
Ανάσα για τους καταναλωτές: Έρχονται μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ!
Μειώσεις τιμών σε βασικά προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ θα δουν οι καταναλωτές τις επόμενες ημέρες, φέρνοντας μια μικρή ανακούφιση στο καθημερινό τους καλάθι.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Ανάπτυξης, η διαδικασία ενημέρωσης από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ προχωρά με ταχείς ρυθμούς, και οι σχετικές ανακοινώσεις αναμένονται εντός της ερχόμενης εβδομάδας. Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι κωδικοί των προϊόντων που θα επωφεληθούν θα ξεπεράσουν τους 1000, με τις μειώσεις τιμών να εκτιμώνται μεταξύ 5% και 10%. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Θεοδωρικάκος, «στόχος είναι για βασικά προϊόντα που αφορούν στη διατροφή, τη συντήρηση του σπιτιού και την ατομική υγιεινή, να πέσουν οι τιμές τους πάνω από 5% και όσο γίνεται περισσότερο και για όσο γίνεται μεγαλύτερο χρονικό διάστημα». Επιπλέον, ο υπουργός τονίζει συνεχώς τη σημασία της εφαρμογής του κώδικα δεοντολογίας, διαβεβαιώνοντας ότι οι έλεγχοι από τη ΔΙΜΕΑ – και τα πρόστιμα, όπου απαιτείται – συνεχίζονται κανονικά.
Σημαντικό είναι ότι ήδη στα σούπερ μάρκετ, ο πληθωρισμός υποχώρησε τον Σεπτέμβριο στο 0,6% από 1,6% τον Αύγουστο, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η οποία κατέγραψε περιορισμένη αύξηση τιμών σε κρίσιμα προϊόντα το τελευταίο δωδεκάμηνο. Συγκεκριμένα, η έρευνα διαπιστώνει μείωση κατά 0,76% στις τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ τον Σεπτέμβριο του 2025 σε σχέση με τον Αύγουστο του 2025. Επιπλέον, ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε στο +0,61% τον Σεπτέμβριο του 2025 σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2024, με τάση σταδιακής αποκλιμάκωσης σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τους προηγούμενους 4 μήνες. Συνολικά, το κυλιόμενο 12μηνο (Οκτώβριος 2024-Σεπτέμβριος 2025) κατέγραψε αύξηση +0,76%.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών τον Σεπτέμβριο του 2025 σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2024 εντοπίζονται στις εξής κατηγορίες: Φρέσκα φρούτα και λαχανικά (-5,63%), απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-5,4%), τρόφιμα παντοπωλείου (-5,18%), τροφές και είδη για κατοικίδια (-3,21%), είδη μιας χρήσης, οικιακά είδη (-3,18%). Οι μειώσεις αυτές είναι αποτέλεσμα της ομαλοποίησης της αγοράς και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα. Ειδικότερα, η μείωση στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά προέρχεται κυρίως από την κατηγορία των λαχανικών, η οποία ευνοείται το τελευταίο διάστημα από τις καλές καιρικές συνθήκες, ενώ στα τρόφιμα παντοπωλείου η μείωση οφείλεται στην αποκλιμάκωση της τιμής στο ελαιόλαδο.
Αντίθετα, μεγαλύτερες αυξήσεις τον Σεπτέμβριο του 2025 σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2024 παρατηρήθηκαν στις εξής κατηγορίες: Φρέσκα κρέατα (+10,18%), μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (+9,88%), είδη πρωινού και ροφήματα (+6,06%), γαλακτοκομικά και χυμοί ψυγείου (+4,26%), κατεψυγμένα (+3,82%). Όσον αφορά τις αυξήσεις στα φρέσκα κρέατα, αυτές οφείλονται στις αυξήσεις των διεθνών τιμών στα εισαγόμενα είδη, ιδίως στο μοσχάρι, λόγω της μείωσης του ζωικού κεφαλαίου (σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο μέρος του μοσχαριού και του χοιρινού που καταναλώνεται στην Ελλάδα είναι εισαγόμενο), αλλά και στις ασθένειες ζώων που έπληξαν πολλές περιοχές εκτροφής στην Ελλάδα, κυρίως στα αμνοερίφια. Σύμφωνα με την έρευνα, την εβδομάδα από τις 15 έως τις 21 Αυγούστου 2025, η τιμή παραγωγού του βόειου κρέατος για νεαρό αρσενικό ζώο στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αυξηθεί κατά 35,4% σε σχέση με την ίδια εβδομάδα το 2024 και 23,5% σε σχέση με την αρχή του 2025, με την τάση να παραμένει αυξητική.
Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και του πρωινού και των ροφημάτων, αλλά και των κατεψυγμένων (π.χ. παγωτά, γλυκά). Οι αυξήσεις στις τιμές πρώτων υλών διεθνώς της τελευταίας διετίας για το κακάο, λόγω των κλιματικών συνθηκών, ήταν πολύ υψηλές. Τον Ιούνιο του 2025 καταγράφηκαν τιμές 168,9% υψηλότερες σε σχέση με τον ίδιο μήνα το 2023. Σε σχέση με τον ίδιο μήνα το 2024, οι τιμές είναι σχετικά κοντά, όμως τους προηγούμενους μήνες έφτασαν ακόμα και τα 10.710 δολάρια ανά τόνο. Επιπλέον, οι τιμές δεν έχουν σταθεροποιηθεί ακόμη. Σημειώνεται ότι, λόγω της φύσης των προϊόντων που χρησιμοποιούν κακάο, τα υποπροϊόντα (σοκολάτα) αλλά και τα τελικά προϊόντα (γλυκά) παράγονται σε επόμενους χρόνους με διαφορετικές τιμές.
Παράλληλα, το ΙΕΛΚΑ, αναλύοντας στοιχεία που παρέχει η Eurostat, κατέληξε στο συμπέρασμα πως ο πληθωρισμός τροφίμων στην Ελλάδα διαμορφώνεται στο 2,6%, σύμφωνα με τον εναρμονισμένο δείκτη καταναλωτή της Eurostat, ο οποίος αντικατοπτρίζει τη μεταβολή ανάμεσα στον Αύγουστο 2025 και τον Αύγουστο 2024.
Συνολικά, η Ευρωπαϊκή Ένωση καταγράφει πληθωρισμό τροφίμων 3,9%. Η Ελλάδα καταγράφει τη 4η χαμηλότερη τιμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τον συγκεκριμένο μήνα. Η υψηλότερη τιμή καταγράφεται στη Ρουμανία με 9,1% (η οποία υλοποίησε το προηγούμενο διάστημα αυξήσεις στους συντελεστές ΦΠΑ) και η χαμηλότερη στην Κύπρο με αποπληθωρισμό -2,3%, η οποία εφαρμόζει το 2025 μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ σε αρκετά βασικά είδη.
Επισημαίνεται ότι ο δείκτης της Eurostat αφορά όλα τα σημεία πώλησης τροφίμων και ποτών, δηλαδή εκτός των σούπερ μάρκετ και τα μικρά μη ειδικευμένα σημεία πώλησης, παντοπωλεία, εξειδικευμένα καταστήματα, αρτοπωλεία, κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, λαϊκές αγορές κ.λπ.
Όσον αφορά συγκεκριμένα την τιμή του νωπού κρέατος και του νωπού βόειου κρέατος, στην Ελλάδα καταγράφεται πληθωρισμός 7,5% για το νωπό κρέας και 15,7% για το νωπό βόειο κρέας. Παρόλο που οι τιμές αυτές είναι υψηλότερες από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, 4,5% και 11,8% αντίστοιχα, η Ελλάδα καταγράφει μια από τις χαμηλότερες επιδόσεις συγκριτικά με τις άλλες χώρες στο νωπό βόειο κρέας και βρίσκεται στην 10η θέση. Η Γαλλία καταγράφει τη χαμηλότερη αύξηση με 6%, ενώ η Ολλανδία την υψηλότερη αύξηση με 29,8%.
