Ακρίβεια: Ποια προϊόντα "καίνε" περισσότερο στο σούπερ μάρκετ;
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, κρέας, ψάρια, καφές, σοκολατοειδή και είδη πρωινού παραμένουν απλησίαστα για τους καταναλωτές στο τέλος του 2025.
Η νέα έρευνα του Ινστιτούτου δείχνει ότι ο μέσος μηνιαίος πληθωρισμός στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ φτάνει το +1,06% για το 12μηνο Δεκέμβριος 2024 – Νοέμβριος 2025, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι τιμές παραμένουν μεσοσταθμικά σταθερές, αν και επηρεάζονται από συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων. Ο μηνιαίος πληθωρισμός κυμάνθηκε από 0,09% έως και 2,47%, υποδεικνύοντας σχετικά χαμηλή διακύμανση.
Τα στοιχεία της Eurostat επιβεβαιώνουν αυτή την τάση. Τον Οκτώβριο του 2025, η Ελλάδα είχε τον ένατο χαμηλότερο πληθωρισμό στα τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με 2,6%, χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που ήταν 3.0%. Επιπλέον, για όλο το 12μηνο Νοέμβριος 2024-Οκτώβριος 2025, ο εναρμονισμένος δείκτης τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών παρέμεινε χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, με τη διαφορά σε αρκετούς μήνες να αγγίζει σχεδόν τις 3 ποσοστιαίες μονάδες.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών εντοπίζονται στις εξής κατηγορίες:
* Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +9,64%
* Φρέσκα κρέατα: +7,64%
* Είδη πρωινού & ροφήματα: +5,54%
* Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +4,08%
* Γαλακτοκομικά και χυμοί ψυγείου: +2,75%
Αντίθετα, οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών παρατηρούνται στα:
* Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -7,11%
* Τροφές & είδη για κατοικίδια: -4,15%
* Τρόφιμα παντοπωλείου: -3,82%
* Χαρτικά, καλλυντικά, & είδη προσωπικής υγιεινής: -2,63%
* Είδη μιας χρήσης, οικιακά είδη: -0,99%
Οι μειώσεις αυτές οφείλονται στην ομαλοποίηση της αγοράς και στη μείωση των τιμών παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, με τα απορρυπαντικά και τα είδη καθαρισμού, καθώς και τα τρόφιμα παντοπωλείου (λόγω της αποκλιμάκωσης της τιμής στο ελαιόλαδο) να πρωταγωνιστούν.
Οι διεθνείς τιμές κακάο και καφέ επηρεάζουν σημαντικά τις κατηγορίες των γλυκών, των ειδών πρωινού και ροφημάτων, καθώς και των κατεψυγμένων προϊόντων. Οι αυξήσεις στις τιμές του κακάο, λόγω των κλιματικών συνθηκών, ήταν πολύ υψηλές τα τελευταία δύο χρόνια. Ενώ την περίοδο 2015-2024 κυμαίνονταν στα 3.000$ ανά τόνο, το 2024 εκτινάχθηκαν στις 12.000$ ανά τόνο, σχεδόν τετραπλασιάστηκαν. Παρόλο που η τιμή έχει υποχωρήσει κατά 50% από το υψηλότερο σημείο, παραμένει υπερδιπλάσια σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία.
Λόγω της φύσης των προϊόντων που χρησιμοποιούν κακάο, η αύξηση της τιμής της πρώτης ύλης δεν έχει μεταφερθεί πλήρως στον τελικό καταναλωτή (αύξηση 300-400% στην πρώτη ύλη έναντι 20-40% στα τελικά προϊόντα την τελευταία 3ετία). Επομένως, ακόμη και με την αποκλιμάκωση των τιμών της πρώτης ύλης, είναι αμφίβολο αν θα υπάρξει αντίστοιχη μείωση στις τελικές τιμές στο άμεσο μέλλον.
Οι αυξήσεις στα φρέσκα κρέατα οφείλονται στις αυξήσεις των διεθνών τιμών στα εισαγόμενα είδη, ειδικά στο μοσχάρι λόγω της μείωσης του ζωικού κεφαλαίου (σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο μέρος του μοσχαριού και του χοιρινού που καταναλώνεται στην Ελλάδα είναι εισαγωγής), καθώς και στις ασθένειες ζώων που έπληξαν πολλές περιοχές εκτροφής στην Ελλάδα, κυρίως τα αμνοερίφια.
Την εβδομάδα 49 του 2025 (1-7 Δεκεμβρίου), η τιμή παραγωγού του βόειου κρέατος για νεαρό αρσενικό ζώο στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αυξηθεί κατά 27,82% σε σχέση με την ίδια εβδομάδα το 2024 και 43,3% σε σχέση με την αρχή του 2024, με την τάση να παραμένει αυξητική.