) για την ανάπτυξη λογισμικού με στόχο τη βελτίωση της ικανότητας του ΝΑΤΟ να σχεδιάζει και να συντονίζει επιχειρήσεις ηλεκτρονικού πολέμου.