Στις υπόλοιπες υποκατηγορίες τροφίμων, η Ελλάδα καταγράφει χαμηλότερο πληθωρισμό από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο ψωμί και τα δημητριακά 1,0% έναντι 1,9%, στα γαλακτοκομικά 0,2% έναντι 4,6%, στα λίπη και έλαια -20,3% έναντι 6,0%, στα γλυκά 6,5% έναντι 7,5%, στα λοιπά τρόφιμα 1,2% έναντι 1,3% και στα μη αλκοολούχα ποτά 6,4% έναντι 8,5%, ενώ καταγράφει υψηλότερο πληθωρισμό από την Ευρωπαϊκή Ένωση στα φρούτα 19,2% έναντι 9,5% και στα λαχανικά 0,4% έναντι 0,3%.
Η αγορά των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων (FMCG) στα σούπερ μάρκετ κινήθηκε ανοδικά κατά το οκτάμηνο Ιανουαρίου - Αυγούστου 2025, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, σημειώνοντας αύξηση 6,6% σε αξία πωλήσεων, κυρίως χάρη στην κατηγορία των τροφίμων. Τα τυποποιημένα προϊόντα (fixed barcode) ενισχύθηκαν κατά 5,8%, ενώ τα επί ζυγίω (random weight) ή «χύμα» προϊόντα κατέγραψαν ακόμη υψηλότερη άνοδο, 9,3%.
Ο συνολικός τζίρος της αγοράς FMCG ανήλθε στα 9,087 δισ. ευρώ, έναντι 8,524 δισ. ευρώ την ίδια περίοδο του 2024. Από αυτά, τα 7,049 δισ. ευρώ προήλθαν από τα τυποποιημένα προϊόντα και τα 2,039 δισ. ευρώ από τα επί ζυγίω - μια κατηγορία που αφορά αποκλειστικά τρόφιμα. Έτσι, τα τυποποιημένα προϊόντα κάλυψαν το 77,6% του συνολικού τζίρου των σούπερ μάρκετ.
Η ιδιωτική ετικέτα (Private Label) συνέχισε την ανοδική της πορεία, καταγράφοντας αύξηση 7,4% και μερίδιο αγοράς 27,1%, έναντι +5,3% για τα επώνυμα προϊόντα. Αναλυτικά, το μερίδιο των PL στα τρόφιμα ανέρχεται σε 27,7%, στα είδη υγείας και ομορφιάς σε 19,9%, και στην οικιακή φροντίδα σε 26,7%.
Όσον αφορά τις προωθητικές ενέργειες, το 24,3% των πωλήσεων του οκταμήνου προήλθε από προϊόντα σε καθεστώς έκπτωσης, ποσοστό μειωμένο κατά 1,1 ποσοστιαία μονάδα σε σχέση με πέρυσι.
Ανά κατηγορία καταστημάτων, τα hypermarkets (άνω των 2.500 τ.μ.) σημείωσαν τη μεγαλύτερη άνοδο, με +7,2% σε αξία πωλήσεων, καλύπτοντας το 11,7% του συνολικού τζίρου. Ακολούθησαν τα μικρά καταστήματα (0-400 τ.μ.), με ανάπτυξη +7,1% και μερίδιο 12,1%. Τη μεγαλύτερη συμβολή στις συνολικές πωλήσεις είχαν τα μεσαία καταστήματα (1.000-2.500 τ.μ.), τα οποία προσφέρουν 43,6% του τζίρου και κατέγραψαν αύξηση +5,7%. Τα καταστήματα 400-1.000 τ.μ., με μερίδιο 32,7%, ενισχύθηκαν κατά +3,9%.
Σε γεωγραφικό επίπεδο, τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων κατέγραψαν τα Νησιά, με +10,0% σε αξία, ενώ ακολούθησαν η Κρήτη (+7,7%) και η Πελοπόννησος (+6,7%). Τα ποσοστά συμμετοχής τους στον συνολικό τζίρο ανέρχονται σε 9,3%, 7,4% και 8,3% αντίστοιχα. Η Αττική, που παραμένει η ισχυρότερη αγορά με 41,4% του συνολικού τζίρου, σημείωσε επίσης θετική πορεία με αύξηση 5,4%.