Μουσική και ρίμες που τρέχουν στη «Φλέβα»

Kepler Is Free & ΛΕΞ: Η ιστορία της συνεργασίας που τάραξε το σινεμά!

Ψυγαγωγία
Δημοσιεύθηκε  · 4 λεπτά ανάγνωση

Οι Kepler Is Free, το αθηναϊκό nu jazz κουιντέτο, μιλούν για τη συνεργασία τους με τον ΛΕΞ και τον σκηνοθέτη Γιάννη Οικονομίδη για τη μουσική της ταινίας «Σπασμένη Φλέβα». «Σκοτεινή, δεν έχει χιούμορ, είναι θρίλερ». Με αυτούς τους τρεις χαρακτηρισμούς – οδηγίες, ο Γιάννης Οικονομίδης προσέγγισε τους Kepler Is Free για τη δημιουργία της μουσικής της ταινίας του, η οποία προβάλλεται αυτή τη στιγμή στις κινηματογραφικές αίθουσες.

Το μουσικό κουιντέτο Kepler Is Free μετράει ήδη μια πενταετία δισκογραφικής παρουσίας. Έχουν ξεδιπλώσει τις space ανησυχίες τους στο πρότυπο σχημάτων της βρετανικής τζαζ σκηνής των τελευταίων χρόνων, όπως οι The Comet Is Coming, ενώ η downtempo προσέγγισή τους παραπέμπει και σε συγκροτήματα όπως οι BadBadNotGood. Μετά το ντεμπούτο EP τους, το «Teegarden» (2020), και την ολοκληρωμένη δουλειά τους «Second Light» (2023), ανέλαβαν να γράψουν το κομμάτι των τίτλων τέλους της νέας ταινίας του Γιάννη Οικονομίδη, σε συνεργασία με τον ΛΕΞ.

«Το ζητούμενο ήταν να γράψουμε ένα κομμάτι που να συνοψίζει όλη την αίσθηση που σου αφήνει η ταινία», λέει στην «Κ» ο μουσικός Νικηφόρος Νιούτζεντ του κουιντέτου.

Το ομώνυμο κομμάτι, που κλείνει την αυλαία της ταινίας, λειτουργεί σαν το επιστέγασμά της. Οι Kepler Is Free δοκιμάστηκαν σε έναν ήχο πιο τραχύ και ροκ, ενώ ο ΛΕΞ έγινε ένας άλλος στις ρίμες του και, για την ακρίβεια, η «φωνή» του κεντρικού ήρωα Θωμά Αλεξόπουλου (Βασίλης Μπισμπίκης). Το κομμάτι απέκτησε τη δική του εξωφιλμική ζωή, με πολλούς ακροατές να μαθαίνουν τους στίχους, «Εκεί που τ’ όνειρο πεθαίνει/ Ζουν οι κυνηγημένοι», μέσα από το βίντεο κλιπ-μονοπλάνο που σκηνοθέτησε ο Angel Saft.

Η δημιουργική συνάντηση ξεκίνησε δύο χρόνια πριν, όταν ο Ανδρέας Μητρέλης της πατρινής δισκογραφικής εταιρείας Veego Records πρότεινε στους Kepler Is Free να διασκευάσουν ένα κομμάτι του ΛΕΞ. «Με αφορμή το box set, ο Ανδρέας μας πρότεινε να διαλέξουμε ένα κομμάτι του ΛΕΞ και να το διασκευάσουμε. Εκείνος μας έδωσε το ελεύθερο να επιλέξουμε όποιο θέλουμε από το “Μετρό”. Προτιμήσαμε το “Spike Lee” γιατί μας άρεσαν οι κινηματογραφικές αναφορές του», εξηγεί ο πληκτράς των Kepler.

Ο Ανδρέας Μητρέλης θα γινόταν ο συνδετικός κρίκος και για τη δεύτερη, πρωτογενή πλέον συνεργασία ανάμεσα στο συγκρότημα και στον ράπερ. Ο ΛΕΞ διατηρούσε ήδη φιλική σχέση με τον Οικονομίδη από την εποχή της προηγούμενης ταινίας του, «Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς» (2020). Εν τω μεταξύ, ο «αρχηγός» της Veego ανέλαβε τη μουσική επιμέλεια της «Σπασμένης φλέβας» και έριξε την ιδέα το κομμάτι που θα έγραφε ο ΛΕΞ για την ταινία να ήταν μια συνεργασία με το τζαζ κουιντέτο.

«Για να βρει το μέτρημά του ο ΛΕΞ έπρεπε πρώτα να έχει τη μουσική», σημειώνει ο Νικηφόρος Νιούτζεντ. Το συγκρότημα ξεκίνησε τη δουλειά λειτουργώντας αρχικά αυτόνομα. «Γράψαμε ένα πρώτο ντέμο, το οποίο τελικά δεν ταίριαζε τόσο. Κούμπωνε στην προαναφερθείσα περιγραφή που είχαμε, αλλά το ζητούμενο ήταν να γράψουμε ένα κομμάτι που να συνοψίζει όλη την αίσθηση που σου αφήνει η ταινία. Πήγαμε πιο “σαουντρακικά”, όμως τελικά αυτό που χρειαζόταν ήταν να μεταφραστεί η ταινία σε ένα τραγούδι», σχολιάζει ο κ. Νιούτζεντ.

Σε εκείνη τη φάση, είδαν ένα πρώτο cut της ταινίας και ξαναδούλεψαν το κομμάτι, πλέον με την καθοδήγηση του Οικονομίδη, και κάποιες κομβικές σκηνές που τους επισήμανε, έως ότου κατέληξαν στη σύνθεση που ακούμε και εμείς σήμερα. Ο ΛΕΞ «πήρε τον χρόνο του και έφερε κατευθείαν τους τελικούς στίχους». Τη συνεργασία τους έχουν ακούσει ήδη μετά το τελευταίο jump cut της ταινίας 31.264 θεατές, με τους οποίους έκλεισε η «Σπασμένη φλέβα» στο πρώτο τετραήμερο στο box office, σηματοδοτώντας το καλύτερο άνοιγμα του Οικονομίδη μέχρι σήμερα.

Παράλληλα, οι Kepler Is Free βρίσκονται στην περίοδο «ξεσκαρταρίσματος» του υλικού που θα αποτελέσει την τρίτη δισκογραφική δουλειά τους. «Με χαρά θα ξανασυνεργαζόμασταν με τον ΛΕΞ για κάτι εξίσου ιδιαίτερο», σημειώνει ο μουσικός του σχήματος. «Είμαστε πολύ ανοιχτοί όταν γράφουμε, δεν απορρίπτουμε τίποτα», θα επιβεβαιώσει. Το μόνο ταιριαστό για ένα σχήμα το οποίο πήρε το όνομά του από ένα διαστημικό τηλεσκόπιο που όταν τα καύσιμά του τελείωσαν, συνέχισε την αέναη περιπλάνησή του στο άπειρο του Διαστήματος.