Πλήρως λειτουργικός σιδηρόδρομος το καλοκαίρι του 2026 στη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη

Αλλάζουν όλα στα τρένα και το μετρό! Οι μεγάλες αλλαγές

Ταξίδια
Δημοσιεύθηκε  · 4 λεπτά ανάγνωση

Το καλοκαίρι του 2026, η σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης θα είναι πλήρως λειτουργική, εξοπλισμένη με όλα τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας. Επιπλέον, στα τέλη Ιανουαρίου αναμένεται διαγωνισμός για την προμήθεια 15 νέων συρμών για το Μετρό, όπως δήλωσε ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, στο 2ο Διεθνές Συνέδριο «Redefining the Future Horizons: Σχεδιάζοντας τις βιώσιμες στρατηγικές του αύριο», που διοργανώθηκε από το Ταμείο Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΜΕΔΕ) στις 9 και 10 Δεκεμβρίου στην Αθήνα. Σύμφωνα με τον υπουργό, στο τέλος του επομένου έτους θα δρομολογηθούν μακροχρόνιες συμβάσεις συντήρησης (service level agreements) για σημαντικά τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου, όπως το τμήμα Αθήνα – Θεσσαλονίκη. «Η χώρα μας πρέπει να σταματήσει να λειτουργεί με μπαλώματα. Το 2026 θα είναι η τελευταία χρονιά, που θα έχουμε αποσπασματικές συμβάσεις», τόνισε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Κυρανάκης περιέγραψε το σχέδιο για τον ελληνικό σιδηρόδρομο ως ένα τρίπτυχο: «νέα υποδομή - νέα τρένα - νέοι σταθμοί». Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπονται αναβαθμίσεις στους δύο κεντρικούς σιδηροδρομικούς σταθμούς Αθήνας και Θεσσαλονίκης, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν σε δύο φάσεις. Αρχικά, θα γίνει μια πρώτη ανακαίνιση για να αποκτήσουν μια αξιοπρεπή εικόνα. Στη συνέχεια, θα υπάρξει επέκταση των δύο σταθμών, με στόχο να αποτελέσουν νέα τοπόσημα για τις δύο πόλεις. Όσον αφορά τα νέα τρένα, ο αναπληρωτής υπουργός σημείωσε ότι στην επαναδιαπραγμάτευση με τη Hellenic Train έχει συμπεριληφθεί ρήτρα, η οποία προβλέπει ότι εάν δεν υλοποιηθεί η δέσμευση για επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ σε 23 καινούργια τρένα έως το 2027, τότε «το δημόσιο αποκτά για πρώτη φορά το δικαίωμα να καταγγείλει τη σύμβαση και να τη σπάσει». Επιπλέον, έδωσε έμφαση στη σημασία της συμφωνίας που υπογράφηκε την προηγούμενη εβδομάδα στις Βρυξέλλες για την κατασκευή του Κάθετου Άξονα Ελλάδας-Βουλγαρίας-Ρουμανίας. «Για πρώτη φορά, δημιουργείται ένας σύγχρονος, γρήγορος κάθετος άξονας που θα βγάλει την Ελλάδα από τη σιδηροδρομική απομόνωση. Ανοίγει τον δρόμο για την απεξάρτηση της Ευρώπης από τα Στενά του Βοσπόρου», εξήγησε, αναδεικνύοντας και τη γεωπολιτική διάσταση της συμφωνίας.

Σχετικά με το κυκλοφοριακό πρόβλημα, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε: «Στην Αθήνα, έχουμε υπερσυγκέντρωση πληθυσμού, τη στιγμή που οι υποδομές της πόλης δεν σηκώνουν τόσο κόσμο, χρειαζόμαστε αποκέντρωση». Επίσης, υπογράμμισε ότι περιφερειακές πόλεις όπως το Κιάτο, η Λιβαδειά και η Χαλκίδα, με τη βοήθεια του τρένου, μπορούν να λειτουργήσουν ως κόμβοι για επιχειρήσεις και εργαζόμενους, οι οποίοι θα μπορούν να μετεγκατασταθούν εκεί.

Όσον αφορά την ενίσχυση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, ο αναπληρωτής υπουργός ανακοίνωσε διαγωνισμό για 15 νέους συρμούς για τις γραμμές 2 και 3 του μετρό, ο οποίος θα πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο. «Παράλληλα, ξεκινάμε την ανάταξη 12 παλαιότερων συρμών, που είναι παροπλισμένοι, προκειμένου του χρόνου το φθινόπωρο να έχουμε βελτίωση των χρονοαποστάσεων, κυρίως στη Γραμμή 3», επισήμανε. Ειδικότερα, για τον ηλεκτρικό, ανέφερε ότι, παρά τις καθυστερήσεις του αναδόχου, για τις οποίες επιβλήθηκε πρόστιμο 3,8 εκατ. ευρώ, ο πρώτος ανακαινισμένος συρμός θα φτάσει τον Μάρτιο του 2026. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, εφόσον οι δοκιμές είναι επιτυχείς, θα παραδίδεται ένας επιπλέον συρμός κάθε μήνα από τους συνολικά 14, μειώνοντας έτσι τη χρονοσυχνότητα από τα 8 λεπτά στα 5 λεπτά.

Σχετικά με τις οδικές συγκοινωνίες, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε ότι μέχρι τον Μάρτιο του 2026 θα κυκλοφορούν 1.076 καινούργια λεωφορεία, ενώ ήδη έχουν παραληφθεί περίπου 1.000. «Οδηγούς δεν έχουμε. Από το 2021 ως το 2025, είχαμε συνεχή μείωση. Αυτή η τάση αντιστρέφεται από τον Μάιο και μετά», δήλωσε. Επιπλέον, ανακοίνωσε ένα ειδικό bonus για τους ενεργούς οδηγούς αστικών συγκοινωνιών. Όπως εξήγησε, με την πρόσληψη 300 νέων οδηγών και την προσθήκη των νέων λεωφορείων, οι χρονοαποστάσεις θα μειωθούν κατά 30%. «Με τον καθαρισμό των λεωφορειολωρίδων, που για πρώτη φορά επιτηρούνται με κάμερες και από τον Ιανουάριο ξεκινούν τα πρόστιμα μέσω του gov.gr, θα έχουμε περαιτέρω βελτίωση».

Τέλος, παρουσίασε τη νέα καμπάνια οδικής ασφάλειας, η οποία θα ξεκινήσει την επόμενη εβδομάδα, με το μήνυμα: «Τα δικά σου λάθη στον δρόμο δεν τα πληρώνεις μόνο εσύ». Εξήγησε ότι η καμπάνια απευθύνεται κυρίως σε άνδρες, καθώς τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι το 82% των εμπλεκομένων σε θανατηφόρα τροχαία είναι άνδρες, ενώ μόλις το 6% είναι γυναίκες οδηγοί. «Ο στόχος μας είναι φέτος η χρονιά να κλείσει με λιγότερα θανατηφόρα τροχαία από τη χρονιά του covid, που δεν κυκλοφορούσε κανείς», είπε, αναφερόμενος στην αναθεώρηση του ΚΟΚ, την αυστηρότερη αστυνόμευση και την 24ωρη λειτουργία του μετρό, η οποία έχει οδηγήσει σε περισσότερες από 60.000 επικυρώσεις εισιτηρίων τα Σάββατα.