
Έρχεται η Τεχνητή Νοημοσύνη να αντικαταστήσει τη δουλειά σου; Αποκαλυπτική έρευνα!
Η OpenAI, η εταιρεία πίσω από το ChatGPT, προειδοποιεί ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) μπορεί να αντικαταστήσει θέσεις εργασίας. Σε μια νέα έκθεση αποκαλύπτονται οι 44 επαγγελματικοί κλάδοι που θεωρούνται πιο ευάλωτοι στην αντικατάσταση από την AI.
Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν το τεστ GDPval, συγκρίνοντας τις επιδόσεις συστημάτων AI με αυτές επαγγελματιών από 9 σημαντικούς κλάδους των ΗΠΑ. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι όσοι εργάζονται στο λιανεμπόριο ή στις πωλήσεις αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο.
Στη διαδικασία, ανθρώπινοι ειδικοί αξιολόγησαν εργασίες που εκτελέστηκαν τόσο από συστήματα AI όσο και από επαγγελματίες, κρίνοντας ποιος απέδωσε καλύτερα. Το Claude Opus 4.1 της Anthropic, ένα κορυφαίο σύστημα AI, ξεπέρασε τους ανθρώπους στο 47,6% των περιπτώσεων κατά μέσο όρο, με ακόμη υψηλότερα ποσοστά σε ορισμένα επαγγέλματα.
Για παράδειγμα, η AI υπερείχε έναντι των υπαλλήλων ενοικιάσεων και ταμείων στο 81% των περιπτώσεων. Η OpenAI σχολίασε ότι «τα σημερινά κορυφαία μοντέλα βρίσκονται ήδη πολύ κοντά στην ποιότητα της εργασίας που παράγουν οι επαγγελματίες του κάθε κλάδου».
Κάθε μία από τις 44 επαγγελματικές κατηγορίες αξιολογήθηκε βάσει συγκεκριμένων εργασιών που αντιστοιχούν στη θέση. Για παράδειγμα, νοσηλευτές αξιολόγησαν φωτογραφίες δερματικών βλαβών και συνέταξαν ιατρική αναφορά, ενώ μηχανικοί παραγωγής δημιούργησαν ένα τρισδιάστατο μοντέλο καλωδίου.
Οι αξιολογητές δεν γνώριζαν ποια εργασία είχε γίνει από άνθρωπο και ποια από AI, απλώς επέλεγαν την καλύτερη εκδοχή. Οι «νίκες» της AI συγκεντρώθηκαν και υπολογίστηκαν σε ένα μέσο όρο «ποσοστού επιτυχίας».
Η OpenAI παραδέχεται ότι το τεστ δεν αποτυπώνει πλήρως το εύρος των αρμοδιοτήτων κάθε εργασίας, σημειώνοντας ότι «οι περισσότερες δουλειές είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένα σύνολο καθηκόντων που μπορούν να περιγραφούν γραπτώς». Ωστόσο, υποστηρίζει ότι το τεστ αποτελεί αξιόπιστο δείκτη του πιθανού αντίκτυπου της AI στην αγορά εργασίας.
Ο τομέας όπου η AI ξεπερνά πιο συχνά τους ανθρώπους είναι το λιανεμπόριο, όπου ορισμένα chatbots υπερτερούν των επαγγελματιών στο 56% των περιπτώσεων κατά μέσο όρο. Ακολουθεί ο κλάδος του χονδρικού εμπορίου με 53% και οι δημόσιες υπηρεσίες με 52%.
Ο ασφαλέστερος κλάδος φαίνεται να είναι ο τομέας της πληροφόρησης, όπου τα μοντέλα AI κέρδισαν μόλις στο 39% των περιπτώσεων. Ωστόσο, ορισμένα επιμέρους επαγγέλματα, όπως οι υπάλληλοι ταμείων και ενοικιάσεων (ηττήθηκαν στο 81%), οι διευθυντές πωλήσεων (ηττήθηκαν στο 79%), οι υπάλληλοι αποστολών και παραλαβών (ηττήθηκαν στο 76%) και οι επιμελητές κειμένων (ηττήθηκαν στο 75%), τα πήγαν πολύ χειρότερα από τον μέσο όρο.
Ακόμη και επαγγέλματα που θεωρούνται κατεξοχήν «ανθρώπινα», όπως οι ιδιωτικοί ντετέκτιβ και ερευνητές, φαίνεται να κινδυνεύουν, καθώς δεν κατάφεραν να ξεπεράσουν την τεχνητή νοημοσύνη στο 70% των περιπτώσεων.
Το ποσοστό επιτυχίας της AI διέφερε σημαντικά από μοντέλο σε μοντέλο. Το Claude Opus 4.1 της Anthropic παρουσίασε υψηλό ποσοστό επιτυχίας λόγω της ικανότητάς του να παράγει οπτικά πιο ελκυστικά αποτελέσματα. Το GPT5-high της OpenAI είχε μέσο ποσοστό επιτυχίας 48,8% και ξεχώρισε για την ακρίβειά του. Συγκριτικά, το GPT-4o της OpenAI, που κυκλοφόρησε μόλις πριν από 15 μήνες, είχε ποσοστό επιτυχίας μόλις 12,4%.
Η διαφορά αυτή δείχνει πόσο γρήγορα η τεχνητή νοημοσύνη πλησιάζει τις ανθρώπινες ικανότητες και πόσο δραματική μπορεί να είναι σύντομα η επίδρασή της στην αγορά εργασίας.
Ο Σαμ Άλτμαν, επικεφαλής της OpenAI, έχει εκφράσει ανησυχίες για τις πιθανές απώλειες θέσεων εργασίας εξαιτίας της AI. Μιλώντας στην εκπομπή The Tucker Carlson Show, είπε: «Είμαι βέβαιος ότι μεγάλο μέρος της σημερινής εξυπηρέτησης πελατών, είτε γίνεται μέσω τηλεφώνου είτε μέσω υπολογιστή, θα αντικατασταθεί και ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορεί να την κάνει καλύτερα». Ο Άλτμαν έχει μάλιστα εκτιμήσει ότι έως και το 40% όλων των επαγγελμάτων θα μπορούσαν να αυτοματοποιηθούν κάποια στιγμή στο μέλλον.
Ωστόσο, η OpenAI διευκρινίζει ότι η μελέτη δεν υποδηλώνει άμεσες απολύσεις λόγω AI, αλλά ότι η AI μπορεί να «στηρίξει» τους ανθρώπους στη δουλειά τους, βελτιώνοντας την παραγωγικότητα και την αποτελεσματικότητα.