Κρήτη: Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι αλλάζει τα δεδομένα!
Το νέο διεθνές αεροδρόμιο Ηρακλείου, στο Καστέλλι, οδεύει προς την ολοκλήρωσή του, ένα έργο που υπόσχεται να μεταμορφώσει τον χάρτη των αερομεταφορών στην Κρήτη και να αναδειχθεί σε έναν από τους πιο σύγχρονους αερολιμένες της Μεσογείου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησαν ο κ. Χρήστος Παναγιωτόπουλος, CEO της ΤΕΡΝΑ, και ο κ. Βαγγέλης Μασούρας, αντιπρόεδρος της ΤΕΡΝΑ, οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις έχουν προγραμματιστεί για το 2027, σηματοδοτώντας την έναρξη της τελικής ευθείας για τη λειτουργία του, καθώς η πρόοδος των εργασιών βρίσκεται σε εξαιρετικά προχωρημένο στάδιο.
Το έργο υλοποιείται από την εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης (ΔΑΗΚ), στην οποία συμμετέχουν το ελληνικό Δημόσιο με 45,9%, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με 32,46% και ο ινδικός όμιλος GMR με 21,64%. Την κατασκευή έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ Α.Ε., ο κατασκευαστικός βραχίονας του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σύμφωνα με την επίσημη παρουσίαση, η πρόοδος των εργασιών μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2025 υπερβαίνει το 65%, ενώ οι κύριες κατασκευαστικές φάσεις βαίνουν προς ολοκλήρωση.
Το αεροδρόμιο, που θα εκτείνεται σε 6.030 στρέμματα, παίρνει πλέον μορφή, με την ολοκλήρωση των φερόντων οργανισμών του Πύργου Ελέγχου, του Αεροσταθμού και της πλειονότητας των κτιριακών εγκαταστάσεων. Η διάστρωση των ειδικών οδοστρωμάτων για τις ανάγκες προσγείωσης, απογείωσης και στάθμευσης αεροσκαφών έχει φτάσει το 96%. Το Terminal, έκτασης 93.000 τ.μ. σε 7 επίπεδα, και ο Πύργος Ελέγχου, ύψους 44 μέτρων, βρίσκονται στο 60% της ολοκλήρωσης.
Παράλληλα, η νέα οδική σύνδεση με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης προχωρά με ρυθμό που αγγίζει το 85%, με εξαίρεση το τμήμα όπου αποφασίστηκε η κατασκευή νέας σήραγγας μήκους 3 χιλιομέτρων.
Το νέο αεροδρόμιο έχει σχεδιαστεί για να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες ανάγκες του νησιού σε αερομεταφορές και τουρισμό, με υπερσύγχρονες υποδομές διεθνούς επιπέδου. Ο διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης, μήκους 3.200 μέτρων και κατηγορίας ICAO 4E, θα μπορεί να εξυπηρετήσει μεγάλα αεροσκάφη. Επιπλέον, προβλέπεται παράλληλος τροχόδρομος ίδιου μήκους και πλήθος συνδετήριων τροχοδρόμων για υψηλή λειτουργικότητα. Ο χώρος στάθμευσης αεροσκαφών θα φιλοξενεί αεροσκάφη κατηγορίας Ε και μικρότερα, προσφέροντας ευελιξία, ενώ προβλέπονται θέσεις για γενική αεροπλοΐα και ελικόπτερα.
Το Terminal Building των 93.000 τ.μ. θα είναι η καρδιά του αεροδρομίου, με σύγχρονες υποδομές εξυπηρέτησης επιβατών και εμπορικούς χώρους. Ο Πύργος Ελέγχου, ύψους 44 μέτρων, θα στεγάσει τα πιο σύγχρονα συστήματα εναέριας κυκλοφορίας. Δέκα εξειδικευμένες εγκαταστάσεις θα εξυπηρετούν τις λειτουργικές ανάγκες του αεροδρομίου, όπως πυροσβεστικός σταθμός, αστυνομία, εγκαταστάσεις συντήρησης, υποδομές ηλεκτρικής ενέργειας, βιολογικός καθαρισμός και υπόγειο σύστημα καυσίμων τύπου Hydrant.
Επιπλέον, έχουν προβλεφθεί χώροι στάθμευσης για 1.378 οχήματα, 206 μοτοσυκλέτες, 168 ταξί και 96 λεωφορεία, καθώς και μια εκτεταμένη εμπορική ζώνη 400 στρεμμάτων, που αναμένεται να δώσει ώθηση στην ανάπτυξη της περιοχής.
Το έργο περιλαμβάνει οδικά έργα που συνδέουν το αεροδρόμιο με τον ΒΟΑΚ, βελτιώνοντας τη συνδεσιμότητα της ευρύτερης περιοχής.
Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει έναν νέο κλειστό αυτοκινητόδρομο 18 χιλιομέτρων που θα συνδέει το αεροδρόμιο με τον ΒΟΑΚ στη Χερσόνησο, μια αρτηρία μήκους 6 χιλιομέτρων προς την οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννου, την περιμετρική οδό του Καστελίου μήκους 1,5 χλμ. και την αναβάθμιση 20 χιλιομέτρων υφιστάμενων οδών.
Τα οδικά έργα που συνδέουν το αεροδρόμιο έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 85%, ενώ σύντομα αναμένεται να ολοκληρωθεί και η δίδυμη σήραγγα, μήκους 3 χλμ στο σημείο Πετριανού Λάκκου. Όπως δήλωσε ο κ. Νίκος Αναστασίου, CEO του ΔΑΗΚ, στόχος είναι το νέο αεροδρόμιο να αποτελέσει ένα αεροπορικό Hub για ολόκληρη την περιοχή με νέες συνεργασίες.
Εκτίμησε ότι η μετάβαση στην εμπορική λειτουργία από το παλιό αεροδρόμιο θα γίνει ομαλά και χωρίς διακοπή του πτητικού έργου. Κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας αναμένεται να εξυπηρετηθούν περίπου 11 εκατομμύρια επιβάτες, αριθμός που αναμένεται σχεδόν να διπλασιαστεί μέχρι το τέλος της τριακονταετίας.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται συνολικά στα 625 εκατ. ευρώ - 520 εκατ. ευρώ η αρχική σύμβαση, συν 105 εκατ. από την επέκταση των χώρων του αερολιμένα. Με την Κρήτη να αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς της Μεσογείου, το νέο αεροδρόμιο του Καστελλίου αναβαθμίζει τις αεροπορικές υποδομές του νησιού. Με τις πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις το 2027, το νέο διεθνές αεροδρόμιο αναμένεται να αποτελέσει μια σύγχρονη πύλη εισόδου, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή για τις μεταφορές, την οικονομία και τον τουρισμό όχι μόνο της Κρήτης, αλλά και ολόκληρης της ΝΑ Μεσογείου.