Χριστούγεννα 2025: Ανοιχτά σήμερα τα καταστήματα – Συγκρατημένη αισιοδοξία στην αγορά

Εορταστικό ωράριο: Ανοιχτά μαγαζιά και Κυριακές – Τι αλλάζει στην αγορά

Επιχειρήσεις
Δημοσιεύθηκε  · 5 λεπτά ανάγνωση

Με το εορταστικό ωράριο σε ισχύ από τα μέσα της εβδομάδας, η αγορά μπαίνει σε χριστουγεννιάτικους ρυθμούς. Τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά και τις τρεις Κυριακές πριν από την Πρωτοχρονιά, προσφέροντας στους καταναλωτές περισσότερες ημέρες και ώρες για να κάνουν τα ψώνια τους.

Σήμερα, Κυριακή 14 Δεκεμβρίου, τα εμπορικά καταστήματα θα είναι ανοιχτά στο πλαίσιο του εορταστικού ωραρίου, περίπου από τις 11:00 π.μ. έως τις 16:00. Ωστόσο, ενδέχεται να υπάρξουν διαφοροποιήσεις ανάλογα με το κατάστημα, με τα πολυκαταστήματα ή τις αλυσίδες καταστημάτων να παραμένουν ανοιχτά έως τις 20:00.

Οι έμποροι ελπίζουν ότι το διευρυμένο ωράριο θα δώσει μια «ανάσα» στον τζίρο της περιόδου, η οποία φέτος φαίνεται να συνοδεύεται από μια πρώτη, συγκρατημένη αλλαγή στο κλίμα. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025, το κλίμα δείχνει να αλλάζει, έστω και διστακτικά.

Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Θάνος Μαύρος, εταίρος της EY Ελλάδος και επικεφαλής του Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεμπορίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, «μετά από πέντε χρόνια έντονης οικονομικής αβεβαιότητας, βλέπουμε τα πρώτα δειλά σημάδια ανάκαμψης της αισιοδοξίας και εκτόνωσης της πίεσης στην κατανάλωση».

Η έρευνα αποκαλύπτει ότι φέτος περισσότεροι καταναλωτές πιστεύουν ότι η οικονομική τους κατάσταση θα βελτιωθεί μέσα στους επόμενους μήνες, ενώ το ποσοστό εκείνων που σκοπεύουν να μειώσουν τα χριστουγεννιάτικα έξοδα μειώνεται αισθητά σε σχέση με πέρυσι. Αντίθετα, αυξάνεται — από 4% σε 13% — το ποσοστό όσων σχεδιάζουν να ξοδέψουν περισσότερα, με τη νεότερη γενιά να πρωτοστατεί σε αυτήν την τάση.

Παρά τη βελτιωμένη διάθεση, η εμπιστοσύνη παραμένει ο μεγάλος «πονοκέφαλος» της αγοράς. «Οι καταναλωτές αναζητούν διαφάνεια και ξεκάθαρες πρακτικές. Θέλουν να ξέρουν τι αγοράζουν, πώς παράγεται και αν η τιμή είναι πραγματικά αυτή που πρέπει», τονίζει ο κ. Μαύρος, υπογραμμίζοντας ότι αυτές οι στάσεις είναι ιδιαίτερα εμφανείς σε περιόδους προσφορών.

Συγκεκριμένα, ο κ. Μαύρος δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Μετά από πέντε χρόνια έντονης οικονομικής αβεβαιότητας των νοικοκυριών, η εφετινή έρευνα, EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025, για τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, καταγράφει τα πρώτα δειλά σημάδια ανάκαμψης της αισιοδοξίας, υποχώρησης των ανησυχιών και εκτόνωσης της πίεσης στην κατανάλωση».

Το αυξημένο κόστος ζωής και τα προσωπικά οικονομικά εξακολουθούν να απασχολούν έντονα τους καταναλωτές (64% και 56%, αντίστοιχα). Ωστόσο, για πρώτη φορά φέτος, το ποσοστό των καταναλωτών που εκτιμούν ότι η οικονομική τους κατάσταση θα βελτιωθεί κατά το επόμενο δωδεκάμηνο (27%, από 22% πέρυσι) ξεπερνά το ποσοστό όσων πιστεύουν ότι θα χειροτερέψει (25%, από 29%).

