Είναι εφικτός ένας Κηφισός χωρίς φορτηγά;

Κηφισός: Έρχεται απαγόρευση για φορτηγά; Τι αλλάζει στις μετακινήσεις

Ελλάδα
Δημοσιεύθηκε  · 3 λεπτά ανάγνωση

Στο τραπέζι των συζητήσεων βρίσκεται ένα μέτρο που θα μπορούσε να αλλάξει την καθημερινότητα χιλιάδων οδηγών: η απαγόρευση κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων στον Κηφισό, από τις 7 έως τις 10 το πρωί. Όπως ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, το μέτρο αυτό συζητείται εντατικά.

Ο κ. Κυρανάκης δήλωσε σε εκπομπή στο Action 24: «Ένα μέτρο που συζητούμε και με τον Γιώργο Στασινό, και ζητάει και αρκετός κόσμος και νομίζω ότι πρέπει να εφαρμοστεί πιλοτικά, είναι η απαγόρευση των φορτηγών, των βαρέων οχημάτων, από τις 07.00 μέχρι τις 10.00».

Για την ακριβή αποτύπωση του προβλήματος, όπως πρόσθεσε, χρησιμοποιούνται drones για να μετρηθεί ο αριθμός των φορτηγών και ο χώρος που καταλαμβάνουν. «Αυτή την περίοδο μετράμε με drones την ακριβή αποτύπωση του προβλήματος, πόσα ακριβώς φορτηγά κυκλοφορούν και πόσο χώρο πιάνουν σε μία τέτοια στιγμή της ημέρας. Σύντομα θα έχουμε αποτελέσματα». Σύμφωνα με τον ίδιο, το πλεονέκτημα θα είναι η μείωση των οχημάτων στον Κηφισό και την Αττική Οδό, ενώ το μειονέκτημα είναι ο πιθανός κυκλοφοριακός φόρτος πριν και μετά το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Συγκοινωνιολόγοι, μιλώντας στην «Κ», επισημαίνουν ότι τέτοια μέτρα είναι αναγκαία, αν και περιοριστικά. Τονίζουν, ωστόσο, την ανάγκη για έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό, ο οποίος θα συνδυάζεται με την τήρηση του ωραρίου τροφοδοσίας. Ο Θανάσης Τσιάνος, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, αναφέρει ότι η στιγμή των αποφάσεων έχει φτάσει.

Ο κ. Τσιάνος προτείνει την εφαρμογή αντίστοιχης απαγόρευσης κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων άνω των 3,5 τόνων στην Αττική Οδό, στη λεωφόρο Σχιστού και σε εναλλακτικούς οδικούς άξονες, συμπληρώνοντας: «Μην ξεχνάμε επίσης πως τα παραπάνω μέτρα πρέπει να συνδυαστούν και με άλλα αυτονόητα μέτρα, μεταξύ άλλων, την τήρηση του ωραρίου τροφοδοσίας. Δεν γίνεται η τροφοδοσία να πραγματοποιείται τις ώρες αιχμής. Η κατάσταση αυτή τη στιγμή είναι άναρχη». Προτείνει επίσης την πιλοτική εφαρμογή τέτοιων μέτρων για τρία χρόνια, μέχρι την αναβάθμιση των μέσων μεταφοράς.

Είναι ενδεικτικό ότι το 2024 χάθηκαν 6,5 εκατομμύρια ώρες στην κυκλοφοριακή συμφόρηση του Κηφισού, με την ετήσια ζημία για την ελληνική οικονομία να εκτιμάται στα 80-90 εκατομμύρια ευρώ. Οι ημερήσιες διελεύσεις ξεπερνούν τις 260.000, με τα φορτηγά να αποτελούν το 8% της κυκλοφορίας τις ώρες αιχμής, επηρεάζοντας την κυκλοφορία κατά 20%.

Ο κ. Τσιάνος εξηγεί ότι, ενώ ο Κηφισός μπορεί να εξυπηρετήσει 10.000 οχήματα ανά ώρα και ανά κατεύθυνση, στην πρωινή ώρα αιχμής εξυπηρετεί μόλις 8.000 λόγω συμφόρησης. Αντίθετα, εκτός αιχμής, εξυπηρετεί 9.300 οχήματα. «Συνεπώς, πρέπει να μπουν κάποιοι κανόνες, γιατί όταν ο Κηφισός ξεπερνάει το όριο κορεσμού του, τελικά λιγότερα οχήματα καταφέρνουν να τον διασχίσουν», τονίζει.

Επιπλέον, η κατάσταση επιδεινώνεται από την κυκλοφορία παλαιών φορτηγών, με τον μέσο όρο ηλικίας τους στην Ελλάδα να είναι τα 22,9 έτη (21,9 στην Αττική), έναντι 13,9 ετών στην Ε.Ε.

Ανησυχία προκαλεί και η κατάσταση στην Αττική Οδό, με 280.000 διελεύσεις ημερησίως και εκτιμώμενη αύξηση 55% έως το 2050. Ο Πέτρος Ευγενικός, αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), τονίζει την ανάγκη για συνεννόηση με τις επιχειρήσεις τροφοδοσίας, αλλά και την εντατικοποίηση της αστυνόμευσης.

Απαντώντας στις ανησυχίες για πιθανό μποτιλιάρισμα άλλες ώρες, ο κ. Ευγενικός εκτιμά ότι οι κυκλοφοριακοί φόρτοι θα κατανεμηθούν καλύτερα μέσα στην ημέρα: «Θα μετατοπιστεί ο κυκλοφοριακός φόρτος τις υπόλοιπες ώρες, που δεν πάσχουν τόσο πολύ από συμφόρηση».