Αλεξανδρούπολη: Ο «παράδεισος» των Τούρκων καταναλωτών λόγω ακρίβειας
Σχεδόν κάθε μήνα, ο Τούρκος Cihan Citak ξεκινάει από την Κωνσταντινούπολη με προορισμό την Αλεξανδρούπολη. Αυτή η ελληνική παραθαλάσσια πόλη, μόλις 40 χιλιόμετρα από τα τουρκικά σύνορα, έχει μετατραπεί σε έναν μικρό «παράδεισο» για τους καταναλωτές της γειτονικής χώρας. Ο λόγος; Ο τεράστιος πληθωρισμός που μαστίζει την Τουρκία.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, τα ελληνικά σούπερ μάρκετ προσφέρουν προϊόντα σε πολύ χαμηλότερες τιμές. «Το ελαιόλαδο που στην Τουρκία κοστίζει 20 ευρώ το λίτρο, εδώ το βρίσκεις με 10», αναφέρει ο Citak, γενικός διευθυντής εταιρείας τροφίμων και ποτών.
Η διασυνοριακή αυτή «εμπορική σχέση» έχει γίνει ρουτίνα. Οι Τούρκοι ανακάλυψαν ότι η Ελλάδα αποτελεί μια φθηνότερη λύση για τις καθημερινές αγορές. Μάλιστα, το 6% όλων των Τούρκων που επισκέφθηκαν την Ελλάδα τους πρώτους εννέα μήνες του έτους, το έκαναν για να ψωνίσουν, ποσοστό ρεκόρ από το 2012.
«Οι Τούρκοι έχουν εισβάλει στην Αλεξανδρούπολη», λέει αστειευόμενος ο 48χρονος Citak. «Μερικές φορές βλέπεις εκατοντάδες να ψωνίζουν, και μετά να συζητούν σε εστιατόρια για τις αγορές τους και τις τιμές». Πολλοί μοιράζονται τις εμπειρίες τους στα social media, με βίντεο που συγκεντρώνουν χιλιάδες προβολές.
Μια ματιά στα ράφια των σούπερ μάρκετ επιβεβαιώνει την τάση. Στο Lidl της Αλεξανδρούπολης, πολλά είδη καθημερινής χρήσης είναι αισθητά φθηνότερα από ό,τι στην Τουρκία. Ενδεικτικά, ο κιμάς κοστίζει 9,36 ευρώ το κιλό στην Ελλάδα, έναντι 12,10 ευρώ στην Τουρκία, ενώ το τυρί Γκούντα και οι σοκολάτες Kinder κοστίζουν σχεδόν το ένα τρίτο.
Η στροφή αυτή οφείλεται στην προσπάθεια της Τουρκίας να τιθασεύσει τον πληθωρισμό μέσω υψηλών επιτοκίων και ισχυρού νομίσματος. Πριν από λίγα χρόνια, η εικόνα ήταν αντίστροφη, με τους Έλληνες να επισκέπτονται την Τουρκία για φθηνότερα προϊόντα.
Από τα μέσα του 2023, με την επιστροφή σε μια πιο συμβατική οικονομική πολιτική, η κατάσταση άρχισε να αλλάζει. Η λίρα ενισχύθηκε, και ο πληθωρισμός τροφίμων υποχώρησε από 54% σε 35%.
Ωστόσο, οι τιμές συνεχίζουν να αυξάνονται. Το καλάθι τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών αυξήθηκε κατά 144% από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντά του ο υπουργός Οικονομικών Μεχμέτ Σιμσέκ.
Η κεντρική τράπεζα της Τουρκίας αναμένει ότι ο πληθωρισμός θα ξεπεράσει το 30% φέτος, προτού μειωθεί σχεδόν στο μισό μέχρι το τέλος του 2026.
Η αντιπολίτευση κατηγορεί τον Ερντογάν ότι αναγκάζει τους Τούρκους να ταξιδεύουν στο εξωτερικό για να γεμίσουν τα ντουλάπια τους. «Αυτή είναι η χώρα για την οποία καυχιέται ο Ερντογάν», δήλωσε ο ηγέτης του Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος, Οζγκούρ Οζέλ.
Τα ταξιδιωτικά γραφεία στην Τουρκία έχουν προσαρμοστεί στη νέα τάση, οργανώνοντας μονοήμερες εκδρομές στην Αλεξανδρούπολη. Με περίπου 50 ευρώ, οι Τούρκοι μπορούν να γεμίσουν τις βαλίτσες τους σε αλυσίδες όπως η Lidl, η Jumbo ή η Metro.
«Οι άνθρωποι αγοράζουν τα πάντα, ακόμη και κρέας και τυρί», λέει ο Σετσκίν Ιγκνελί, συνεργάτης ταξιδιωτικού γραφείου. «Πολλοί απολαμβάνουν και τα φθηνότερα θαλασσινά στα εστιατόρια».
Τα λεωφορεία αναχωρούν κάθε Παρασκευή και οι πελάτες έχουν τρεισήμισι ώρες για ψώνια στα σούπερ μάρκετ και περιήγηση στην πόλη.
Ο Μουχαμέτ Ταμντεγκέρ, ιδιοκτήτης ταξιδιωτικού γραφείου, αναφέρει ότι οι πελάτες του φέρνουν πίσω ζυμαρικά, γιαούρτι και λαχανικά. «Φθηνά και καλής ποιότητας», τονίζει.