Αθήνα: Πράσινο φως για 7 νέες λεωφορειακές γραμμές – Τι αλλάζει;
Ένα σημαντικό βήμα για τη δημιουργία δημοτικής συγκοινωνίας στην Αθήνα έγινε στο χθεσινό δημοτικό συμβούλιο. Το σώμα ενέκρινε τη συγκοινωνιακή μελέτη που προτείνει τη δημιουργία 7 λεωφορειακών γραμμών δημοτικής συγκοινωνίας, συνολικού μήκους 72,57 χιλιομέτρων, με 291 στάσεις. Σύμφωνα με τη δημοτική αρχή, η απόφαση αυτή αποτελεί «ένα ακόμη αποφασιστικό βήμα προς μια πόλη πιο ανθρώπινη, προσβάσιμη και βιώσιμη».
Το προτεινόμενο δίκτυο προβλέπει την παρουσία της δημοτικής συγκοινωνίας και στις 7 δημοτικές κοινότητες της Αθήνας. Θα αποτελείται από 7 «κυκλικές» διαδρομές, οι οποίες θα λειτουργούν συμπληρωματικά με το δίκτυο του ΟΑΣΑ και τα σταθερά μέσα συγκοινωνίας (ΗΣΑΠ, Μετρό).
Μετά το δημοτικό συμβούλιο, η προκαταρκτική μελέτη θα πρέπει να εγκριθεί από τον ΟΑΣΑ και το υπουργείο Μεταφορών. Η αντιδήμαρχος Αστικής Αναζωογόνησης και Ανθεκτικότητας, Μάρω Ευαγγελίδου, εκτιμά ότι αυτό είναι εφικτό να γίνει ακόμη και πριν από το τέλος του 2025. Ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, ανέφερε ότι έχει υπάρξει ένα πρώτο «οκ» από το αρμόδιο υπουργείο, και ότι έχουν γίνει συζητήσεις με τον ΟΑΣΑ. Επίσης, ενημέρωσε ότι η αρχική πρόταση του δήμου περιελάμβανε 9 γραμμές.
Το σχέδιο είναι πιθανό να δεχθεί επιπλέον διορθώσεις, οι οποίες θα αποτυπωθούν στην οριστική μελέτη. Ο Δήμος Αθηναίων διαβεβαιώνει ότι θα κινηθεί «σε απόλυτη συνεργασία με τον ΟΑΣΑ». Στόχος, σύμφωνα με τον κ. Δούκα, είναι η λειτουργία των 7 γραμμών της δημοτικής συγκοινωνίας να ξεκινήσει ανάμεσα στα τέλη του 2026 και τις αρχές του 2027. Όσον αφορά τη χρηματοδότηση, ο δήμαρχος Αθηναίων τόνισε ότι θα διεκδικήσει πόρους από το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο.
Ένα ερώτημα που προκύπτει είναι αν θα απαιτείται η έκδοση εισιτηρίου. Σύμφωνα με την κ. Ευαγγελίδου, ο στόχος είναι οι μετακινήσεις να είναι δωρεάν. Ο Δήμος Αθηναίων θα επιδιώξει να αξιοποιήσει τις υπάρχουσες στάσεις του ΟΑΣΑ. Η χωροθέτηση των αμαξοστασίων και το ποιος θα είναι υπεύθυνος για τις νέες γραμμές (ο Δήμος ή ένας νέος δημοτικός φορέας) θα καθοριστούν στην οριστική μελέτη. Αυτό που είναι βέβαιο, σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν στη συνεδρίαση, είναι ότι θα καταργηθούν θέσεις στάθμευσης.
Η προκαταρκτική μελέτη εγκρίθηκε ομόφωνα από τις παρατάξεις «Αθήνα Τώρα» και «Ανοιχτή Πόλη», ενώ οι παρατάξεις «Αθήνα Ψηλά», «Λαϊκή Συσπείρωση» και «Ανατρεπτική Συμμαχία» απείχαν. Ο πρώην δήμαρχος, Κώστας Μπακογιάννης, δήλωσε ότι η προσπάθεια είναι «αξιέπαινη και συμφωνούμε επί της αρχής, αλλά είναι πολλά που μένουν αναπάντητα». Ο σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης», Χάρης Βουρδουμπάς, κατηγόρησε το σχέδιο της δημοτικής αρχής για «προχειρότητα, ανεξαρτήτως προθέσεων».
Ο κ. Δούκας απάντησε ότι «από κάπου πρέπει πάντα να ξεκινάμε», τονίζοντας ότι η πρόταση θα συμβάλει σημαντικά στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της πόλης. «Σχεδιάστηκε για να κάνει τη ζωή των Αθηναίων πιο απλή και να μειώσει την εξάρτηση από το Ι.Χ. Δημιουργούμε ένα σύγχρονο, φιλικό και συμπληρωματικό σύστημα μετακινήσεων, το οποίο αφορά κάθε Αθηναίο πολίτη. Θέλουμε να συνδέσουμε όλες τις γειτονιές της πόλης», συμπλήρωσε ο δήμαρχος Αθηναίων.
Η κ. Ευαγγελίδου πρόσθεσε ότι «οι γραμμές συμπληρώνουν το υπάρχον ακτινωτό δίκτυο με κυκλικές διαδρομές και υπηρετούν τη βιώσιμη κινητικότητα και το όραμά μας για “Ανοιχτές Γειτονιές των 15 λεπτών”».