
Gen Z vs. Εργοδότες: Σύγκρουση Αξιών ή Παρεξήγηση;
Η διευθύνουσα σύμβουλος Σούζι Γουέλτς επισημαίνει μια σημαντική διαφορά στις αξίες μεταξύ της Gen Z και των προσδοκιών των υπευθύνων προσλήψεων. Πολλοί πιστεύουν ότι οι νέοι αυτής της γενιάς παραιτούνται πολύ εύκολα από τις δουλειές τους.
Η ομάδα της Σούζι Γουέλτς, Becoming You Labs, πραγματοποίησε πρόσφατα μια μελέτη με το εργαλείο αξιολόγησης αξιών The Values Bridge, το οποίο κατατάσσει 16 αξίες μέσω 100 ερωτήσεων συμπεριφοράς. Στην ουσία, χρησιμοποιούν ψυχολογικά εργαλεία για να αναλύσουν τη συμπεριφορά.
Από τον Μάιο, πάνω από 77.000 άτομα έχουν συμμετάσχει σε αυτή τη μελέτη. Τα αποτελέσματα συγκρίθηκαν με μια εθνική έρευνα σε 2.100 υπεύθυνους προσλήψεων από διάφορους κλάδους, όπως η τεχνολογία, οι συμβουλευτικές, ο τραπεζικός τομέας και οι επαγγελματικές υπηρεσίες.
Η διαφορά ήταν ξεκάθαρη: οι τρεις κορυφαίες αξίες της Gen Z είναι η φροντίδα του εαυτού τους, η αυθεντική έκφραση της προσωπικότητάς τους και η βοήθεια προς τους άλλους. Αντίθετα, οι υπεύθυνοι προσλήψεων αναζητούν υπαλλήλους που εκτιμούν την επιτυχία, τη μάθηση και τη σκληρή δουλειά. Μόνο το 2% της Gen Z συμμερίζεται τις προτεραιότητες των προϊσταμένων τους.
Σύμφωνα με τα ευρήματα, ένας διευθύνων σύμβουλος δήλωσε: «Αυτό εξηγεί ακριβώς γιατί δεν μπορούμε να προσλάβουμε». Ένας διευθυντής νοσοκομείου το έθεσε ωμά: «Πλέον προσλαμβάνουμε δύο ή τρεις νέους γιατρούς για να αντικαταστήσουν έναν που συνταξιοδοτείται. Μας λένε ότι δεν πρέπει να περιμένουμε από αυτούς να δουλεύουν σκληρά, επειδή η ζωή ενός καρδιολόγου δεν είναι όπως παλιά».
Ένας διευθυντής ανθρώπινου δυναμικού συνόψισε τα σχόλια λέγοντας: «Αυτό είναι τρελό. Και επιβεβαιωτικό».
Η απάντηση της Gen Z είναι εντελώς διαφορετική. Ένας πρόσφατος απόφοιτος στο TikTok σχολίασε: «Γιατί να θέλουμε να ζούμε σύμφωνα με τις αξίες των Boomers, όταν αυτές οι αξίες κατέστρεψαν τον κόσμο;». Ένας άλλος πρόσθεσε: «Οι ηλικιωμένοι μισούν τους νέους επειδή η ζωή μας αποδεικνύει ότι η δική τους ήταν χαμένη. Δεν θα εύχομαι να είχα δουλέψει περισσότερο στο νεκροκρέβατό μου».
Όπως αναφέρει η Σούζι Γουέλτς, αυτή η σύγκρουση εξελίσσεται εδώ και χρόνια. Οι εταιρείες είναι απογοητευμένες, οι νέοι είναι απογοητευμένοι, και η τεχνητή νοημοσύνη απειλεί τις θέσεις εργασίας για αρχάριους που ήδη δυσκολεύεται να βρει η Gen Z.
