
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Τι αλλάζει μετά το τέλος των επιδοτήσεων στις ΗΠΑ;
Η λήξη της «φορολογικής πίστωσης» στις 30 Σεπτεμβρίου σήμανε συναγερμό για τους καταναλωτές, με τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV) να σημειώνουν μεγάλη αύξηση τους τελευταίους μήνες. Τον Αύγουστο, η αύξηση έφτασε το 18%, με 146.332 οχήματα να αλλάζουν χέρια. Οι αναλυτές προέβλεπαν περαιτέρω άνοδο τον Σεπτέμβριο, αλλά το ερώτημα είναι τι θα γίνει από εδώ και πέρα.
Ο Νιλ Μπουντέτ, ειδικός σε θέματα αυτοκινήτου στους «New York Times», περιγράφει αυτή την κατάσταση ως το «τέλος του πάρτι» για τον κλάδο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Tesla του Ίλον Μασκ, βρίσκεται αντιμέτωπη με αυτή την ανατροπή, που θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τη θέση του Μασκ στη λίστα των «κροίσων» του περιοδικού «Forbes».
Οι τραπεζικοί αναλυτές εκτιμούν ότι η αγορά θα αυτορρυθμιστεί, αλλά με τίμημα. Οι πωλήσεις αναμένεται να μειωθούν τους τελευταίους μήνες του έτους και να παραμείνουν υποτονικές για κάποιο διάστημα το 2026. Όπως δήλωσε ο Άνταμ Τζόνας της Morgan Stanley, «Η επόμενη χρονιά θα μπορούσε να είναι μια αρκετά άσχημη χρονιά για τα ηλεκτρικά οχήματα σε αυτή τη χώρα».
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήδη επιβραδύνουν την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αναβάλλουν την παραγωγή νέων μοντέλων και στρέφονται στην κατασκευή βενζινοκίνητων και υβριδικών οχημάτων. Αυτή η στροφή φέρνει στο νου τις δύσκολες μέρες του παρελθόντος, όταν πολλές εταιρείες είχαν επενδύσει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά διαψεύστηκαν.
Σύμφωνα με τον Νιλ Μπουντέτ, «Αυτή η νέα εποχή χαμηλότερων πωλήσεων είναι σε μεγάλο βαθμό αποτέλεσμα των αλλαγών πολιτικής που έκαναν ο πρόεδρος Τραμπ και οι Ρεπουμπλικάνοι υποστηρικτές του στο Κογκρέσο, οι οποίοι εδώ και καιρό αντιτίθενται στις επιδοτήσεις για ηλεκτρικά οχήματα». Επιπλέον, η αναστολή των κυρώσεων για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν επιτυγχάνουν τους ομοσπονδιακούς στόχους οικονομίας καυσίμων και η αύξηση των δασμών στα εισαγόμενα αυτοκίνητα έχουν μειώσει την πίεση στους κατασκευαστές να πουλήσουν περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα.
Η General Motors, σύμφωνα με τον οικονομικό της διευθυντή Πολ Τζέικομπσον, μετατοπίζει το ενδιαφέρον της από την προσθήκη περισσότερων ηλεκτρικών μοντέλων στη μείωση του κόστους κατασκευής τους. «Η πραγματικότητα είναι ότι πιθανότατα θα αναπτυχθούμε πολύ πιο αργά τα επόμενα χρόνια», δήλωσε ο Τζέικομπσον.
Η General Motors έκλεισε ένα εργοστάσιο κατασκευής ηλεκτρικών μοντέλων στο Μίτσιγκαν και μειώνει την παραγωγή σε ένα άλλο εργοστάσιο στο Τενεσί. Παρόμοια μέτρα λαμβάνουν και άλλοι κατασκευαστές, όπως η Honda, η Stellantis και η Nissan.
Η Ford Motor αναθεωρεί τη στρατηγική της και σχεδιάζει να προσφέρει νέα, προσιτά βενζινοκίνητα μοντέλα. Οι νεότερες εταιρείες κατασκευής αποκλειστικά ηλεκτρικών οχημάτων, όπως η Tesla και η Rivian, αντιμετωπίζουν ακόμη μεγαλύτερη πρόκληση.
Ωστόσο, ορισμένες εταιρείες, όπως η Tesla, μπορούν να βασιστούν στην πώληση κανονιστικών πιστώσεων σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Σύμφωνα με τον Νιλ Μπουντέτ, στο δεύτερο τρίμηνο του 2025 η Tesla είχε έσοδα 439 εκατ. δολάρια από πωλήσεις κανονιστικών πιστώσεων.
Πολλοί πιστεύουν ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων θα αποκατασταθούν, ειδικά αν οι αυτοκινητοβιομηχανίες μειώσουν το κόστος κατασκευής. Αναλυτές της J.D. Power σημείωσαν ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν στη Γερμανία και τον Καναδά μετά την παύση των επιδοτήσεων, αλλά τελικά άρχισαν να αυξάνονται ξανά.
Όπως δήλωσε ο Άλμπερτ Άρνολντ Γκορ, εκτελεστικός διευθυντής της «Ένωσης Μεταφορών Μηδενικών Ρύπων», «Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αρέσουν στον κόσμο».