
Καταναλωτές σε απόγνωση: Βουτιά στο οικονομικό κλίμα – Τι συμβαίνει;
Σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον Σεπτέμβριο, ο δείκτης οικονομικού κλίματος υποχώρησε στις 106,2 μονάδες, από 108,9 μονάδες τον Ιούλιο. Οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν οι πιο απαισιόδοξοι στην ΕΕ, μια δυσοίωνη πρωτιά που διατηρείται.
Η υποχώρηση του δείκτη οφείλεται στην εξασθένιση των προσδοκιών στους επιχειρηματικούς τομείς και σε διάφορους επιμέρους κλάδους. Μια μικρή ανάσα αισιοδοξίας παρατηρείται στο λιανικό εμπόριο, όπου φαίνεται να υπάρχει μια ανάκαμψη μετά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Οι καταναλωτές βιώνουν έντονα τις αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομική τους κατάσταση. Το 66% των νοικοκυριών διαπιστώνει μια ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης τους τελευταίους 12 μήνες, ενώ μόλις το 3% βλέπει κάποια μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες στην ΕΕ και την Ευρωζώνη είναι σημαντικά καλύτεροι, στις -11,1 και -11,0 μονάδες αντίστοιχα.
Οι προβλέψεις για το μέλλον δεν είναι πιο αισιόδοξες. Το 54% των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης τους επόμενους 12 μήνες, ενώ μόνο το 6% προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη είναι αισθητά καλύτεροι, στις -4,7 και -4,6 μονάδες αντίστοιχα.
Η απαισιοδοξία κυριαρχεί και για την οικονομική κατάσταση της χώρας. Το 64% των καταναλωτών προβλέπει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας το επόμενο 12μηνο, ενώ μόνο το 19% αναμένει σταθερότητα. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη είναι πολύ πιο αισιόδοξοι, στις -28,8 και -30,6 μονάδες αντίστοιχα.
Οι καταναλωτές περιορίζουν τις δαπάνες τους. Το 53% των καταναλωτών προβλέπει ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες αγορές σημαντικών αγαθών (όπως έπιπλα, ηλεκτρικές συσκευές κ.λπ.) τους επόμενους 12 μήνες, ενώ μόλις το 4% αναμένει το αντίθετο. Οι ευρωπαϊκοί δείκτες είναι σαφώς καλύτεροι, στις -12,7 μονάδες στην ΕΕ και στις -13,4 μονάδες στην Ευρωζώνη.
Η δυσκολία στην κάλυψη των βασικών αναγκών γίνεται ολοένα και πιο έντονη. Το 65% των καταναλωτών δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα», ενώ το 9% αναφέρει ότι αναγκάζεται να αντλήσει από τις αποταμιεύσεις του.
Μόνο το 20% των καταναλωτών καταφέρνει να αποταμιεύσει λίγο ή πολύ, ενώ το 6% δηλώνει ότι «έχει χρεωθεί».
Η αβεβαιότητα για το μέλλον παραμένει υψηλή. Το 58,1% των νοικοκυριών θεωρεί ότι η οικονομική του κατάσταση μπορεί να προβλεφθεί δύσκολα ή σχετικά δύσκολα.
Στη Βιομηχανία, ο δείκτης ενισχύθηκε ελαφρά, λόγω των αισιόδοξων προβλέψεων για την παραγωγή τους επόμενους μήνες. Στις Υπηρεσίες, οι προσδοκίες βελτιώθηκαν ήπια, ως αποτέλεσμα της βελτίωσης των προβλέψεων για τη μελλοντική ζήτηση.
Στο Λιανικό Εμπόριο, ο δείκτης υποχώρησε λόγω των απαισιόδοξων εκτιμήσεων για την τρέχουσα κατάσταση, ενώ στις Κατασκευές παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητος.
Στις έξι μεγαλύτερες οικονομίες, ο δείκτης υποχώρησε στην Ολλανδία και τη Γερμανία, ενώ βελτιώθηκε στην Ισπανία και την Ιταλία. Στη Γαλλία και την Πολωνία παρέμεινε ουσιαστικά αμετάβλητος.