Τετάρτη: Παραλύει η χώρα ενάντια στη φρίκη του 13ωρου

Έρχεται «τσουνάμι» απεργιών: Όλη η Ελλάδα στους δρόμους την Τετάρτη!

Πολιτική
Δημοσιεύθηκε  · 7 λεπτά ανάγνωση

Σε 24ωρη πανελλαδική απεργία κατεβαίνουν την Τετάρτη οι εργαζόμενοι σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Αιτία είναι το νέο εργασιακό νομοσχέδιο που επιτρέπει έως και 13 ώρες εργασίας ημερησίως.

Ηδη από την εποχή του νόμου Χατζηδάκη (ν.4808/2021), η κυβέρνηση δείχνει την πρόθεσή της για περαιτέρω απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων. Οι εργαζόμενοι ζητούν την απόσυρση των διατάξεων για το 13ωρο και την κατάτμηση του χρόνου ανάπαυσης, την εφαρμογή της 37,5ωρης εβδομαδιαίας απασχόλησης και την επαναφορά των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων όπως πριν από την ΠΥΣ 6/2012.

Συνδικαλιστές υπογραμμίζουν ότι η κυβέρνηση μετατρέπει τον χρόνο εργασίας σε εμπόρευμα, θέτοντας τους εργαζόμενους σε διαρκή ομηρία. Η ρητορική του υπουργείου Εργασίας περί «εκσυγχρονισμού» προκαλεί οργή στα σωματεία, που κάνουν λόγο για «νομιμοποίηση της 13ωρης εργασίας» και «εργασιακό Μεσαίωνα».

ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ και ΠΑΜΕ διεκδικούν την απόσυρση του νομοσχεδίου, τη μείωση του χρόνου εργασίας, την αύξηση των μισθών, την αποκατάσταση των συλλογικών συμβάσεων και την αντιμετώπιση της ακρίβειας και της στεγαστικής κρίσης.

Απεργιακές αποφάσεις έχουν λάβει οι εργαζόμενοι σε τράπεζες, τουρισμό και εμπορικά καταστήματα. Η ΓΣΕΕ παρέχει δικαίωμα απεργίας σε όλους τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα. Στην κινητοποίηση συμμετέχει το προσωπικό των δημοσίων νοσοκομείων, του ΕΚΑΒ, οι καθηγητές, οι δάσκαλοι, οι νηπιαγωγοί και οι δικαστικοί υπάλληλοι. Η ΟΙΕΛΕ κάλεσε σε απεργία τους εκπαιδευτικούς ιδιωτικών σχολείων, φροντιστηρίων και κέντρων ξένων γλωσσών. Θα απεργήσουν επίσης οι εργαζόμενοι στα υπουργεία, την ΑΑΔΕ, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα ασφαλιστικά ταμεία και τις πολεοδομίες.

Σε απεργία προχωρούν οι σιδηροδρομικοί και οι ναυτικοί, με τα πλοία να παραμένουν δεμένα στα λιμάνια και τα τρένα ακινητοποιημένα. Δικαστική απόφαση απαγόρευσε την απεργία στους Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας, επομένως οι πτήσεις θα πραγματοποιηθούν κανονικά. Στις συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας θα συμμετάσχουν και οι συνταξιουχικές οργανώσεις.

Μεγάλη αναμένεται η συμμετοχή στην απεργιακή διαδήλωση στην Αθήνα και σε άλλες μεγάλες πόλεις. Με εντολή της ΕΛΑΣ, θα κλείσουν οι σταθμοί του μετρό στο Σύνταγμα και στο Πανεπιστήμιο έως την ολοκλήρωση της διαδήλωσης.

«Η ΓΣΕΕ καλεί όλους τους εργαζόμενους να συμμετάσχουν μαζικά και δυναμικά στην 24ωρη Πανελλαδική Απεργία την προσεχή Τετάρτη 1η Οκτωβρίου», αναφέρει σχετική ανακοίνωση. «Οι εργαζόμενοι μαζί με τους ανέργους, τους συνταξιούχους, τις νέες και τους νέους πρέπει να στείλουμε ισχυρό μήνυμα αντίδρασης στις αντεργατικές πολιτικές που υποβαθμίζουν τις ζωές μας, απορυθμίζοντας ακόμη περισσότερο την αγορά εργασίας».

