
Γερμανία: Απολύσεις κολοσσών και ανεργία 14ετίας – Έρχεται ανάκαμψη;
Εν μέσω προσδοκιών για το «πακέτο τόνωσης της οικονομίας» που εξήγγειλε ο καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς, οι μεγάλες επιχειρήσεις στη Γερμανία συνεχίζουν τις απολύσεις, με την ανεργία να καταγράφει τον Σεπτέμβριο υψηλό 14 ετών και τον αριθμό των ανέργων να αγγίζει τα 3 εκατομμύρια.
Ένα μήνα πριν, τον Αύγουστο, ο αριθμός των ανέργων είχε ξεπεράσει το «ψυχολογικό όριο» των 3 εκατομμυρίων. Το εποχικά προσαρμοσμένο ποσοστό ανεργίας παρέμεινε σταθερό στο 6,3% του εργατικού δυναμικού, ενώ η επιβράδυνση της ζήτησης εργασίας εντείνει την ανησυχία για την πορεία της οικονομίας.
Η γερμανική οικονομία συρρικνώθηκε κατά 0,3% στο δεύτερο τρίμηνο του έτους, ποσοστό μεγαλύτερο από τις αρχικές εκτιμήσεις του Ιουλίου που έκαναν λόγο για οριακή συρρίκνωση του ΑΕΠ κατά 0,1%. Η πτώση στις επενδύσεις και τις εξαγωγές θεωρείται η βασική αιτία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Εργασίας, η ανεργία, προσαρμοσμένη για εποχικές επιπτώσεις, αυξήθηκε κατά 14.000 τον Σεπτέμβριο, φτάνοντας τα 2,98 εκατομμύρια, ένα νέο υψηλό 14 ετών. Η Αντρέα Νάλες, επικεφαλής της Υπηρεσίας Εργασίας, σχολίασε ότι «η αγορά εργασίας εξακολουθεί να μην έχει την απαραίτητη ώθηση για ισχυρότερη ανάκαμψη».
Την ίδια ώρα, μεγάλοι εργοδότες στη Γερμανία ανακοινώνουν περικοπές προσωπικού. Η Lufthansa θα περικόψει 4.000 διοικητικές θέσεις εργασίας έως το 2030. Η Robert Bosch δήλωσε ότι θα περικόψει επιπλέον 13.000 θέσεις εργασίας έως το 2030, έχοντας ήδη ανακοινώσει την απόλυση 5.550 εργαζομένων τον Νοέμβριο του 2024. Χιλιάδες θέσεις εργασίας θα χαθούν σε εργοστάσια που κατασκευάζουν από εξαρτήματα ντίζελ έως μικρούς ηλεκτρικούς κινητήρες.
Η Volkswagen έχει ανακοινώσει υποχρεωτική άδεια μιας εβδομάδας για τους εργαζομένους της σε δύο εργοστάσια, στο Τσβίκαου και στη Δρέσδη. Στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχουν χαθεί 51.500 θέσεις εργασίας από το περασμένο καλοκαίρι, και αναμένονται και άλλες απολύσεις.
Η Ford ανακοίνωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ότι θα απολύσει επιπλέον 1.000 υπαλλήλους στο εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων της στην Κολωνία λόγω χαμηλής ζήτησης. Επιπλέον, η Commerzbank, η δεύτερη μεγαλύτερη τράπεζα της χώρας, ανακοίνωσε περικοπές θέσεων εργασίας νωρίτερα φέτος.
Οι συνέπειες της διετούς ύφεσης είναι αισθητές, με τις πτωχεύσεις να αυξάνονται κατά 12% στο πρώτο εξάμηνο του 2025 σε σχέση με πέρυσι. Μεταξύ των εταιρειών που κήρυξαν πτώχευση ήταν η Kiekert, προμηθευτής ανταλλακτικών αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα την απώλεια περίπου 700 θέσεων εργασίας.
Οι προβλέψεις για την γερμανική οικονομία είναι για ελάχιστη ανάπτυξη φέτος, και πολλοί φοβούνται ότι η ανάκαμψη που έχει υποσχεθεί ο καγκελάριος Μερτς δεν θα έρθει, καθώς οι επιχειρήσεις έχουν χάσει την εμπιστοσύνη τους στις εξαγγελίες της κυβέρνησης για μέτρα ανάταξης της οικονομίας και μεταρρυθμίσεις.
Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι η αύξηση της ανεργίας, σε συνδυασμό με τα μεταβαλλόμενα δημογραφικά στοιχεία και τις ελλείψεις δεξιοτήτων, θα πρέπει να αποτρέψουν μια τεράστια αύξηση, όπως αυτή που παρατηρήθηκε στην κρίση ανεργίας στις αρχές της δεκαετίας του 2000.
Η ανεργία, ωστόσο, αποτελεί ένα από τα στοιχεία που προκαλούν ανησυχία για την οικονομία, ενώ παράλληλα καταγράφεται μείωση της κατανάλωσης, με τους Γερμανούς να γίνονται όλο και πιο επιφυλακτικοί στις αγορές τους. Ο όγκος των λιανικών πωλήσεων μειώθηκε κατά 0,5% τον Αύγουστο.
Οι οικονομολόγοι ελπίζουν ότι η μείωση των παγκόσμιων τιμών ενέργειας θα αλλάξει αυτή την εικόνα στο κοντινό μέλλον, με τον Κλάους Βίστεσεν, της Pantheon Macroeconomics, να εκτιμά ότι οι προγραμματισμένες περικοπές στους φόρους που σχετίζονται με την ενέργεια θα αφήσουν χρήματα στις τσέπες των Γερμανών, οδηγώντας σε αύξηση της κατανάλωσης από τον Ιανουάριο.