BOAK: Ξεκινά η αναβάθμιση Χανιά-Ηράκλειο και η σύνδεση με Κίσσαμο!
Είναι θέμα χρόνου η έναρξη των εργασιών για το κρίσιμο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) που συνδέει τα Χανιά με το Ηράκλειο. Σύμφωνα με πηγές κοντά στο έργο, οι εκατοντάδες μελέτες εφαρμογής προχωρούν με ταχείς ρυθμούς, δημιουργώντας αισιοδοξία για την έναρξη των εργασιών μέσα στους επόμενους μήνες.
Στόχος είναι έως το 2026 να έχουν ενεργοποιηθεί όλα τα εργοτάξια κατά μήκος του τμήματος, δίνοντας το έναυσμα για την εκκίνηση των εργασιών από τις μπουλντόζες. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο, έχει ήδη ξεκινήσει τη στελέχωση των εργοταξίων. Επιπλέον, με την ολοκλήρωση του έργου Πατρών-Πύργου, όπου η εταιρεία είχε αναλάβει το τμήμα Γαστούνης-Πύργος, στελεχιακό δυναμικό μετακινείται στην Κρήτη για να συνδράμει.
Ανάλογη κινητικότητα αναμένεται και με την ολοκλήρωση του βόρειου τμήματος του Ε65, Καλαμπάκα-Εγνατία, το καλοκαίρι, με στελέχη και εργατοτεχνικό προσωπικό να εντάσσονται στο δυναμικό του έργου στην Κρήτη.
Παράλληλα, στην Κρήτη μεταφέρονται δεκάδες μηχανήματα έργου, απαραίτητα για τις χωματουργικές εργασίες και τη διάνοιξη σηράγγων, καθώς το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο περιλαμβάνει αρκετές νέες σήραγγες.
Επιπλέον, το τμήμα του ΒΟΑΚ που συνδέει τα Χανιά με την Κίσσαμο βρίσκεται επίσης σε φάση εκκίνησης, καθώς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενέκρινε την περιβαλλοντική μελέτη. Η έγκριση αυτή είναι ουσιαστικής σημασίας καθώς το συγκεκριμένο τμήμα αποτελεί προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Με την έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης από το ΥΠΕΝ, το τμήμα μήκους 30,4 χλμ. θα ενταχθεί στην σύμβαση παραχώρησης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για το κύριο τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά-Ηράκλειο. Η τοπική κοινωνία και οι φορείς είχαν ζητήσει την υλοποίηση αυτού του έργου.
Το κόστος του έργου κυμαίνεται μεταξύ 200 και 250 εκατομμυρίων ευρώ, ένα ποσό που αναμένεται να οριστικοποιηθεί μετά τις οριστικές μελέτες.
Η αναγκαιότητα υλοποίησης της σύνδεσης Κισσάμου-Χανίων προκύπτει από τα προβλήματα κορεσμού που παρουσιάζει ο υπάρχων δρόμος, ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, επηρεάζοντας την κυκλοφορία, την οδική ασφάλεια και προκαλώντας σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις λόγω αυξημένων εκπομπών καυσαερίων.
Ο νέος ΒΟΑΚ θα εξασφαλίσει βέλτιστη πρόσβαση σε λιμάνια, αεροδρόμια, τουριστικές και βιομηχανικές υποδομές της Κρήτης, με προβλεπόμενη μέση ταχύτητα 89 χλμ/ώρα.
Η χάραξη του νέου αυτοκινητόδρομου είτε συμπίπτει, είτε κινείται παράλληλα με τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ, ενώ ένα τμήμα χωροθετείται εκτός αυτού. Περίπου το 69% του νέου άξονα ενσωματώνει τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ, ενώ το υπόλοιπο 31% κατασκευάζεται ανεξάρτητα. Κατά τη διάρκεια των εργασιών θα απαιτηθούν μέτρα αποκατάστασης της κυκλοφορίας στον υφιστάμενο ΒΟΑΚ.
Συνολικά, το κόστος του ΒΟΑΚ, συμπεριλαμβανομένου του τμήματος Χανιά-Κισσάμου, ανέρχεται σε 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο κοστολογείται περίπου στα 1,75 δισεκατομμύρια ευρώ, το Χανιά-Κίσσαμος έως 250 εκατομμύρια ευρώ, το Χερσόνησος-Νεάπολη 350 εκατομμύρια ευρώ και το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος 180 εκατομμύρια ευρώ.
Η επένδυση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα φτάσει τα 219,3 εκατομμύρια ευρώ και συνολικά τα 243,5 εκατομμύρια ευρώ. Η συνεισφορά του δημοσίου ανέρχεται σε 99 εκατομμύρια ευρώ και συνολικά σε 693 εκατομμύρια ευρώ. Το δανειακό κεφάλαιο, συμπεριλαμβανομένου του νέου τμήματος, θα αγγίξει τα 1,07 δισεκατομμύρια ευρώ.