Ακρίβεια: Πώς η στέγαση «ροκανίζει» διασκέδαση και διακοπές στην Ευρώπη
Η αύξηση του κόστους στέγασης σε ολόκληρη την Ευρώπη ωθεί πολλά νοικοκυριά σε περικοπές δαπανών, όπως ψυχαγωγία και διακοπές, προκειμένου να ανταποκριθούν στις στεγαστικές τους υποχρεώσεις. Αυτή η κατάσταση δημιουργεί ένα ντόμινο εξελίξεων που επηρεάζει τα στεγαστικά δάνεια και, κατ' επέκταση, το κόστος ζωής.
Η πρόσφατη Έκθεση Ευρωπαϊκών Τάσεων Στέγασης (2025) αποκαλύπτει ότι τρία στα τέσσερα ευρωπαϊκά νοικοκυριά περιορίζουν τις δαπάνες τους για να αντεπεξέλθουν στο στεγαστικό κόστος, εγκαταλείποντας μικρές και μεγάλες απολαύσεις. Έτσι, οι εορτασμοί του 2025 αναμένονται συγκρατημένοι για πολλούς, με πιο λιτά σχέδια για τα Χριστούγεννα.
Σύμφωνα με έρευνα σε περισσότερα από 20.000 άτομα σε 23 χώρες, περίπου το 75% των Ευρωπαίων δηλώνουν ότι αναγκάστηκαν να περιορίσουν τις δαπάνες τους τους τελευταίους 12 μήνες για να ανταποκριθούν στις πληρωμές των στεγαστικών δανείων τους, όπως ανέδειξε δημοσίευμα του Euronews.
Η Ιρλανδία και η Ουγγαρία αισθάνονται ιδιαίτερα έντονα την πίεση, με το 90% των αγοραστών ακινήτων να αναφέρουν ότι έχουν «σφίξει το ζωνάρι». Οι Ρουμάνοι και οι Μαλτέζοι βρίσκονται σε ακόμη δυσμενέστερη θέση, με το 93% να δηλώνει ότι αναγκάστηκε να μειώσει τις δαπάνες του, ενώ οι Ιταλοί βρίσκονται στην κορυφή της λίστας των πέντε μεγαλύτερων οικονομιών της Ευρώπης, με ποσοστό 86%.
Την ίδια στιγμή, ένας στους τέσσερις Ευρωπαίους ιδιοκτήτες δεν χρειάστηκε ποτέ να αλλάξει τις καταναλωτικές του συνήθειες για να καλύψει το στεγαστικό του δάνειο.
Για περισσότερους από έναν στους τέσσερις ανθρώπους που συμμετείχαν στην έρευνα της RE/MAX Europe (26%), οι οικονομικοί περιορισμοί είναι τόσο σημαντικοί που το κίνητρο για τη διοργάνωση χριστουγεννιάτικων συγκεντρώσεων υποχωρεί.
Οι Φινλανδοί, όπου τα ποσοστά φτώχειας έχουν αυξηθεί από το 2015, είναι οι πιο διστακτικοί στο να ανοίξουν τα σπίτια τους, με ένα σταθερό 40% να επιλέγει διακριτικές εορταστικές εκδηλώσεις. Αντίστοιχα, τουλάχιστον ένας στους τρεις Ρουμάνους (35%) και Ούγγρους (33%) θα προτιμούσε να περάσει τα Χριστούγεννα… κλεισμένος στο σπίτι.
Ωστόσο, η οικονομική επιβάρυνση των χριστουγεννιάτικων συγκεντρώσεων επηρεάζει και τους καλεσμένους, οι οποίοι τείνουν να περνούν 2,3 ώρες στο δρόμο για να γιορτάσουν με τους αγαπημένους τους.
Οι Τούρκοι κάτοικοι κάνουν τα μακρύτερα ταξίδια, με μέση διάρκεια 4,5 ώρες. Οι Ολλανδοί απολαμβάνουν σύντομα ταξίδια διάρκειας μόλις 1,3 ωρών, ενώ το 40% των ερωτηθέντων γενικά πραγματοποιεί ταξίδια διάρκειας μικρότερης της μίας ώρας.
Τα ραντεβού, τα κλαμπ και τα φεστιβάλ είναι τα πρώτα θύματα της κρίσης του κόστους ζωής, με το 41% των Ευρωπαίων να θυσιάζουν τις εξόδους τους για να πληρώσουν τις δόσεις των στεγαστικών δανείων τους.
Η μείωση είναι μεγαλύτερη στην Ελλάδα, όπου σχεδόν έξι στους δέκα ανθρώπους (58%) μείωσαν τα έξοδά τους για νυχτερινή διασκέδαση.
Τα τρόφιμα και το αλκοόλ καταλαμβάνουν τη δεύτερη θέση στη λίστα των περικοπών, με το 38% των ερωτηθέντων να δηλώνουν ότι μειώνουν τις απολαύσεις τους, ενώ το ποσοστό αυτό φτάνει το 61% στη Μάλτα.
Οι διακοπές έρχονται τρίτες (37%), με περισσότερους από τους μισούς Πολωνούς (52%) και Ιρλανδούς (51%) να σχεδιάζουν να μείνουν στο σπίτι.
Άλλα μέτρα εξοικονόμησης χρημάτων αφορούν τα ρούχα (αναφέρεται από το 29% των ατόμων), τα ηλεκτρονικά είδη (26%), τις συνδρομητικές υπηρεσίες όπως το Netflix ή το Spotify (25%) και τα χόμπι (22%).
Είναι εντυπωσιακό ότι το 13% παραδέχεται ότι έχει περιορίσει τις καθημερινές του ανάγκες, συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων προσωπικής υγιεινής, με τη Γερμανία και τη Φινλανδία να βρίσκονται πολύ πάνω από τον μέσο όρο, με ποσοστό 22% η καθεμία.