Το δημογραφικό αλλάζει τα ράφια καταστημάτων

Jumbo: Η γήρανση του πληθυσμού αλλάζει τα δεδομένα στις πωλήσεις!

Οικονομία
Δημοσιεύθηκε  · 3 λεπτά ανάγνωση

Ο όμιλος Jumbo, όπως κάθε μήνα, εξέδωσε ανακοίνωση για τις πωλήσεις του Σεπτεμβρίου στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Παρά την αύξηση πωλήσεων κατά 4%, η εταιρεία επισημαίνει ότι η υπογεννητικότητα επηρεάζει τα σχολικά είδη. «Ιδιαίτερα στην Ελλάδα, η κατηγορία των σχολικών ειδών επηρεάζεται δομικά από τη συνεχιζόμενη υπογεννητικότητα, καθώς ο αριθμός των γεννήσεων παραμένει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα», αναφέρεται χαρακτηριστικά. Για να αντιμετωπιστεί αυτή η πρόκληση, η Jumbo διαφοροποιεί το προϊοντικό της μείγμα, ενισχύοντας κατηγορίες που απευθύνονται σε ευρύτερες ηλικιακές ομάδες.

Η προσαρμογή στις δημογραφικές συνθήκες είναι κάτι που η Jumbo έχει αντιληφθεί εδώ και καιρό. Ξεκίνησε ως εταιρεία παιχνιδιών το 1986, αλλά ο Απόστολος Βακάκης διείδε την ανάγκη για αλλαγή. Ετσι, εμπλούτισε το προϊοντικό μείγμα με είδη σπιτιού, αξεσουάρ κινητών, είδη γυμναστικής, είδη για κατοικίδια, και πλέον, πωλούνται και είδη για ηλικιωμένους, όπως μπαστούνια και νυχοκόπτες με μεγεθυντικό φακό. Η σύγκριση της σύνθεσης του κύκλου εργασιών της Jumbo σήμερα με αυτήν πριν από 15 χρόνια αποκαλύπτει την επίδραση της γήρανσης του πληθυσμού. Το 2008/2009, το 56,14% του τζίρου προερχόταν από είδη για παιδιά, ενώ το 2024 τα είδη σπιτιού συνέβαλαν κατά 39,10% στον τζίρο, με το μερίδιο των παιδικών ειδών να έχει πέσει κάτω από 30%.

Η Jumbo δεν είναι η μόνη εταιρεία που προσαρμόζεται. Η AS Company, γνωστή για τα παιχνίδια, στρέφεται στα παιχνίδια για ενηλίκους και επεκτείνεται σε άλλες κατηγορίες προϊόντων. «Το προϊοντικό μας χαρτοφυλάκιο πλέον δεν περιορίζεται σε παραδοσιακά παιχνίδια, δημιουργώντας εμπειρίες ψυχαγωγίας και δημιουργικής απασχόλησης για όλες τις ηλικίες… προσφέρει προτάσεις όχι μόνο για ηλικίες 0 έως 9 ετών, αλλά και για ηλικίες 0 έως 99 ετών», αναφέρεται στην οικονομική έκθεση της AS Company για το πρώτο εξάμηνο του 2025.

Η αλλαγή στην ελληνική κοινωνία είναι εμφανής στη σύνθεση του πληθυσμού. Σύμφωνα με την απογραφή του 1991, τα παιδιά έως 9 ετών αποτελούσαν το 12% του πληθυσμού, ενώ το 2021 μόλις το 8,38%. Οι ηλικίες 60 ετών και άνω ξεπέρασαν τα 3 εκατ. το 2021, έναντι 2,04 εκατ. το 1991.

Ένα κατάστημα με είδη για κατοικίδια αντικατέστησε ένα κατάστημα παιδικών ειδών στον Χολαργό. Σύμφωνα με μελέτη της McKinsey, σε λίγο θα χρειάζονται περισσότερα καρότσια για σκύλους παρά για βρέφη στα καταστήματα.

Το 2024 καταγράφηκε νέο ιστορικό χαμηλό στις γεννήσεις στην Ελλάδα, με 68.467. Η αγορά ειδών και υπηρεσιών για κατοικίδια «τρέχει» με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 7%, ξεπερνώντας τα 500 εκατ. ευρώ και συγκεντρώνει επενδυτικό ενδιαφέρον, όπως η εξαγορά της Pet City από το fund BC Partners. Ο αριθμός των δεσποζόμενων ζώων στην Ελλάδα ανέρχεται σε 2,732 εκατ., σύμφωνα με έκθεση του FEDIAF (Ιούνιος 2025).

Πολυεθνικοί κολοσσοί προσαρμόζονται επίσης. Η Nestlé έκλεισε το εργοστάσιο βρεφικού γάλακτος στην Ιρλανδία το 2023 λόγω της πτώσης των γεννήσεων στην Κίνα. Η ανάπτυξη προϊόντων για ενηλίκους και ηλικιωμένους αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα της Nestlé Health Science. Η Danone επίσης αντισταθμίζει τις απώλειες από τις βρεφικές τροφές με την ανάπτυξη φυτικών προϊόντων και ειδικών διατροφικών προϊόντων.

Στο εξωτερικό, η εταιρεία Vayyar στο Ισραήλ έχει αναπτύξει τεχνολογία για την αποφυγή πτώσεων στους ηλικιωμένους, ενώ η καναδική Silverts διαθέτει είδη ένδυσης με λιγότερα κουμπιά. Στην Ολλανδία, τα «chat checkout» στα σούπερ μάρκετ στοχεύουν στην αντιμετώπιση της μοναξιάς των ηλικιωμένων.