Σε αυτό το πλαίσιο, τι μπορεί να κάνει κάποιος που ανήκει στην Gen Z και «δεν μπορεί να προσληφθεί»; Πώς μπορεί να ακολουθήσει τις αξίες του και παράλληλα να βρει μια δουλειά;
Η Σούζι Γουέλτς δίνει μερικές συμβουλές. Όταν διδάσκει το μάθημα «Becoming You» στο NYU Stern School of Business, δεν αφήνει τους φοιτητές να αναφέρουν την επιθυμία τους για πλούτο. Οι άνθρωποι σπάνια λένε την αλήθεια για τη σχέση τους με τα χρήματα, επειδή θεωρείται «κακό» να θέλει κανείς να γίνει πλούσιος.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να είμαστε ειλικρινείς σχετικά με το ποσό που θέλουμε και χρειαζόμαστε για να νιώσουμε ότι «μας φτάνει». Μπορεί να είναι «καλές διακοπές μια φορά τον χρόνο» ή «ένα ιδιωτικό ελικόπτερο για κάθε παιδί».
Η έρευνα δείχνει ότι το 42% της Gen Z έχει τον πλούτο στις πέντε κορυφαίες αξίες του, το 35% τον θεωρεί μέτρια αξία και το 23% τον έχει στις πέντε τελευταίες αξίες του. Όταν κάποιος καταλάβει πού κατατάσσεται ο πλούτος για τον εαυτό του, μπορεί να κάνει πιο προσεκτικές επιλογές σχετικά με το αν θα προσπαθήσει να φτάσει στο 2% ή όχι.
Ακόμη και αν η φροντίδα του εαυτού είναι μια κορυφαία αξία, αν ο πλούτος ακολουθεί από κοντά, κάτι πρέπει να θυσιαστεί. Από την άλλη πλευρά, αν ο πλούτος κατατάσσεται στο νούμερο 10 ή ακόμη και στο νούμερο 16, ένας εντελώς διαφορετικός κόσμος εργασίας γίνεται εφικτός.
Η καλύτερη στρατηγική είναι να βρει κανείς μια εταιρεία που υποστηρίζει τις αξίες που ήδη έχει.
Υπάρχουν λίστες επιχειρήσεων που υποστηρίζουν την ευημερία των εργαζομένων και την αυθεντικότητα. Αν καταλήξετε να υποβάλετε αίτηση σε μία από αυτές, φροντίστε να ξεχωρίσετε με ένα εξαιρετικό συνοδευτικό γράμμα και ένα άριστο βιογραφικό σημείωμα.
Επίσης, υπάρχει η επιχειρηματικότητα. Η δημιουργία της δικής σας κουλτούρας στο χώρο εργασίας είναι ο πιο σίγουρος τρόπος για να ζήσει κανείς σύμφωνα με τις αξίες του.
Η Σούζι Γουέλτς σπάνια προτείνει στους ανθρώπους να αλλάξουν τις αξίες τους. Είναι σαν να αλλάζεις την προσωπικότητά σου, κάτι που συνήθως δεν έχει αποτέλεσμα.
Αλλά αν η εύρεση εργασίας είναι επείγουσα προτεραιότητα και η ευημερία είναι μακροπρόθεσμος στόχος, μπορείτε να επιλέξετε να καταστείλετε την επιθυμία σας για ευεξία, ισορροπία και αυθεντική έκφραση του εαυτού σας για ένα χρονικό διάστημα και να αγκαλιάσετε την επιτυχία και τον εργασιοκεντρισμό.
Αν ακολουθήσετε αυτή τη στρατηγική, δεσμευτείτε για αρκετό καιρό ώστε να δείτε αποτελέσματα. Η επιτυχία από τη μια μέρα στην άλλη είναι μύθος.
Το πόσο ζει κανείς σύμφωνα με τις αξίες του είναι μια από τις πιο προσωπικές επιλογές που θα κάνει στη ζωή του. Αυτή η επιλογή μπορεί να διαμορφώσει το εισόδημά του, το αίσθημα του σκοπού και την πορεία της καριέρας του. Ας την προσεγγίσουμε με σοφία.