Ακρίβεια: Φωτιά τα τρόφιμα και τα ενοίκια – Πώς αλλάζει η ζωή μας
Τρόφιμα, ενοίκια και ηλεκτρικό ρεύμα ασκούν ασφυκτικές πληθωριστικές πιέσεις, με αποτέλεσμα ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή να σημειώσει τον Νοέμβριο αύξηση 2,4% σε ετήσια βάση, έναντι 2% τον Οκτώβριο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), οι τιμές αυξήθηκαν αισθητά σε βασικά αγαθά –ιδίως τρόφιμα και ενέργεια– και σε μηνιαία βάση, συγκρίνοντας τον Νοέμβριο του 2025 με τον Οκτώβριο του 2025. Η πορεία των τιμών δείχνει ότι ο μέσος πληθωρισμός διαμορφώνεται μέχρι στιγμής σε 2,5% με βάση τον εθνικό δείκτη τιμών καταναλωτή και σε 2,9% με βάση τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών καταναλωτή.
Σοκολάτα, καφές, κρέατα και φρούτα συνεχίζουν να οδηγούν τις ανατιμήσεις, ενώ τα ενοίκια αυξάνονται ασταμάτητα, επιβαρύνοντας σημαντικά το κόστος διαβίωσης. Συγκεκριμένα, η τιμή της σοκολάτας έχει αυξηθεί κατά 22,9% σε ετήσια βάση, του καφέ κατά 20,7%, των κρεάτων κατά 13%, των φρούτων κατά 9%, των προϊόντων ζαχαροπλαστικής κατά 6,9% και των γαλακτοκομικών και αυγών κατά 4,4%. Ακόμη και σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα, το μοσχαρίσιο κρέας έχει αυξηθεί κατά 2,7%, τα πουλερικά κατά 2,3% (με αυξήσεις να συνεχίζονται και τον Δεκέμβριο) και ο καφές κατά 2,9%.
Η διαρκής αύξηση των ενοικίων παίζει καθοριστικό ρόλο, καθώς σημείωσε άνοδο 8,6% σε ετήσια βάση τον Νοέμβριο, ενώ σε μηνιαία βάση καταγράφηκε οριακή αύξηση 0,8%. Δυστυχώς, η Ελλάδα κατέχει την πρωτιά στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με το μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού (τόσο στις πόλεις όσο και στην ύπαιθρο) να αναγκάζεται να ξοδεύει πάνω από το 40% του εισοδήματός του για την κάλυψη του κόστους στέγασης.
Τον Νοέμβριο, αυξήθηκε επίσης η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος, τόσο σε ετήσια όσο και σε μηνιαία βάση. Σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2025, το ηλεκτρικό ρεύμα αυξήθηκε κατά 3,5% τον Νοέμβριο του 2025, ενώ σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο, η αύξηση φτάνει το 4,5%. Επιπλέον, το πετρέλαιο θέρμανσης αυξήθηκε κατά 3,3% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2025.
Η αύξηση των τιμών (ή η διατήρησή τους σε υψηλά επίπεδα) επηρεάζει αρνητικά το εισόδημα και την ψυχολογία των καταναλωτών, όπως αποτυπώνεται στην έρευνα καταναλωτικής εμπιστοσύνης του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ). Το 58% των νοικοκυριών πιστεύει ότι η οικονομική τους κατάσταση θα επιδεινωθεί τους επόμενους δώδεκα μήνες, το 63% (από 51% τον Οκτώβριο) σχεδιάζει να μειώσει τις δαπάνες για σημαντικές αγορές, το 85% δεν βλέπει πιθανή την αποταμίευση τους επόμενους 12 μήνες, το 60% δηλώνει ότι μόλις τα βγάζει πέρα και το 10% (από 7% τον Οκτώβριο) αναφέρει ότι έχει χρεωθεί.