
Γέφυρα Σικελίας: Η Ιταλία εγκρίνει το μεγαλύτερο έργο στον κόσμο!
H ιταλική κυβέρνηση έκανε το αποφασιστικό βήμα: έδωσε την τελική της έγκριση για την κατασκευή της μεγαλύτερης γέφυρας του πλανήτη, ένα έργο που θα ενώσει, επιτέλους, τη Σικελία με την ηπειρωτική Ιταλία. Η ιστορική έγκριση δόθηκε από την Διυπουργική Επιτροπή Οικονομικού Σχεδιασμού και Βιώσιμης Ανάπτυξης (CIPESS) υπό το άγρυπνο βλέμμα του αναπληρωτή πρωθυπουργού και υπουργού Μεταφορών, Ματέο Σαλβίνι.
Η γέφυρα, ένα μεγαθήριο από ατσάλι και τσιμέντο μήκους 3,7 χιλιομέτρων, αποτελεί ένα όνειρο δεκαετιών – μια ιδέα που γεννήθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1960 με στόχο να δώσει μια ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη της φτωχότερης νότιας Ιταλίας. Η κυβέρνηση της Τζιόρτζια Μελόνι έχει δεσμεύσει ένα τεράστιο ποσό, 13,5 δισεκατομμύρια ευρώ, για την κατασκευή της γέφυρας και των απαραίτητων συνοδευτικών υποδομών. Στόχος είναι η ολοκλήρωση του φιλόδοξου αυτού έργου μέχρι το 2032.
Ωστόσο, η πορεία προς την κατασκευή δεν είναι στρωμένη με ροδοπέταλα. Το έργο έχει ήδη προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων, κυρίως λόγω των υψηλών σεισμικών κινδύνων που υπάρχουν στην περιοχή, καθώς και του τεράστιου περιβαλλοντικού αποτυπώματος που θα αφήσει πίσω του. Επιπλέον, πολλοί είναι αυτοί που εκφράζουν φόβους για υπέρβαση του αρχικού κόστους, ένα φαινόμενο που μαστίζει συχνά τα μεγάλα δημόσια έργα. Ακόμη πιο σοβαρές είναι οι ανησυχίες για πιθανή ανάμειξη της μαφίας στη διαδικασία των κατασκευών, ένα σενάριο που θα μπορούσε να υπονομεύσει ολόκληρο το εγχείρημα.
Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις έχουν ήδη κινητοποιηθεί, καταθέτοντας επίσημη καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στην καταγγελία αυτή, επισημαίνουν τους σοβαρότατους κινδύνους που εγκυμονεί το έργο για το ευαίσθητο τοπικό οικοσύστημα. Η κατασκευή μιας τέτοιας γέφυρας, υποστηρίζουν, θα μπορούσε να έχει καταστροφικές συνέπειες για τη χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής.
Παρά τις έντονες αντιδράσεις, η γέφυρα пользуясь также и активной υποστήριξης από πολιτικούς και πολίτες που βλέπουν σε αυτήν μια μοναδική ευκαιρία για οικονομική αναζωογόνηση της περιοχής. Η άμεση σύνδεση μέσω οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων θεωρείται ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη της Σικελίας και της ευρύτερης νότιας Ιταλίας, περιοχές που έχουν πληγεί από την οικονομική στασιμότητα.
Η κατασκευή της γέφυρας έχει ανατεθεί στην κοινοπραξία Eurolink, με επικεφαλής την Webuild, τη μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία της Ιταλίας. Στο έργο συμμετέχουν επίσης ο ισπανικός όμιλος Sacyr και ο ιαπωνικός κολοσσός IHI. Οι τρεις αυτές εταιρείες διαθέτουν τεράστια διεθνή εμπειρία σε μεγάλα έργα υποδομής, όπως η διώρυγα του Παναμά και γέφυρες σε Ιαπωνία και Τουρκία, γεγονός που εγγυάται την τεχνική αρτιότητα του εγχειρήματος.
Η έγκριση που δόθηκε την Τετάρτη ανοίγει τον δρόμο για τις προκαταρκτικές εργασίες, οι οποίες περιλαμβάνουν γεωλογικές και αρχαιολογικές έρευνες, καθώς και τις απαραίτητες απαλλοτριώσεις γης. Ωστόσο, για να τεθεί σε πλήρη ισχύ η απόφαση του CIPESS, απαιτείται ακόμη η επικύρωση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, μια διαδικασία που αναμένεται να διαρκέσει μερικές εβδομάδες.
Η Webuild εκτιμά ότι η κατασκευή της γέφυρας θα δημιουργήσει πάνω από 100.000 θέσεις εργασίας, δίνοντας μια σημαντική ώθηση στην τοπική και εθνική οικονομία. Θα καταφέρει αυτό το mega-project να γεφυρώσει τις αντιθέσεις και να ενώσει την Ιταλία;