Πώς η ηλιακή ακτινοβολία «καθήλωσε» χιλιάδες Airbus – Τι ισχύει για Aegean και SKY express στην Ελλάδα

Ηλιακή ακτινοβολία «τύφλωσε» Airbus: Χιλιάδες αεροσκάφη καθηλωμένα!

Ταξίδια
Δημοσιεύθηκε  · 4 λεπτά ανάγνωση

Χιλιάδες αεροσκάφη της Airbus τέθηκαν προσωρινά εκτός υπηρεσίας, μετά την ανακάλυψη ότι η έντονη ηλιακή ακτινοβολία μπορεί να επηρεάσει κρίσιμους υπολογιστές ελέγχου πτήσης, προκαλώντας καθυστερήσεις και ακυρώσεις σε αεροδρόμια σε ολόκληρο τον κόσμο.

Σύμφωνα με την Airbus, η ευπάθεια αφορά περίπου 6.000 αεροσκάφη τύπου A320 – σχεδόν το μισό του παγκόσμιου στόλου. Η εταιρεία σημείωσε ότι τα περισσότερα μπορούν να επιστρέψουν στις πτήσεις μετά από «μια γρήγορη ενημέρωση λογισμικού».

Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι εντόπισε το σφάλμα κατά την έρευνα ενός περιστατικού, όταν αεροσκάφος που εκτελούσε πτήση μεταξύ ΗΠΑ και Μεξικού «έχασε ξαφνικά ύψος» τον Οκτώβριο. Το αεροπλάνο της JetBlue πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στη Φλόριντα, με τουλάχιστον 15 τραυματίες.

Όπως αποκαλύφθηκε, σε μεγάλα υψόμετρα η ηλιακή ακτινοβολία ήταν ικανή να αλλοιώσει τα δεδομένα του υπολογιστή που υπολογίζει το υψόμετρο του αεροσκάφους.

Η ευπάθεια αφορά:

Σε περίπου 5.100 αεροσκάφη, το πρόβλημα λύνεται μέσω απλής ενημέρωσης λογισμικού διάρκειας περίπου τριών ωρών.

Τα υπόλοιπα 900, παλαιότερες εκδόσεις της οικογένειας A320, χρειάζονται φυσική αντικατάσταση των ενσωματωμένων υπολογιστών και δεν θα επιτρέπεται να μεταφέρουν επιβάτες μέχρι την ολοκλήρωση της εργασίας.

Οι δύο ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, AEGEAN και SKY Express, ξεκαθαρίζουν ότι δεν αντιμετωπίζουν ζήτημα με την παγκόσμια οδηγία της Airbus για αναβάθμιση λογισμικού στα αεροσκάφη της οικογένειας A320.

Η AEGEAN αναφέρει ότι έχει ήδη ολοκληρώσει τις απαιτούμενες αναβαθμίσεις λογισμικού, όπως προβλεπόταν από τον κατασκευαστή. Σύμφωνα με την εταιρεία, «δεν υπάρχει κανένα ζήτημα και καμία επίπτωση στις πτήσεις», καθώς ο στόλος της έχει συμμορφωθεί πλήρως με τις τεχνικές οδηγίες.

Από την πλευρά της, η SKY Express ενημερώνει το επιβατικό κοινό ότι «κανένα από τα αεροσκάφη της δεν περιλαμβάνεται στα 6.000 αεροσκάφη της οικογένειας A320 που απαιτούν αναβάθμιση λογισμικού σύμφωνα με την οδηγία της Airbus». Η εταιρεία προσθέτει ότι οι πτήσεις της «πραγματοποιούνται κανονικά» χωρίς καμία επίπτωση στο πρόγραμμα δρομολογίων.

