Airbus: Αγώνας δρόμου από τις αεροπορικές εταιρείες για την αναβάθμιση λογισμικού

Aναστάτωση στις πτήσεις! Επείγουσα επιδιόρθωση λογισμικού σε χιλιάδες Airbus A320

Τεχνολογία
Δημοσιεύθηκε  · 6 λεπτά ανάγνωση

Σημαντικές ανακατατάξεις προκλήθηκαν στα αεροπορικά δρομολόγια παγκοσμίως, καθώς ένα κρίσιμο σφάλμα λογισμικού σε αεροσκάφη της σειράς A320 της Airbus έθεσε σε συναγερμό τις αεροπορικές εταιρείες. Η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων βρέθηκε εν όψει αναταράξεων, με εκατοντάδες πτήσεις να ακυρώνονται και τα δρομολόγια να αναπροσαρμόζονται.

Περισσότερα από 6.000 αεροσκάφη, που αντιστοιχούν σε πάνω από το 50% του παγκόσμιου στόλου, επηρεάζονται άμεσα από την αναγκαία επιδιόρθωση. Η κατασκευάστρια εταιρεία Airbus εξέδωσε ανακοίνωση, ενώ παράλληλα, ο ευρωπαϊκός οργανισμός για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA) έδωσε οδηγία για υποχρεωτική αναβάθμιση του λογισμικού πριν από την επόμενη πτήση των συγκεκριμένων αεροσκαφών.

Οι αεροπορικές εταιρείες ανταποκρίθηκαν άμεσα, επιταχύνοντας τις διαδικασίες ενημέρωσης των A320, γεγονός που οδήγησε σε ανατροπές στα ταξιδιωτικά σχέδια χιλιάδων επιβατών. Πρόκειται για ένα σπάνιο τεχνικό ζήτημα που αφορά το δημοφιλές αεροσκάφος της Airbus, το A320, το οποίο κατέχει το ρεκόρ πωλήσεων στην ιστορία των εμπορικών αεροσκαφών. Η έκταση της διαταραχής είναι τεράστια, επηρεάζοντας τις αερομεταφορές από τη Νέα Ζηλανδία και την Ινδία έως τη Λατινική Αμερική.

Η οδηγία για επείγουσα επιδιόρθωση λογισμικού προέκυψε έπειτα από ένα πρόσφατο περιστατικό με αεροσκάφος της JetBlue. Σύμφωνα με τα στοιχεία, η «έντονη ηλιακή ακτινοβολία» αλλοίωσε δεδομένα ζωτικής σημασίας για τη λειτουργία των συστημάτων ελέγχου πτήσης, προκαλώντας βλάβη. Η ενημέρωση του λογισμικού μπορεί να γίνει ψηφιακά για τα πιο σύγχρονα αεροσκάφη, ενώ για τα παλαιότερα απαιτείται μια πιο σύνθετη και χρονοβόρα αλλαγή υλικού.

Η Airbus αναγνώρισε τις αναπόφευκτες αναταράξεις που θα προκληθούν σε πελάτες και ταξιδιώτες, διαβεβαιώνοντας παράλληλα ότι εργάζεται για την ταχύτερη δυνατή αποκατάσταση του προβλήματος.

Τα αεροσκάφη που χρήζουν ενημέρωσης θα πρέπει να επανέλθουν σε προηγούμενη έκδοση λογισμικού, μια διαδικασία που διαρκεί περίπου 2-3 ώρες. Ωστόσο, περίπου 1.000 παλαιότερα αεροσκάφη θα χρειαστούν αναβάθμιση υλικού, με αποτέλεσμα να παραμείνουν καθηλωμένα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Τα αεροπλάνα που διαθέτουν ήδη την πιο πρόσφατη έκδοση λογισμικού, η οποία είναι ανθεκτική στην αλλοίωση από την ηλιακή ακτινοβολία, δεν επηρεάζονται.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Airbus τόνισε τη δέσμευση των ομάδων της εταιρείας να παρέχουν αδιάλειπτη υποστήριξη στους χειριστές και να διασφαλίσουν την ταχεία εγκατάσταση των ενημερώσεων, ώστε τα αεροσκάφη να επιστρέψουν το συντομότερο δυνατό στις πτήσεις.

Η αποκάλυψη του προβλήματος αποτελεί ένα σοβαρό πλήγμα για την Airbus, δεδομένης της σημασίας των αεροσκαφών A320 ως βασικού πυλώνα της παγκόσμιας αεροπορίας. Η ξαφνική ανάγκη για επιδιόρθωση λογισμικού προκάλεσε αναστάτωση και στις αεροπορικές εταιρείες που βασίζονται αποκλειστικά στον στόλο της Airbus.

Στις ΗΠΑ, οι εταιρείες που διαχειρίζονται περίπου 1.600 αεροσκάφη A320 προσπαθούν να επιταχύνουν τη διαδικασία επιδιόρθωσης, ελαχιστοποιώντας παράλληλα τις επιπτώσεις. Η υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) δήλωσε ότι η δική της οδηγία επηρεάζει 545 αεροσκάφη A320.

