Αλλάζει όψη το μετρό της Αθήνας: Έργα αναβάθμισης μετά από 25 χρόνια!
Εμβληματικές αλλαγές έρχονται στο μετρό της Αθήνας, καθώς μετά από 25 χρόνια ξεκινά ένα φιλόδοξο πρόγραμμα αναβάθμισης. Οι παρεμβάσεις επικεντρώνονται κυρίως στα τμήματα των γραμμών 2 και 3, με στόχο την ουσιαστική συντήρηση και τον εκσυγχρονισμό του δικτύου.
Στο επίκεντρο των εργασιών βρίσκεται η αντικατάσταση των σιδηροτροχιών σε ένα εκτεταμένο τμήμα του δικτύου, συνολικού μήκους 32 χιλιομέτρων. Ένα έργο κομβικής σημασίας που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2026.
Οι εργασίες εκτελούνται κατά τις νυχτερινές ώρες, ώστε να μην διαταραχθεί η καθημερινή λειτουργία του μετρό. Στις 21:40, οι σταθμοί Δάφνης, Νέου Κόσμου και Αγίου Ιωάννη κατεβάζουν ρολά 2,5 ώρες νωρίτερα από το συνηθισμένο, δίνοντας το έναυσμα για την έναρξη των εργασιών.
Συνεργεία τεχνικών καταδύονται στις σήραγγες και αναλαμβάνουν δράση. Για έναν ολόκληρο μήνα, η νύχτα μετατρέπεται σε εργοτάξιο, με μοναδικό στόχο να ανανεώσουν το δίκτυο του μετρό.
Τριάντα μέτρα κάτω από την λεωφόρο Βουλιαγμένης, στον σταθμό της Δάφνης, οι τεχνικοί κόβουν τις παλιές σιδηροτροχιές με τροχό. Με τη βοήθεια γερανοφόρου οχήματος, τις αφαιρούν και στη θέση τους τοποθετούν τις καινούργιες. Κάθε τμήμα σιδηροτροχιάς έχει μήκος 18 μέτρων και ζυγίζει πάνω από έναν τόνο.
Μετά την τοποθέτηση κάθε νέου τμήματος, ειδικό μηχάνημα περνάει και το σταθεροποιεί βιδώνοντάς το στη θέση του. Στη συνέχεια, οι τεχνικοί προχωρούν σε συγκόλληση στους αρμούς μεταξύ των μεταλλικών τμημάτων.
Οι τεχνικοί θερμαίνουν με φωτιά τα κομμάτια των νέων σιδηροτροχιών, σε μια διαδικασία που λιώνει το μέταλλο και δημιουργεί μια ενιαία συγκόλληση.
Ο Χρήστος Μαμαλουκάκης, Γενικός Διευθυντής Συντήρησης ΣΤΑ.ΣΥ, δήλωσε χαρακτηριστικά: «στο σημείο που βρισκόμαστε γίνεται η σύνδεση μεταξύ της παλαιάς και της νέας τροχιάς. Η σύνδεση που βλέπετε είναι προσωρινή, μέχρι να γίνει οριστική σύνδεση με συγκόλληση».
Επιπλέον, πρόσθεσε: «Η οριστική συγκόλληση θα γίνει μέσα σε λίγες ώρες, έτσι ώστε τις πρωινές ώρες να αποδοθεί το συγκεκριμένο τμήμα, όπως και όλο το δίκτυο, στην κυκλοφορία».
Ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης, Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών, τόνισε: «μετά από 25 χρόνια έπρεπε να αλλάξουν οι σιδηροτροχιές, διότι η φθορά η φυσιολογική έχει φτάσει κοντά στα όρια ζωής της, και άρα λοιπόν, σε 32 χιλιόμετρα του δικτύου, μετά από 25 χρόνια αντικαθιστούμε όλες τις σιδηροτροχιές».
Ο Θανάσης Κοτταράς, Διευθύνων Σύμβουλος ΣΤΑ.ΣΥ, δήλωσε ότι «η γραμμή αυτή φτιάχτηκε το 2000, και μετά από 25 χρόνια λειτουργίας, είδατε και την κόπωση του υλικού, και τα σημεία που πρέπει να αντικαταστήσουμε τις σιδηροτροχιές».
Παράλληλα με την αντικατάσταση των σιδηροτροχιών, ηλεκτρολόγοι και ηλεκτρονικοί προχωρούν στην τοποθέτηση οπτικής ίνας, με στόχο να εξοπλιστεί το δίκτυο του μετρό με τεχνολογία 5G στο σύνολό του.
Το έργο της αντικατάστασης των σιδηροτροχιών στις γραμμές 2 και 3 του μετρό έχει προϋπολογισμό 7,3 εκατομμύρια ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2026.
Ρεπορτάζ: Γιώργος Κοβός