Την ώρα που οι αγρότες δεν τα βγάζουν πέρα, οι τιμές στα αγροτικά προϊόντα ανεβαίνουν κατά 3%

Αγρότες σε απόγνωση, τιμές στα ύψη: Τι συμβαίνει με τα αγροτικά προϊόντα;

Οικονομία
Δημοσιεύθηκε  · 2 λεπτά ανάγνωση

Την ώρα που οι αγρότες στις Βρυξέλλες, αλλά και στην Ελλάδα, ξεσηκώνονται επειδή δεν τα βγάζουν πέρα, οι τιμές στα αγροτικά προϊόντα για τους καταναλωτές αυξάνονται, δημιουργώντας ένα εκρηκτικό κοκτέιλ.

Οι πρώτες εκτιμήσεις για το 2025 δείχνουν ότι η μέση τιμή των αγροτικών προϊόντων στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 3% σε σύγκριση με το 2024. Την ίδια στιγμή, η μέση τιμή των αγαθών και υπηρεσιών που χρησιμοποιούνται στη γεωργία αυξήθηκε επίσης, αλλά σε μικρότερο βαθμό, κατά λιγότερο από 1%.

Οι μεταβολές των τιμών το 2025 παρουσίασαν σημαντικές διαφορές μεταξύ των διαφόρων αγροτικών προϊόντων, αναδεικνύοντας ένα πολυδιάστατο τοπίο.

Σημαντικές αυξήσεις καταγράφηκαν για τα βοοειδή (+26%) και τα αυγά (+23%), ενώ μέτριες αυξήσεις καταγράφηκαν για τα φρούτα και το γάλα (+10% και για τα δύο) και τα πουλερικά (+9%). Αυτές οι αυξήσεις επιβαρύνουν σημαντικά το καλάθι του καταναλωτή.

Αντίθετα, σημαντικές μειώσεις καταγράφηκαν για το ελαιόλαδο (-37%) και τις πατάτες, συμπεριλαμβανομένων των πατατών σπόρου (-22%), και μικρότερες μειώσεις για τους χοίρους (-6%) και τα σιτηρά (-1%). Παρόλα αυτά, η γενική τάση παραμένει ανοδική.

Όσον αφορά τις γεωργικές προμήθειες, σημειώθηκαν μέτριες αυξήσεις στις τιμές των λιπασμάτων και των βελτιωτικών εδάφους (+5%), καθώς και των κτηνιατρικών δαπανών (+3%). Αυτό σημαίνει ότι το κόστος παραγωγής παραμένει υψηλό.

Ωστόσο, οι τιμές μειώθηκαν για τα λιπαντικά ενέργειας (-2%), τους σπόρους και το φυτικό υλικό, καθώς και τα φυτοφάρμακα (-1% έκαστο). Αυτές οι μειώσεις, όμως, δεν αντισταθμίζουν τις αυξήσεις σε άλλους τομείς.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τιμές του γάλακτος το 2025 ήταν υψηλότερες από ό,τι το 2024 σε όλες τις χώρες της ΕΕ, εκτός από την Ελλάδα, όπου μειώθηκαν κατά 3%. Αυτό αποτελεί μια ενδιαφέρουσα εξαίρεση στον κανόνα.

Οι σημαντικότερες αυξήσεις των τιμών παρατηρήθηκαν στη Δανία (+21 %), την Εσθονία (+20%) και τη Λιθουανία και την Τσεχία (+17%), υπογραμμίζοντας τις γεωγραφικές διαφοροποιήσεις στην αγορά γάλακτος.