Επανάσταση στις Μεταφορές: Τεχνητή Νοημοσύνη και Νέες Τεχνολογίες στην Αθήνα!
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κώστας Κυρανάκης, ανακοίνωσε στην ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή έρευνας και τεχνολογίας την άμεση αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης για τη βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών.
Συγκεκριμένα, τίθεται σε εφαρμογή ένα νέο σύστημα που καταγράφει με ακρίβεια τα δρομολόγια του μετρό, παρέχοντας αυτοματοποιημένες αναφορές για τις χρονοσυχνότητες, την πυκνότητα των δρομολογίων και τον συνωστισμό στις αποβάθρες. Όπως δήλωσε ο κ. Κυρανάκης, "Αυτό θα μας βοηθήσει να έχουμε πραγματικά δεδομένα για να μπορούμε να βλέπουμε ποιες είναι οι στιγμές, μέσα στην εβδομάδα, οι οποίες έχουν τη μεγαλύτερη πίεση, για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό και πώς μπορεί η αναδρομολόγηση των συρμών του μετρό να εξυπηρετήσουν καλύτερα το κοινό".
Παράλληλα, ένα νέο σύστημα με κάμερες και τεχνητή νοημοσύνη θα εντοπίζει τα "διπλοπεράσματα" στα ακυρωτικά μηχανήματα, σηματοδοτώντας τις παραβάσεις. "Αν το σύνολο των επιβατών πληρώνουν κανονικά το εισιτήριό τους, υπάρχουν περισσότεροι διαθέσιμοι πόροι ώστε να αυξηθούν οι συρμοί και η ποιότητα και η συχνότητα να είναι καλύτερες", τόνισε ο υπουργός, επισημαίνοντας την αύξηση κατά ένα εκατομμύριο ευρώ στις εισπράξεις στην Αθήνα, μετά την τεχνολογική αναβάθμιση για την πληρωμή εισιτηρίου με κάρτα. Οι έλεγχοι έχουν ενταθεί, με 4.981.000 ελέγχους μέχρι τον Οκτώβριο του 2023, έναντι 1.020.000 το 2021.
Στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε ότι μέχρι τον Μάρτιο του 2026 θα κυκλοφορήσουν 1.075 νέα λεωφορεία στην Αθήνα, ένα τρίτο εκ των οποίων θα είναι ηλεκτρικά, άλλο ένα τρίτο θα κινούνται με φυσικό αέριο και το υπόλοιπο με φιλοπεριβαλλοντική τεχνολογία diesel. Στη Θεσσαλονίκη, η βελτίωση είναι ήδη εμφανής με την αύξηση του στόλου και των δρομολογίων.
Επιπλέον, κάμερες τοποθετημένες στο εμπρόσθιο μέρος των λεωφορείων, σε συνδυασμό με ειδικούς αλγόριθμους, θα εντοπίζουν παραβάσεις στις λεωφορειολωρίδες, βελτιώνοντας τον χρόνο άφιξης και εκτέλεσης των δρομολογίων. Το σύστημα έχει ήδη εφαρμοστεί σε 15 γραμμές και οι πρώτες κλήσεις θα αποσταλούν μέσω του gov.gr τον επόμενο μήνα. Το δίκτυο θα επεκταθεί με 600 κάμερες στις λεωφορειολωρίδες, κοινοποιώντας άμεσα τις παραβάσεις στους οδηγούς.
Τέλος, από τον περασμένο μήνα λειτουργεί η εφαρμογή report.oasa.gr, μέσω της οποίας οι πολίτες μπορούν να αναφέρουν προβλήματα σε στάσεις, οχήματα, συμπεριφορές οδηγών και καθυστερήσεις. Έχουν ήδη συγκεντρωθεί πάνω από 3.000 καταγγελίες, με το 70% να έχει απαντηθεί. Οι αναφορές αφορούν κυρίως τα λεωφορεία (78%), ενώ ακολουθούν το μετρό (7%), τα τρόλεϊ (7%), ο ηλεκτρικός (5%), το τραμ (2%) και οι υπόλοιπες υπηρεσίες του ΟΑΣΑ (1%).