Αυτή η αλλαγή στο κλίμα αποτυπώνεται, έστω και αμυδρά, και στη διάθεση των καταναλωτών να ξοδέψουν κατά την εορταστική περίοδο. Ενώ πέρυσι πάνω από ένας στους τρεις (36%) δήλωνε ότι σκοπεύει να ξοδέψει λιγότερα για τις αγορές του, φέτος το ποσοστό αυτό μειώθηκε σε λιγότερο από έναν στους τέσσερις (24%). Αντίθετα, το 13%, από μόλις 4% πέρυσι, σχεδιάζει να δαπανήσει περισσότερα, ποσοστό που φτάνει το 26% για τους νέους 18-29 ετών. Φαίνεται ότι αυτά τα Χριστούγεννα οι Έλληνες καταναλωτές θα ξοδέψουν κυρίως σε τρόφιμα και ποτά (61%) και σε ρούχα και αξεσουάρ (58%), ενώ χαμηλότερη προτεραιότητα (35%) φαίνεται να έχουν οι εμπειρίες, όπως το φαγητό έξω, οι συναυλίες, καθώς και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς. Πάνω από τους μισούς συμμετέχοντες (53%), ιδιαίτερα από τις μεγαλύτερες ηλικίες, δήλωσαν ότι σκοπεύουν να περάσουν τις γιορτές στο σπίτι με την οικογένεια ή με φίλους, ενώ το 41% ανέφερε ότι θα αγοράσει δώρα για τα αγαπημένα τους πρόσωπα.

Για να εμπεδωθεί και να τονωθεί αυτή η συγκρατημένη αισιοδοξία των καταναλωτών και να επανέλθει η αγορά σε σταθερό ρυθμό ανάπτυξης, οι επιχειρήσεις πρέπει να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη. Αυτή η ανάγκη διατρέχει όλα τα ευρήματα της έρευνας. Οι καταναλωτές αναζητούν πληροφορίες σχετικά με την προέλευση των προϊόντων, τις συνθήκες παραγωγής τους και τις πρώτες και βοηθητικές ύλες που χρησιμοποιούνται. Ένα μικρό, αλλά σημαντικό, ποσοστό των καταναλωτών δηλώνει επίσης ότι επιλέγει το προϊόν που αγοράζει με βάση κριτήρια όπως οι αξίες της επιχείρησης, ο βιώσιμος ή ηθικός τρόπος παραγωγής ή καλλιέργειας και η βιώσιμη συσκευασία, ενώ σχεδόν ένας στους δέκα αναφέρει ότι θα άλλαζε προϊόν που αγοράζει, επειδή η μάρκα που προτιμά δεν συμβαδίζει πλέον με τις αξίες του. Ειδικότερα, οι καταναλωτές της Gen Z είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι και δίνουν μεγάλη σημασία στην ευθυγράμμιση των αξιών της μάρκας που αγοράζουν με τον δικό τους αξιακό κώδικα. Παράλληλα, οκτώ στους δέκα (79%) αντιλαμβάνονται την πρακτική της πώλησης μικρότερων συσκευασιών στην ίδια ή υψηλότερη τιμή, χωρίς σαφή ενημέρωση – το φαινόμενο του shrinkflation. Οι καταναλωτές φαίνεται επίσης να έχουν πιο περιορισμένη εμπιστοσύνη σε εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που αφορούν ευαίσθητα και προσωπικά δεδομένα, ιδιαίτερα οικονομικής φύσης. Τέλος, ειδικότερα κατά την περίοδο των μεγάλων εκπτωτικών γεγονότων, όπως η Black Friday και η Cyber Monday, οι καταναλωτές είναι επιφυλακτικοί σχετικά με το αν οι εκπτώσεις ή οι προσφορές που παρουσιάζονται είναι πραγματικές (45%).

Επομένως, οι επιχειρήσεις πρέπει να θέσουν την εμπιστοσύνη στο επίκεντρο της στρατηγικής τους. Η εμπιστοσύνη χτίζεται με συνέπεια, διαφάνεια και πραγματικό σεβασμό στον πελάτη, με υπεύθυνες πρακτικές τιμολόγησης, με ειλικρινή επικοινωνία και με υψηλής ποιότητας εξυπηρέτηση. Επίσης, χτίζεται μέσα από επενδύσεις στην τεχνολογία και την ασφάλεια δεδομένων και, φυσικά, ενισχύεται από τη σταθερή παροχή αξίας – οικονομικής, λειτουργικής και συναισθηματικής.

Σημειώνεται ότι το ωράριο είναι προτεινόμενο και προαιρετικό και κάθε επιχείρηση μπορεί να αποφασίσει εντός του νόμιμου πλαισίου (καθημερινές έως 21:00, Κυριακές 11:00-20:00).

Στις 25 και 26 Δεκεμβρίου, καθώς και την 1η Ιανουαρίου, τα καταστήματα θα παραμείνουν κλειστά.