
Ακρίβεια: «Γονατίζει» τα νοικοκυριά – Ποιες τιμές «καίνε» περισσότερο;
Η ακρίβεια συνεχίζει να πιέζει ασφυκτικά τα ελληνικά νοικοκυριά, με τις τιμές σε 11 από τις 12 ομάδες αγαθών και υπηρεσιών που παρακολουθεί η ΕΛΣΤΑΤ να καταγράφουν αυξήσεις.
Η αύξηση στις τιμές των τροφίμων είναι ασταμάτητη, με συνεχείς ανατιμήσεις σε βασικά είδη όπως το κρέας, ενώ τα ενοίκια παραμένουν σε τροχιά εκτός ελέγχου. Αυτός ο συνδυασμός εξανεμίζει μισθούς και συντάξεις πριν καν τελειώσει ο μήνας.
Ειδικότερα, οι τιμές στο κρέας έχουν εκτοξευθεί κατά 8,4%, στον καφέ κατά 19,8% και στις σοκολάτες κατά 22,2%. Τα ενοίκια αυξάνονται με ρυθμό 9,9% και τα ασφάλιστρα υγείας κατά 7%. Τα αεροπορικά εισιτήρια έχουν αυξηθεί κατά 12,6%.
Το μέγεθος του προβλήματος φαίνεται από το γεγονός ότι το 7% του πληθυσμού της χώρας αντιμετώπισε μέτρια ή σοβαρή επισιτιστική ανασφάλεια το 2024, ενώ το 1,6% αντιμετώπισε σοβαρή επισιτιστική ανασφάλεια, σύμφωνα με την παγκόσμια τυπική κλίμακα επισιτιστικής ανασφάλειας – FIES.
Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, σύμφωνα με την έρευνα για την επάρκεια τροφής.
Η κυβέρνηση αρνείται πεισματικά να αντιμετωπίσει την ακρίβεια με ουσιαστικές παρεμβάσεις. Εμμένει στη μη μείωση του ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης, ένα μέτρο που έχουν ήδη εφαρμόσει αρκετές ευρωπαϊκές χώρες.
Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 1% μέσα σε ένα χρόνο (2024-2025), δηλώνει ο Λευτέρης Κιοσές, Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
"Είναι μια προβληματική κατάσταση που μας επηρεάζει πολύ περισσότερο σε σχέση με τον μέσο Ευρωπαίο, επειδή τα εισοδήματά μας δεν είχαν την ίδια ανάπτυξη με τον μέσο Ευρωπαίο", προσθέτει.
Ο κ. Κιοσές σημειώνει ότι κατά μέσο όρο, περίπου το 12 με 15% του εισοδήματος πηγαίνει στα σούπερ μάρκετ. Το αρμόδιο υπουργείο προσπαθεί να κατευνάσει τη λαϊκή αγανάκτηση, προσπαθώντας να πείσει προμηθευτές και σούπερ μάρκετ να μειώσουν εθελοντικά τις τιμές σε 1.000 κωδικούς προϊόντων.
Ωστόσο, από αυτή τη λίστα θα λείπουν αγαθά όπως το κρέας, τα φρούτα και τα λαχανικά. Αυτό δήλωσε ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, Απόστολος Ραυτόπουλος.
Οι αυξήσεις τόσο στις τιμές βασικών αγαθών όπως το κρέας, τα λαχανικά, τα φρούτα και ο καφές όσο και σε υπηρεσίες όπως τα ενοίκια, το ηλεκτρικό ρεύμα, η ένδυση, η υπόδηση, οι υπηρεσίες εκπαίδευσης, οι υπηρεσίες ασφάλισης και πολλές άλλες, εξαφανίζουν το μηνιαίο εισόδημα των φορολογουμένων.
Πολλοί από αυτούς δεν μπορούν να καλύψουν βασικές ανάγκες και αναγκάζονται να προβούν σε περικοπές.
Τη δύσκολη κατάσταση που βιώνουν τα νοικοκυριά καταγράφει και η ετήσια έρευνα του Ινστιτούτου για το εισόδημα και τις δαπάνες διαβίωσης των νοικοκυριών του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας.
Όπως σημειώνει, το 72,4% των πολιτών πιέζεται σε τέτοιο βαθμό που αναγκάζεται να περιορίσει τις δαπάνες για άλλες ανάγκες, καθώς τα χρήματα που απαιτούνται για τους λογαριασμούς του σπιτιού και τα είδη διατροφής έχουν αυξηθεί για πάνω από το 60% των νοικοκυριών.