«Είναι όλη μου η ζωή» τα 33 χρόνια πίσω από το τιμόνι των τρόλεϊ

Αποκάλυψη: Τι αλλάζει στα τρόλεϊ της Αθήνας και γιατί αντιδρούν οι οδηγοί

Ταξίδια
Δημοσιεύθηκε  · 4 λεπτά ανάγνωση

«Τα αγαπώ, γιατί είναι ένα εξαιρετικό μέσο συγκοινωνίας, δεν παράγουν θόρυβο, ούτε ρύπους» και «οι τουρίστες τα χαζεύουν», τονίζει ο Μανώλης Τρακάκης, οδηγός των ΟΣΥ με πολυετή εμπειρία, για τα τρόλεϊ.

Ο Μανώλης Τρακάκης εξομολογείται: «Σας μιλάω ειλικρινά. Θα στενοχωρηθώ πολύ εάν σε ενάμιση χρόνο που βγαίνω στη σύνταξη δεν υπάρχουν πλέον τρόλεϊ. Τα αγαπώ, γι’ αυτό δεν έφυγα ποτέ από το πόστο μου, είναι η δουλειά μου, είναι όλη μου η ζωή».

Ο οδηγός, που αυτοαποκαλείται «εκ των παλαιοτέρων», περιγράφει στην «Κ» τη θλίψη του για την απόφαση σταδιακής κατάργησης περίπου του 70% του εναέριου δικτύου των τρόλεϊ. Για τον ίδιο, που διασχίζει την Αθήνα πάνω στις γραμμές των τρόλεϊ από τα 25 του χρόνια, αυτή η απόφαση σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής που υπηρετεί με αφοσίωση επί 33 χρόνια. Όπως εξηγεί, «Μπήκα 25 χρόνων και θα φύγω στα 60 μου. Τα αγαπώ, γιατί είναι ένα εξαιρετικό μέσο συγκοινωνίας, δεν παράγουν θόρυβο, ούτε ρύπους, είναι ηλεκτρικά και ενώ έχουν κλείσει 25ετία, ακόμη αντέχουν. Θα χαθεί ένα εξαιρετικό συγκοινωνιακό μέσο». Και προσθέτει: «Οι τουρίστες το βλέπουν και το χαζεύουν».

Ο κ. Τρακάκης υπογραμμίζει ότι «Τα τρόλεϊ λειτουργούν αδιαλείπτως, σε αντίθεση με τα καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία, που αποσύρονται για να φορτίσουν εάν το υπόλοιπο της μπαταρίας τους είναι κάτω από 20%. Αυτό σημαίνει απώλεια δρομολογίων λόγω της αντικατάστασής τους». Αυτή η δήλωση έρχεται σε αντίθεση με το σχέδιο του υπουργείου Μεταφορών, το οποίο προβλέπει την αποξήλωση του μεγαλύτερου μέρους του δικτύου (περίπου 70%) ξεκινώντας από τον Πειραιά και την αντικατάστασή τους με ηλεκτρικά ή συμβατικά λεωφορεία.

Σύμφωνα με το υπουργείο, το εναέριο δίκτυο θα διατηρηθεί σε μεγάλες ευθείες όπως στην Πειραιώς, Πατησίων και Συγγρού, επιτρέποντας την αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων. Σύμφωνα με συγκοινωνιακούς φορείς, πρόκειται για μακροπρόθεσμο σχέδιο με ορίζοντα τριετίας. Την Κυριακή αναμένεται να ξεκινήσει η αποξήλωση του πρώτου τμήματος στον Πειραιά, ώστε το τραμ να φτάσει στο λιμάνι και να λειτουργήσει η τερματική στάση στην Ακτή Ποσειδώνος, έτοιμη από το 2021.

Πηγές με γνώση των αποφάσεων αναφέρουν πως «Σταδιακά θα αποσυρθεί το δίκτυο του Πειραιά, εκτός από τις γραμμές στην Καστέλλα», υπενθυμίζοντας την ιστορική σημασία της γραμμής, καθώς εκεί εγκαινιάστηκε η πρώτη γραμμή τρόλεϊ στην Ελλάδα το 1948.

Από την 1η Δεκεμβρίου, έξι ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν αντικαταστήσει ισάριθμα τρόλεϊ στις γραμμές 16, 17 και 20 του Πειραιά.

Σήμερα, κυκλοφορούν περίπου 130 τρόλεϊ στην Αθήνα, ηλικίας άνω των 20 ετών. Η έλλειψη οδηγών αποτελεί σημαντική πρόκληση, οδηγώντας σε ακυρώσεις δρομολογίων και αναμονή των επιβατών στις στάσεις.

Η έκθεση πεπραγμένων του ΟΑΣΑ για το 2024 δείχνει μείωση του ποσοστού εκτέλεσης δρομολογίων των τρόλεϊ από 80,2% το 2020 σε 68,8% πέρυσι.

«Τα τρόλεϊ μπορούν να λειτουργούν αδιαλείπτως μέχρι και 24 ώρες. Όταν μπαίνουν στο αμαξοστάσιο το βράδυ, γίνεται έλεγχος στα καρβουνάκια και στις κεραίες τους και είναι έτοιμα για την επόμενη ημέρα», εξηγεί ο κ. Τρακάκης, προσθέτοντας: «σε λίγα χρόνια τα ηλεκτρικά λεωφορεία θα χρειαστούν αλλαγή μπαταριών, διαδικασία αρκετά ακριβή».

Ο κ. Τρακάκης συμφωνεί με την αφαίρεση επικίνδυνων τμημάτων του δικτύου. Επισημαίνει όμως την ανάγκη ανανέωσης του στόλου με τρόλεϊ νέας τεχνολογίας IMC (In Μotion Charging): «Αρκεί να γίνει ανανέωση του δικτύου των οχημάτων με την προμήθεια νέας τεχνολογίας IMC. Αυτά μπορούν να πάνε παντού, αφού μπορούν να κινηθούν με κατεβασμένες τις κεραίες για τουλάχιστον 20 χλμ., χωρίς να ακουμπούν στο δίκτυο. Δεν χρειάζεται να αποσυρθούν στα αμαξοστάσια, όπως τα ηλεκτρικά, για να φορτίσουν».

Σύμφωνα με πληροφορίες, σχεδιάζεται η προμήθεια 40 IMC, αλλά θα χρειαστούν χρόνια για να παραδοθούν. Έχουν εγκριθεί 100 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, αλλά ο διαγωνισμός για το νέο στόλο οχημάτων προγραμματίζεται για τα μέσα του 2026.

Συγκοινωνιακοί φορείς υποστηρίζουν ότι «Τα οχήματα αυτά μας δίνουν ευελιξία και αυτονομία», εξηγώντας ότι μπορούν να εξυπηρετήσουν και περιοχές που δεν καλύπτονται σήμερα. Ο ΟΑΣΑ επεξεργάζεται ένα νέο στρατηγικό σχέδιο μεταφορών για την Αττική, που προβλέπει σημαντικές αλλαγές στα δρομολόγια για την επόμενη 20ετία.

Εργαζόμενοι εκφράζουν προβληματισμούς σχετικά με τον επαρκή αριθμό ηλεκτρικών λεωφορείων για την αντικατάσταση των τρόλεϊ και διαφωνούν με την εισαγωγή συμβατικών οχημάτων στις γραμμές αυτές, καταγγέλλοντας την απουσία σαφούς σχεδιασμού για τη σταδιακή κατάργηση των τρόλεϊ.