Αναλυτικά η ανακοίνωση της AEGEAN:

«Η AEGEAN ολοκλήρωσε άμεσα την εφαρμογή της οδηγίας της Airbus

Η AEGEAN ενημερώνει ότι, σε συνέχεια της οδηγίας που εκδόθηκε εχθές το βράδυ από την Airbus για άμεση επαναφορά λογισμικού ορισμένων αεροσκαφών της οικογένειας A320, ενεργοποίησε έγκαιρα όλες τις απαιτούμενες επιχειρησιακές και τεχνικές διαδικασίες.

Η εφαρμογή της οδηγίας ολοκληρώθηκε ήδη με επιτυχία και το πτητικό πρόγραμμα συνεχίζεται κανονικά, χωρίς καμία αλλαγή ή διαφοροποίηση.

Η ασφάλεια των επιβατών και των πληρωμάτων των πτήσεων μας αποτελεί την αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητά μας»

Αναλυτικά η ανακοίνωση της SKY express

Η SKY express ενημερώνει το επιβατικό κοινό ότι κανένα από τα αεροσκάφη της δεν περιλαμβάνεται στα 6.000 αεροσκάφη της οικογένειας A320 που απαιτούν αναβάθμιση λογισμικού σύμφωνα με την οδηγία της Airbus.Οι πτήσεις της SKY express πραγματοποιούνται κανονικά.

Σχετικά με τη SKY express

Η SKY express, μέλος της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA), κατέχει ηγετική θέση στο εσωτερικό, εξυπηρετώντας σταθερά το μεγαλύτερο δίκτυο 33 εγχώριων και ένα συνεχώς διευρυνόμενο  διεθνές δίκτυο 27 προορισμών. Έχει συνάψει στρατηγικές συνεργασίες με κορυφαίες διεθνείς αεροπορικές εταιρείες, προσφέροντας στους επιβάτες από όλο τον κόσμο τη δυνατότητα να ταξιδέψουν στην Αθήνα και να συνεχίσουν το ταξίδι τους σε όλη την Ελλάδα. Ο στόλος της, ο νεότερος στην Ελλάδα, αποτελείται από 29 υπερσύγχρονα αεροσκάφη. Βραβευμένη με τη μεγαλύτερη τιμητική διάκριση της χρονιάς από την European Regions Airline Association (ERA), η SKY express κατέκτησε το Airline of the Year Award 2025 και το Regional Connectivity Award 2025. Η διπλή αυτή αναγνώριση επιβεβαιώνει τον ηγετικό ρόλο της εταιρείας στον ευρωπαϊκό αεροπορικό χάρτη, καθώς και την αφοσίωσή της στη βιώσιμη ανάπτυξη, την ποιότητα, την καινοτομία και τους ανθρώπους της. 

Η Airbus εξέφρασε συγγνώμη, αναγνωρίζοντας ότι το ζήτημα θα προκαλέσει «λειτουργική διαταραχή για τους επιβάτες και τους πελάτες».

Η αναλύτρια αεροπορίας Sally Gethin ανέφερε στο BBC ότι η κατάσταση είναι «πολύ ασυνήθιστη», σημειώνοντας ότι η ταλαιπωρία των επιβατών θα εξαρτηθεί από το πόσο γρήγορα οι αεροπορικές εταιρείες θα εφαρμόσουν την αναβάθμιση.

Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν επηρεαστεί σε διαφορετικό βαθμό. Αναλυτικότερα:

Αξίζει να σημειωθεί ότι το περιστατικό συνέπεσε στις ΗΠΑ με το Σαββατοκύριακο της Ημέρας των Ευχαριστιών, μία από τις πιο φορτισμένες ταξιδιωτικές περιόδους του έτους.

Ο Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας της ΕΕ (EASA) εξέδωσε επείγουσα οδηγία, απαιτώντας την επιδιόρθωση πριν από κάθε πτήση με επιβάτες.

Επιτρέπονται μόνο «πτήσεις με φέριμποτ» – δηλαδή χωρίς επιβάτες – ώστε τα αεροσκάφη να μεταφερθούν σε σημεία συντήρησης.