ΕΛΤΑ: Έρχονται λουκέτα, ιδιωτικοποιήσεις και νέο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου!
Σύμφωνα με ανώτερες πηγές, η οικονομική κατάσταση των Ελληνικών Ταχυδρομείων είναι εξαιρετικά δύσκολη. «Η αναδιάρθρωση του δικτύου και το κλείσιμο των καταστημάτων δεν είναι πλέον επιλογή, αλλά όρος επιβίωσης. Διαφορετικά, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία κινδυνεύουν να μην αντέξουν οικονομικά μέχρι το τέλος της χρονιάς. Το πρόβλημα είναι οξύ», τονίζουν χαρακτηριστικά.
Παρά την τρίμηνη παράταση που δόθηκε σε 158 ταχυδρομεία της περιφέρειας, μετά τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών και των δήμων, η τύχη τους φαίνεται προδιαγεγραμμένη. Όπως ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, «ήταν μονόδρομος». Κάποιοι δήμοι προσφέρθηκαν να καλύψουν τα λειτουργικά έξοδα των καταστημάτων, αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το κόστος του προσωπικού.
Οι μόνιμοι υπάλληλοι αναμένεται να μετακινηθούν σε άλλα καταστήματα, ενώ οι εξωτερικοί συνεργάτες θα δουν τις συμβάσεις τους να λήγουν. Παράλληλα, εξετάζεται νέο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου για το μόνιμο προσωπικό, παρόμοιο με αυτό του 2020 που κόστισε 112 εκατ. ευρώ. Ένα σημαντικό τμήμα της διανομής και του δικτύου αναμένεται να περάσει σε ιδιωτικά χέρια, μια διαδικασία που έχει ήδη ξεκινήσει.
Η διοίκηση των ΕΛΤΑ αιφνιδιάστηκε από τις αντιδράσεις που προκάλεσε το σχέδιο κλεισίματος καταστημάτων. Θεωρούσε ότι η απόφαση θα περάσει απαρατήρητη, όπως συνέβη με τα 143 λουκέτα του 2023. Όμως, αυτή τη φορά αφορά ταχυδρομεία σε μεγαλύτερους δήμους, που αποτελούν σημαντικό κρίκο επικοινωνίας των πολιτών με το κράτος. Εκεί εξυπηρετούνται η είσπραξη συντάξεων, επιδομάτων, η πληρωμή λογαριασμών και φόρων, καθώς και η υποβολή αιτημάτων.
Σήμερα, το 85% των ηλικιωμένων στην περιφέρεια προτιμά να λαμβάνει τη σύνταξή του στο σπίτι μέσω του αγροτικού ταχυδρόμου. Οι υπόλοιπες υπηρεσίες διεκπεραιώνονται στα φυσικά σημεία. Υπάρχει πρόθεση να ενισχυθεί ο αγροτικός ταχυδρόμος με ψηφιακά εργαλεία για να προσφέρει πιο ολοκληρωμένες υπηρεσίες.
Τα ΕΛΤΑ είναι ο επίσημος φορέας παροχής της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας, υποχρεούμενοι να εξυπηρετούν κάθε πολίτη σε κάθε σημείο της χώρας. Για να καλύπτουν αυτό το κόστος, αποζημιώνονται από το Δημόσιο. Ωστόσο, τα ποσά που καταβάλλονται τα τελευταία χρόνια είναι χαμηλότερα από τα εγκεκριμένα. Συνολικά για την τετραετία 2020-2023, το Δημόσιο οφείλει στα ΕΛΤΑ περίπου 46,7 εκατ. ευρώ. Αυτή η εκκρεμότητα οφείλεται στην απαίτηση έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για ποσά άνω των 15 εκατ. ευρώ. Υπάρχει, επίσης, μια τάση στην Ευρώπη για χαλάρωση της καθολικής υπηρεσίας, λόγω του υψηλού κόστους και της πτώσης της επιστολικής δραστηριότητας.