Ακρίβεια: Το εκρηκτικό «πάντρεμα» των χαμηλών μισθών και οι αυξήσεις τιμών

Ακρίβεια vs. Μισθοί: Η Σκληρή Αλήθεια που Απειλεί την Ελλάδα

Οικονομία
Δημοσιεύθηκε  · 2 λεπτά ανάγνωση

Η Ελλάδα βρίσκεται σε μια παρατεταμένη οικονομική ομηρία, όπου οι ψυχροί αριθμοί των στατιστικών συγκρούονται με τη σκληρή αλήθεια της ζωής. Αυτή η κατάσταση δημιουργεί ένα επικίνδυνο «πάντρεμα» χαμηλών μισθών και ανεξέλεγκτων αυξήσεων στις τιμές, απειλώντας την κοινωνική συνοχή.

Η ακρίβεια καλπάζει, τα νοικοκυριά και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις ασφυκτιούν, ενώ η κυβέρνηση προσπαθεί να αντιστρέψει την κατάσταση. Στην ομιλία του στη Βουλή, ο πρωθυπουργός τόνισε την ανάγκη για μόνιμα μέτρα καταπολέμησης της ακρίβειας και αύξησης των εισοδημάτων. Παρουσίασε στατιστικά στοιχεία για τον πληθωρισμό και τις τιμές ρεύματος, κατηγορώντας την αντιπολίτευση ότι διαστρεβλώνει την αλήθεια.

Είπε ότι ο κατώτατος μισθός έχει αυξηθεί κατά 38%, από 650 ευρώ σε 880 ευρώ, και θα φτάσει τα 950 ευρώ το 2027. Η μέση αμοιβή στον ιδιωτικό τομέα έχει αυξηθεί κατά 28%, ενώ ο πληθωρισμός κατά 20%. Αναφέρθηκε και στους συνταξιούχους που είδαν αυξήσεις κατά μέσο όρο 14% επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας, ενώ το κατά κεφαλήν εισόδημα, μετά τον πληθωρισμό, παρουσιάζει αύξηση 11%.

Ωστόσο, τα στοιχεία της Eurostat δείχνουν ότι ο μέσος μισθός στην Ελλάδα παραμένει στον πάτο της Ευρώπης, συγκεκριμένα ο δεύτερος χειρότερος στην ΕΕ με 17.954 ευρώ το 2024, ξεπερνώντας μόνο τη Βουλγαρία. Είναι 4,5 φορές χαμηλότερος από του Λουξεμβούργου και 3,4 φορές χαμηλότερος από της Ιρλανδίας.

Όταν το εισόδημα υστερεί και το κόστος των αγαθών είναι υψηλό, τα νοικοκυριά βρίσκονται υπό πίεση. Αυτό αποτυπώνεται στην έρευνα της Metron Analysis για το ΕΕΑ, όπου το 76% των νέων (17-45 ετών) θεωρούν ότι η χώρα πάει προς τη λάθος κατεύθυνση και το 71% ανησυχούν για την ακρίβεια. Το 70% των νέων δηλώνουν ότι η οικονομική δυσκολία τους αποτρέπει από το να κάνουν παιδιά.

Έξι στους δέκα καταναλωτές δηλώνουν ότι «μόλις τα βγάζουν πέρα» και αναμένουν νέες αυξήσεις τιμών. Τα στοιχεία του ΙΟΒΕ επιβεβαιώνουν την απαισιοδοξία των καταναλωτών ενόψει του χειμώνα. Η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων συρρικνώνεται, παρά τις αυξήσεις στους μισθούς, και η ευημερία παραμένει ζητούμενο.