Η American Airlines ανακοίνωσε ότι, από τα 209 αεροσκάφη της που επηρεάζονται, λιγότερα από 150 χρειάζονταν την ενημέρωση μέχρι το βράδυ της Παρασκευής. Η IndiGo, από την πλευρά της, ανέφερε ότι από τα 200 αεροσκάφη της που χρήζουν ελέγχου, οι διαδικασίες είχαν ολοκληρωθεί στα 160 μέχρι το μεσημέρι του Σαββάτου, χωρίς να υπάρξουν ακυρώσεις.

Η κολομβιανή Avianca ανακοίνωσε ότι πάνω από το 70% του στόλου της επηρεάζεται και ανέστειλε προσωρινά τις πωλήσεις εισιτηρίων έως τις 8 Δεκεμβρίου. Η ANA στην Ιαπωνία ακύρωσε 95 πτήσεις το Σάββατο, ταλαιπωρώντας περίπου 13.200 επιβάτες.

Η Wizz Air ανακοίνωσε ότι ολοκλήρωσε όλες τις απαραίτητες ενημερώσεις εν μία νυκτί και ότι η λειτουργία της επανήλθε στο κανονικό. Ακυρώσεις σημειώθηκαν επίσης στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία, καθώς οι Jetstar και Air New Zealand καθήλωσαν αεροσκάφη για τις ενημερώσεις.

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Βρετανίας δήλωσε ότι «οι περισσότερες ενημερώσεις έχουν ήδη εγκατασταθεί» και ότι η επίδραση στους επιβάτες είναι «ελάχιστη».

Η οικογένεια των A320 ανταγωνίζεται ευθέως τα Boeing 737, με τους δύο αυτούς τύπους αεροσκαφών να αποτελούν τους βασικούς «εργάτες» της εμπορικής αεροπορίας. Η Airbus έχει ήδη αντιμετωπίσει προβλήματα με τους νέους κινητήρες Pratt & Whitney των A320neo, τα οποία οδήγησαν σε επιπλέον καθηλώσεις.

Το A320 παρουσιάστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και η επιτυχία του εδραίωσε την Airbus ως παγκόσμιο ηγέτη. Η οικογένεια περιλαμβάνει τα A319, A320 και A321, ενώ οι «neo» εκδόσεις με νέους κινητήρες λανσαρίστηκαν πριν από μία δεκαετία. Η επιδιόρθωση αφορά όλες τις εκδόσεις, τόσο τις νεότερες A320neo όσο και τις παλαιότερες «classic».

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των δύο ελληνικών αεροπορικών εταιρειών, Aegean και Sky Express, που διαθέτουν αεροσκάφη Airbus στον στόλο τους, δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα και καμία αλλαγή στις προγραμματισμένες πτήσεις.

Η Aegean, σε σχετική ανακοίνωση, τόνισε: «Η AEGEAN ολοκλήρωσε άμεσα την εφαρμογή της οδηγίας της Airbus. Το πτητικό πρόγραμμα της εταιρείας συνεχίζεται κανονικά. Η εταιρεία ενεργοποίησε έγκαιρα όλες τις απαιτούμενες επιχειρησιακές και τεχνικές διαδικασίες και η εφαρμογή της οδηγίας ολοκληρώθηκε ήδη με επιτυχία, χωρίς καμία αλλαγή ή διαφοροποίηση. Η ασφάλεια των επιβατών και των πληρωμάτων των πτήσεων μας αποτελεί την αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητά μας».

Από την πλευρά της, η Sky Express διαβεβαίωσε το επιβατικό κοινό ότι η πρόσφατη οδηγία της Airbus δεν επηρεάζει τον στόλο και το πτητικό πρόγραμμα της εταιρείας, καθώς τα αεροσκάφη της δεν περιλαμβάνονται στις συγκεκριμένες σειρές που απαιτούν την αναβάθμιση. Όλες οι πτήσεις της SKY express πραγματοποιούνται κανονικά και η επιχειρησιακή λειτουργία συνεχίζεται απρόσκοπτα.

Το περιστατικό που οδήγησε στην επιχείρηση επισκευής αφορά ένα αεροπλάνο της JetBlue Airways που εκτελούσε πτήση από το Κανκούν του Μεξικού προς το διεθνές αεροδρόμιο Νιούαρκ Λίμπερτι στο Νιου Τζέρσεϊ στις 30 Οκτωβρίου. Η πτήση 1230 πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στην Τάμπα της Φλόριντα, έπειτα από απώλεια ύψους και πρόβλημα στον έλεγχο πτήσης. Αρκετοί επιβάτες μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Airbus, υπάρχουν περίπου 11.300 αεροσκάφη A320 σε λειτουργία, εκ των οποίων 6.440 είναι του βασικού μοντέλου A320.

Βάσει της οδηγίας που εξέδωσε ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας, τα συγκεκριμένα αεροσκάφη θα επιτρέπεται να μεταφέρουν επιβάτες μόνο αφότου επιδιορθωθούν. Πτήσεις χωρίς επιβάτες θα επιτρέπονται αποκλειστικά για τη μεταφορά των αεροσκαφών στις προκαθορισμένες εγκαταστάσεις για την επιδιόρθωσή τους.