«Πρέπει να στείλουμε ξεκάθαρο μήνυμα στην Κυβέρνηση ότι με το εργασιακό της νομοσχέδιο διαλύει ό,τι έχει απομείνει από τα εργασιακά μας δικαιώματα», τονίζεται. «Τα αιτήματά μας είναι σαφή και αδιαπραγμάτευτα. Απόσυρση της δέσμης μέτρων για την διευθέτηση του χρόνου εργασίας που αποτελεί δώρο σε συγκεκριμένα εργοδοτικά συμφέροντα. Λέμε όχι στο 13ώρο. Η εξάντληση δεν είναι ανάπτυξη, η ανθρώπινη αντοχή έχει όρια. Λέμε όχι στην κατάτμηση του χρόνου αναψυχής. Μείωση του εργασιακού ωραρίου τώρα! Η 37.5ωρη εβδομαδιαία εργασία είναι κοινωνικά δίκαιη και με θετικά αποτελέσματα όπου έχει εφαρμοστεί στην πράξη. Πλήρης επαναφορά των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων. Είναι προϋπόθεση για πραγματική δημοκρατία στην εργασία, είναι ο μόνος δρόμος για καλύτερες αμοιβές και ποιοτικές εργασιακές συνθήκες».

Το κεντρικό συλλαλητήριο στην Αθήνα θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη στις 11:00 π.μ. στην πλατεία Κλαυθμώνος, ενώ ανάλογα Συλλαλητήρια θα γίνουν σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας. «Την Τετάρτη δεν εργαζόμαστε ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ, δεν σιωπούμε ΔΙΑΔΗΛΩΝΟΥΜΕ, δεν υποχωρούμε ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ, ο χρόνος εργασίας δεν είναι εμπόρευμα είναι η ζωή μας».

Η Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. αποφάσισε επίσης την κήρυξη 24ωρης Πανελλαδικής Απεργίας για την 1η Οκτωβρίου 2025, τονίζοντας ότι η απεργιακή κινητοποίηση συνδέεται με την κυβερνητική επιλογή για παραπέρα στήριξη της έντασης της εκμετάλλευσης των εργαζομένων, με το νομοσχέδιο για το 13ωρο, τους χαμηλούς μισθούς  και την επιβολή «σιγής νεκροταφείου» στους χώρους δουλειάς. «Παραμένουν κυρίαρχα τα αιτήματά μας για την επαναφορά του 13ου και του 14ου μισθού, ουσιαστικές  αυξήσεις στις αποδοχές μας και Συλλογικές Συμβάσεις και στο Δημόσιο,  προκειμένου να ζούμε με αξιοπρέπεια».

«Τα μέτρα της Κυβέρνησης που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ αποτελούν έναν ακόμα εμπαιγμό για τους χιλιάδες εργαζομένους στο Δημόσιο για τους οποίους καμιά αύξηση δεν ανακοινώθηκε πέραν της μείωσης κατά 2%, του φορολογικού συντελεστή, δηλ. 100-200€ τον χρόνο». Η ΑΔΕΔΥ καλεί σε απεργία και διεκδικεί να «ΠΑΕΙ ΣΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟ 13ΩΡΟ» και να μην γίνουν οι εργαζόμενοι «ΔΟΥΛΟΙ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ», διεκδικώντας «7ΩΡΟ – 5ΗΜΕΡΟ – 35ΩΡΟ ΜΕ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΜΙΣΘΟΥΣ».

Σύμφωνα με την ΑΔΕΔΥ, η κυβέρνηση της ΝΔ φέρνει στη Βουλή ένα «βάρβαρο αντεργατικό νομοσχέδιο», το οποίο δεν είναι τίποτα άλλο παρά «μια ωμή απαίτηση της εργοδοσίας, που μετατρέπει τους εργαζόμενους σε σύγχρονους σκλάβους για να αυξάνουν τα κέρδη των λίγων». Η ΑΔΕΔΥ τονίζει πως «Δε θα το επιτρέψουμε! Το νομοσχέδιο αυτό θα πάει στα σκουπίδια», υπογραμμίζοντας πως η εργοδοσία αποκτά το «δικαίωμα» να κρατάει τον εργαζόμενο μέχρι και 13 ώρες την ημέρα, να τον απασχολεί ακόμα και με συμβάσεις 2 ημερών, να κομματιάζει την άδεια του καλοκαιριού, να τον μετακινεί σε διαφορετικά ωράρια ανάλογα με τις ανάγκες του «businessplan» της εταιρείας. «Με ένα SMS θα προσλαμβάνει και θα απολύει. Αυτός είναι ο «εκσυγχρονισμός» που μας τάζουν: δουλειά-λάστιχο, χωρίς δικαιώματα, χωρίς ελεύθερο χρόνο, χωρίς ζωή για εμάς και τις οικογένειες μας».

Στον 21ο αιώνα, η κυβέρνηση παρουσιάζει ως «σύγχρονο» τα «σακατεμένα κορμιά των εργατών και των εργατριών στα εργοτάξια και τα εργοστάσια, τους εργαζόμενους στα αεροδρόμια και στα ξενοδοχεία που ξεζουμίζονται για τα κέρδη των εργοδοτών, τα τσακισμένα κορμιά των καμαριέρων και των καθαριστριών, τα ατελείωτα χιλιόμετρα των εργαζόμενων στον επισιτισμό, τα εξαντλητικά ωράρια των οδηγών που αυξάνουν τα ατυχήματα στις μεταφορές». Σύμφωνα με την ΑΔΕΔΥ, «Οι 13 ώρες δουλειάς την ημέρα πολλαπλασιάζουν τα εργατικά ατυχήματα, τις επαγγελματικές ασθένειες, οδηγούν σε κατάρρευση της υγείας και της ψυχικής ισορροπίας. Αυτή είναι η σύγχρονη δουλεία για όλες και όλους, σε όλους τους κλάδους, που παλεύουν με τα απάνθρωπα ωράρια και τα χαμηλά μεροκάματα για να επιβιώσουν».

«Είμαστε άνθρωποι, δεν είμαστε μηχανές!», τονίζει η ΑΔΕΔΥ. «Κυβέρνηση και εργοδοσία έχουν το θράσος να μας λένε ότι “προοδευτικό” είναι να μη βλέπουμε τις οικογένειες μας, τα παιδιά μας. Να δουλεύουμε 13ώρες, να κοιμόμαστε 8 ώρες και μέσα σε 3 ώρες να κάνουμε τα πάντα… εκτός αν θέλουν να μας κόψουν και τον ύπνο!!! Να μην έχουμε δικαίωμα στον αθλητισμό, τον πολιτισμό, τον ελεύθερο χρόνο. Μας κλέβουν τις οικογενειακές στιγμές, θέλουν να μας μετατρέψουν σε γονείς της μιας ημέρας. Ντροπή τους!».

Η ΑΔΕΔΥ αναφέρει ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να πείσει ότι όλα αυτά είναι «επιλογές» του εργαζόμενου. «Στην πραγματικότητα είναι εκβιασμός: ή θα δεχτείς να δουλεύεις ασταμάτητα ή θα απολυθείς. Ή θα δουλεύεις από το πρωί ως το βράδυ ή δε θα μπορείς να επιβιώσεις». ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ και ΝΔ κατάργησαν το 8ωρο για την πλουτοκρατία.

Όσον αφορά τις μεταφορές, τα λεωφορεία θα ακινητοποιηθούν στις 9 το βράδυ ενώ το μετρό και το τραμ θα σταματήσουν τα δρομολόγια τους στις 5 το απόγευμα. Στη Γραμμή 1 του μετρό, οι τελευταίοι συρμοί θα αναχωρήσουν στις 16:50 από Πειραιά και στις 17:07 από Κηφισιά. Στις Γραμμές 2 και 3, οι τελευταίοι συρμοί θα αναχωρήσουν στις 17:00. Στη Γραμμή 7 του Τραμ, ο πρώτος συρμός θα αναχωρήσει από Ασκληπιείο Βούλας στις 09:31 και ο τελευταίος στις 15:19. Αντίστοιχα, ο πρώτος συρμός θα αναχωρήσει από Αγία Τριάδα στις 09:54 και ο τελευταίος στις 15:43. Στη Γραμμή 6 του Τραμ, ο πρώτος συρμός θα αναχωρήσει από Πικροδάφνη στις 09:15 και ο τελευταίος στις 15:24 και αντίστοιχα, ο πρώτος συρμός θα αναχωρήσει από Σύνταγμα στις 10:05 και ο τελευταίος στις 16:14. Ακυρώσεις θα υπάρξουν στα δρομολόγια του προαστιακού τρένου.